مشاور وزیر بهداشت توصیه كرد؛

روزه داران از خواب مرگ پرهیز كنند، لزوم خوردن وعده سحری

روزه داران از خواب مرگ پرهیز كنند، لزوم خوردن وعده سحری

بریونی: مدیر كل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، اظهار داشت: خوابیدن برای تقویت بدنی روزه داران سفارش می شود، اما زمان آن هنگام غروب آفتاب و افطار كه در طب ایرانی به خواب مرگ معروف است، نباشد.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، دكتر محمود خدادوست، در نشست آموزشی با مبحث «توصیه های طب ایرانی ویژه روزه داران»، با اشاره به دعای ۲۳ صحیفه سجادیه اظهار داشت: در بخشی از این دعا، آمده است: «بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرا عافیت ده، عافیتی كفایت كننده و شفابخش و عالی و افزاینده، عافیتی كه از آن درتن من تندرستی زاید، عافیت این جهانی و آن جهانی» و این تاییدی است بر فراتر بودن ابعاد تندرستی از بعد جسمانی و روانی كه باید به تمام ابعاد آن توجه گردد. وی با تاكید بر تاثیر بدن بر نفس و تاثیر بیشتر نفس بر بدن به نقل از سید اسماعیل جرجانی، اضافه كرد: رازی هم در كتاب الحاوی آورده است كه حتی اگر طبیب متوجه شد كه امیدی به ادامه حیات و زندگی بیمار نیست، حق ندارد از روی ناامیدی با او صحبت كند و این صرف نظر از اعتقاد به اینكه مرگ و زندگی دست خدا است، به علت تاثیر بالای نفس بر بدن كه به بهبود شرایط بیمار، كمك می نماید. مدیر كل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه بهترین هضم در هنگام خواب اتفاق افتاده و بی خوابی سبب تولید خشكی می شود، بر توجه به اهمیت خواب شبانه در ماه مبارك رمضان تصریح كرد و اظهار داشت: بین زمان خوردن غذا تا خوابیدن، باید فاصله باشد كه این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد، متغیر است، اما به صورت متوسط، در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله زمانی، سفارش می گردد و باید برنامه غذایی در وعده افطار را بر مبنای آن تنظیم كرد. وی با تاكید بر اهمیت خوردن سحری برای جلوگیری از بروز ضعف در طول روزه داری، اضافه كرد: سفارش حكمای طب ایرانی، خوردن غذا در هنگام وجود اشتهای صادق و نه صرف پر كردن وعده های غذایی معمول است كه برای تولید این اشتها در وعده سحر، خوردن افطاری سبك در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو و نخوردن شام با عنایت به فاصله كوتاه بین افطار تا سحر، سفارش می گردد. مشاو وزیر بهداشت بازكردن روزه با آب ولرم و خرما و یا آب ولرم و یك قاشق عسل را بهترین انتخاب دانست و با تاكید بر ننوشیدن آب و مایعات سرد بعنوان نخستین گزینه برای این منظور و رفع عطش، اظهار داشت: در هنگام گرسنگی و تولید اشتهای واقعی، حرارت معده بالا رفته و آماده هضم غذا می گردد كه با عنایت به ساعات طولانی روز و گرسنگی طولانی مدت در ماه رمضان، در هنگام افطار، معده در اوج حرارت خود قرار دارد و بعنوان نخستین انتخاب برای بازكردن روزه، باید از ماده ای استفاده گردد كه هم كمی حرارت معده را كاهش داده و به تعادل برساند و هم با كاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و تولید نفخ نشود. وی با اشاره به اینكه به علت گرمای هوا و نخوردن آب در طول روز، یبوست یكی از اشكالات شایع روزه داری است و باید از بروز آن كه در طب ایرانی به نام «ام المراض» معروف است، جلوگیری كرد، اضافه كرد: خوردن سبزی در وعده افطار برای كمك به اجابت مزاج سفارش می شود، اما در سحر، استفاده از سبزی پخته مناسب می باشد، چراكه مصرف سبزی خام، میزان عطش در طول روز را بالا می برد. خدادوست با اشاره به قاعده كلی ضعیف بودن هضم معده در فصل تابستان و برعكس، تجربه بهترین هضم در فصل زمستان، تصریح كرد: غذاهای سنگین مانند هلیم، شله زرد، كله پاچه و آش، در توان هضم معده در فصول گرم نیستند و با عنایت به تقارن ماه مبارك رمضان در سال های اخیر با روزهای گرم سال، باید تا حد امكان از زیاده روری در مصرف این نوع غذاها در وعده افطار، پرهیز كرد. این متخصص طب ایرانی، عرق كاسنی و شاه تره را در تركیب با هم، معتدل و مقوی معده دانسته و با سفارش به مصرف آن در وعده افطار و سحر برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روزه داری، اضافه كرد: می توان یك قاشق چای خوری تخم غرفه را در یك نعلبكی ریخته و دو قاشق غذاخوری دوغ به آن اضافه كرد تا به خود جذب كنند و سپس تخم خرفه ها را هم به تركیب عرق كاسنی و شاه تره افزود تا اثر ضد عطش این تركیب را افزایش دهد. وی همچنین، مصرف فالوده خیار، سنكجبین یا هندوانه، سكنجبین را كه از مخلوط رنده شده این دو میوه با سكنجبین به دست می آید، برای رفع تشنگی سفارش كرد و اظهار داشت: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ كرده و چرب در وعده سحر و كاهش فعالیت فیزیكی و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز هم برای پیشگیری از بروز تشنگی در طول روز، موثر است. مدیر كل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاكید بر منع خوابیدن در طول روز بعنوان یك قاعده كلی در طب ایرانی و تنها مناسب بودن خواب قیلوله در ایام طولانی تابستان كه برخلاف تصور معمول، زمان آن پیش از ناهار است، اضافه كرد: به علت روزه داری و نخوردن غذا در ماه مبارك رمضان، خوابیدن در طول روز برای تقویت قوای بدنی و بازگرداندن رطوبت به بدن، به خصوص در افرادی كه زیاد تشنه می شوند، سفارش می شود، اما باید توجه داشت كه زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار كه در طب ایرانی به «خواب مرگ» معروف است، نباشد.

1397/03/07
14:13:14
5.0 / 5
79
تگهای خبر: تولید , غذا , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
بریونی