یك كارشناس تغذیه مطرح كرد؛

سفارش های غذایی پس از روزه داری را جدی بگیرید

سفارش های غذایی پس از روزه داری را جدی بگیرید

بریونی: ماه رمضان و روزه داری، فرصت خوبی است كه بدن به لحاظ تغذیه ای بازسازی شود. اما، آنچه نباید فراموش شود، سفارش های غذایی پس از یك ماه روزه داری است.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، دكتر محمد كاظم زاده كارشناس تغذیه بر ضرورت توجه به برنامه غذایی صحیح بعد از ماه مبارك رمضان را تاكید و اظهار نمود: به منظور حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز مشكلات گوارشی بعد از ماه مبارك رمضان، برنامه غذایی مناسب با محوریت سلامت را باید مورد توجه قرار داد.وی بیان كرد: بعد از آخر ماه رمضان، بیشتر دستگاه های بدن با نظم معینی مشغول به كار هستند كه لازم است با رعایت مواردی این نظم غذایی را در جهت سلامت بیشتر حفظ نماییم.مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان تصریح كرد: به صورت قطع كاهش مصرف نمك، چربی و مواد قندی دستگاه گوارش، كبد و كیسه صفرا را در شرایط خوبی قرار داده كه با رعایت و عمل به سفارش هایی می توان وضعیت مناسبی را كه در انتها ماه مبارك رمضان بوجود آمده حفظ كرد.وی با تاكید به اینكه مصرف صبحانه مناسب را در اولویت قرار دهید، اضافه كرد: برنامه ریزی برای مصرف یك صبحانه مناسب و مقوی به فرد كمك می نماید كه انرژی صبحگاهی خوبی داشته باشد.كاظم زاده ادامه داد: زمانی كه یك وعده غذایی اصلی(صبحانه) حذف شود و در عوض یك وعده ناهار پرحجم و پركالری مصرف شود، بخشی از عضلات تحلیل می روند و در مقابل چاقی شكمی تولید می گردد.وی با اشاره به اینكه معمولاً استفاده از لبنیات كم چرب، نان سبوس دار، گردو و تخم مرغ می تواند یك وعده غذایی سالم و مقوی را تشكیل دهد، اظهار داشت: نوشیدن آب و نوشیدنی های سالم به میزان كافی ادامه پیدا كند.كاظم زاده عنوان كرد: در ماه رمضان روزه داران برای جلوگیری از كم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب بنوشند كه در غلبه بر تشنگی در طول روز نقش بسزایی دارد.وی با اشاره به اینكه نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن كمك می نماید و حتی باعث بهبود سوخت و ساز چربی ها می شود، اضافه كرد: استفاده از نوشیدنی های مناسب به جای مصرف نوشیدنی های مضر مانند نوشابه های گازدار كه معمولا پر از شكر هستند، انتخاب سالم تری است كه باید آن را رعایت كرد.كاظم زاده با اشاره به اینكه مصرف چای كمرنگ و با حداقل مصرف قند و شكر الگوی مناسبی خواهد بود، تصریح كرد: خوردن وعده های غذایی كوچك و منظم شانس جذب كامل مواد مغذی را به سیستم گوارشی می دهد، وقتی چهار یا پنج بار در روز غذاهای كوچك می خورید، در طول روز به صورت مستمر آهسته و منظم، مواد مغذی، قند و انرژی را به بدن خود می فرستید، پس لازم است علاوه بر سه وعده غذایی، حداقل دو میان وعده سالم حاوی میوه ها و سبزی های تازه دریافت شود.وی با تاكید بر اینكه منظم غذا خوردن را در برنامه خود قرار دهید، اضافه كرد: بعد از آخر ماه مبارك رمضان به علت اینكه فرد روزه دار یك نظم معینی را در غذا خوردن داشته، لازم است این نظم ادامه یابد كه چنین الگویی از اختلالات گوارشی جلوگیری می كند.مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان با اشاره به اینكه غذا خوردن نامنظم و حذف بعضی از وعده های غذایی سبب می گردد بدن در طول روز با كمبود انرژی مواجه شود، اظهار داشت: خوردن به موقع غذا قند خون را در حالت تعادل حفظ می نماید و از ضعف ناشی از گرسنگی پیشگیری می كند.وی داشتن یك برنامه غذایی منظم و مشخص را برای جلوگیری از ریزه خواری های غیرضروری مهم عنوان نمود و در ادامه با اشاره به اینكه الگوهای سالم غذایی محلی و سنتی رعایت شود، اضافه كرد: استفاده از آش های محلی و غذاهای سبك مثل انواع سوپ ها كه حاوی سبزیجات تازه و حبوبات باشند برای روزهای ابتدایی بعد از روزه داری بسیار مناسبند.