سیاست ارزی و مشكلات گردشگری _۴

عدم عرضه حواله ارزی، آژانسهای مسافرتی بدهكار شدند

عدم عرضه حواله ارزی، آژانسهای مسافرتی بدهكار شدند

بریونی: یك فعال گردشگری اظهار داشت: هنوز نتوانسته ایم حواله ارزی وعده داده شده به آژانسهای گردشگری را بابت تسویه با شركت های گردشگری خارجی بگیریم ازاین رو مدتی است كه به این شركتها بدهكاریم.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، ماجرای عرضه حواله های ارزی برای آژانس های مسافرتی همچنان ادامه دارد. امیر فنائیان بعنوان نخستین كسی كه درخواست حواله ارزی خویش را به بانك مركزی داده تا بتواند از تسهیلاتی كه به آژانسهای مسافرتی برای اجرای تورهای خارجی داده می گردد استفاده نماید به خبرنگار مهر اظهار داشت: در جلسه ای با بانك مركزی توانستیم مسئولان را قانع نماییم كه افراد باید به سفر بروند چون بحث اصلی این بود كه چرا نه میلیون نفر به سفر خارجی می روند. ولی ما گفتیم كه از این تعداد خیلی از آنها برای سفرهای زیارتی می روند در نهایت قبول كردند كه مردم می توانند سفر كنند نامه درخواست ما برای گرفتن حواله ارزی به بانك مركزی ارجاع داده شد ولی در سیكل اداری ماند گفتند كه در سامانه نیما درخواست هایتان را ثبت كنید اما گویا هر كسی كه دراین سامانه ثبت نام كرده فقط متقاضی است و عرضه كننده یا فروشنده ای در این سامانه حضور ندارد.
وی ادامه داد: وقتی هزینه های مسافر پیش از سفر پرداخت می گردد به این مفهوم است كه آژانس مسافرتی باید آن را بپردازد. یعنی باید به هتل خارجی ارز بپردازد و معادل آن را از مسافر به ریال بگیرد. اینكه مسافر از ایران هزینه هایش را پرداخت می كند یك مزیت دارد و آن هم اینكه مسافر هزینه كمتری می پردازد نسبت به اینكه خودش بخواهد به صورت مستقیم پول كرایه اتاق را بپردازد. چون همیشه آژانسهای مسافرتی روی هتلهایی كه با آنها كار می كنند ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف دارند. خدمات ترانسفرهتل تا فرودگاه مسافر را هم همیشه آژانسها عرضه می كنند. این بخش از خدمات به دلار محاسبه می گردد كه باید به خارج از كشور انتقال پیدا كند اما با مشكلات اخیری كه پیدا كرده ایم این تسویه حسابها از ماه فروردین تا كنون انجام نشده است.
این مدیر آژانس مسافرتی بیان كرد: تا الان كه چند ماه گذشته هر بار به شركت ها و هتلهای خارجی كه با آنها كار می نماییم وعده داده ایم كه این مشكل در حال برطرف شدن است و ما بزودی با شما تسویه می نماییم اما در واقع به آنها بدهكار شده ایم. یعنی مسافر را فرستاده ایم اما پول دلاری را نتوانسته ایم پرداخت نماییم به این علت بدهكاریم. تا پیش از این با استفاده از صرافی ها این پولها حواله می شد. آنها هم تا حدی به ما مهلت می دهند اما از یك تاریخ به بعد به مسافری كه تا لابی هتل رسیده، می گویند كه آژانس پول نداده و خودت حساب كن.
فنائیان با اشاره به اینكه ۹۹ درصد پولی كه می دادیم بابت هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و خورد و خوراك مسافر را كمتر تقبل می نماییم اظهار داشت: هزینه خدمات هر نفر در خارج از كشور برای هر كسی كه تور گردشگری می خرد حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ یورو است. ما از زمانی كه آقای جهانگیری گفتند كه حواله ارزی به آژانسها داده می شود، درخواست دادیم اما هنوز هیچ اقدامی انجام نداده اند. شاید از همه ۴ هزار آژانسی كه در ایران كار می كنند تنها چهار آژانس این درخواست را داده باشند كه هیچ كدام هم این حواله را نگرفته اند.
وی اضافه كرد: درباره راهنمایان گردشگری هم باید اظهار داشت كه اولا راهنما از كجا می تواند این ارز را تهیه نماید بعد اینكه چطور با خود حمل كند. راهنمایان گردشگری معمولا تنخواه دارند چون از قبل همه هزینه های مسافران پرداخت شده است و دیگر ضرورتی ندارد كه راهنما پولی خرج كند. ضمن اینكه همه مسافران هم در قالب یك تور و پكیج توریستی به خارج از كشور نمی روند كه از اینجا راهنما همراهشان باشد از همه مهمتر اینكه هتلدار خارجی هیچ وقت از راهنما یا یك شخص پول نقد نمی گیرد پول باید به حساب ارزی آنها واریز شود. بنابراین است كه به بانك مركزی هم گفته ایم كه به هیچ عنوان ما ارز و اسكناس نمیخواهیم برعكس مسافر كه برای سفرش به اسكناس نیاز دارد. چون ما نمی توانیم اسكناس را با خود حمل كرده و ببریم به هتلدار تحویل بدهیم
وی اظهار داشت: ارز مسافرتی ۵۰۰ یورویی كه برای مسافران در نظر گرفته شده است تنها هزینه كرایه ماشین و خورد و خوراك مسافر را می دهد و ربطی به هزینه هتل و اقامتش ندارد چون اگر مسافر شبی ۷۰ دلار هم هزینه كند برای هر نفر این ارز مسافرتی تنها كفاف هتل را می دهد نه هزینه های دیگرش را.پس كسی كه خارج از كشور می رود باید برای هزینه های دیگرش چه كار كند؟

1397/03/23
17:22:40
5.0 / 5
17
تگهای خبر: خدمات , خوراك , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بریونی