كاظم زاده بیان كرد: رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و جانشین ها، سبزی های تازه و متنوع، بسته به منطقه ای كه آش در آن پخته شده و بالاخره كشك یا ماستی كه به آن اضافه می شود، مجموعه كاملی از گروه های غذایی تشكیل می دهند كه می تواند دستگاه گوارش را آماده تغذیه ۵ تا ۶ وعده ای كند.وی با اشاره به اینكه بهتر است صبحانه در حد مناسب میل شود و ناهار هم بسیار پرچرب و سنگین نباشد و در حد معقول صرف شود، تصریح كرد: صرف غذای سبك و حاضری از قبیل ماست و خیار و یا پنیر و هندوانه بعنوان شام مناسب خواهد بود.مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان، با اهمیت به مصرف دمنوش های گیاهی و خشكبار، اظهار داشت: خشكبار و دمنوش های گیاهی دارای خواصی مانند محافظت از دستگاه گوارش، مقابله با پرفشاری خون، خواص ضد باكتریایی و حتی خواص ضد سرطانی است.وی، مصرف مقدار مناسبی از لبنیات در وعده های غذایی را مهم دانست و اضافه كرد: معمولا مصرف لبنیات در ماه رمضان بیشتر می شود، عادت خیلی از افراد در این ماه، این بوده كه با یك لیوان شیر افطار كنند كه بهتر است مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند و از ماست و دوغ خانگی كم چرب و كم نمك هم در وعده های غذایی ناهار و شام استفاده كنند.كاظم زاده اظهار نمود: متاسفانه سرانه مصرف لبنیات در كشور نامناسب بوده و ترغیب و تشویق مردم به استفاده بیشتر باید در اولویت هایی غذایی قرار گیرد.وی با اشاره به ترك عادت های رفتاری و غذایی نامناسب در ماه رمضان، بیان كرد: خیلی از افراد در این ماه سیگار كشیدن را ترك می كنند، نوشابه نمی خورند، مصرف لبنیات را می افزایند و غذاهای پرنمك را حذف می كنند كه بهتر است این رفتارهای مثبت در ایام بعد از آخر ماه مبارك رمضان هم ادامه داشته باشد.مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان ادامه داد: ترك حذف عادت های نامناسبی مانند عدم تحرك و كم تحركی، حذف وعده های غذایی، مصرف غذاهای پرچرب و پر كالری، مصرف كم فیبرها (میوه ها و سبزی های تازه)، مصرف غذاهای كنسروی و فرآوری شده، مصرف فست فودها و غذاهای چرب، برای سلامتی، تناسب اندام و داشتن وزن مناسب الزامی است.وی با اشاره به ورزش و تحرك مناسب جسمی تصریح كرد: بهتر است ورزش های هوازی را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز دنبال كنید، بعضی از افراد به علت كاهش تحرك، حذف وعده سحری و افراط در دریافت غذاهای شیرین و پرچرب در افطار، افزایش وزن پیدا می كنند كه با رعایت تغذیه و ورزش مناسب این مورد قابل اصلاح است.كاظم زاده خاطرنشان كرد: برای داشتن یك رژیم غذایی مناسب پس از ماه رمضان باید در برنامه غذایی خود تعادل و تنوع داشته و از چهار گروه اصلی مواد غذایی یعنی نان و غلات، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و مغزها و تخم مرغ استفاده كنید.وی با تاكید به اینكه كاهش مصرف نمك، قند و شكر و روغن ها را جدی بگیرید و روزانه ۲ تا ۴ عدد میوه متوسط مصرف كنید، اضافه كرد: مصرف سبزیجات بسیار مهم می باشد، روزانه ۲ تا ۳ لیوان از سبزی های برگی مانند كاهو یا سبزی خورد شده و پخته و همینطور یك تا ۲ عدد از سبزی های مانند گوجه، خیار و هویج استفاده كنید.مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان با اشاره به اینكه از غذاهای سرخ شده و غذاهای رستورانی كه پر روغن و پرنمك هستند كمتر استفاده شود، تصریح كرد: روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید زیرا مایعات چرخه سوخت و ساز را فعال تر كرده و سبب شادابی بیشتر می گردد.وی با اشاره به اینكه روزانه ۳-۲ لیوان شیر یا ماست و پنیر كم چرب استفاده شود، اظهار داشت: از مصرف تنقلات مانند ساندویچ ها، چیپس، پفك، شیرینی ها، شكلات ها پرهیز كنید.كاظم زاده تصریح كرد: روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش و نرمش فراموش نشود.

1397/03/28
13:49:35
5.0 / 5
26
تگهای خبر: پزشك , سبزیجات , سلامت , غذا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
بریونی