سیدمحمد بهشتی:

صنایع دستی ایرانی فقط روی طاقچه خانه هاست

صنایع دستی ایرانی فقط روی طاقچه خانه هاست

بریونی: رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت اكنون صنایع دستی ایرانی بیشترین كاربردش فقط برای گذاشتن روی طاقچه خانه هاست. این یكی از بلاهایی است كه ما بر سر صنایع دستی آورده ایم.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، سیدمحمد بهشتی، پژوهشگر و نویسنده در نشست معاونت صنایع دستی و ریاست سازمان میراث فرهنگی با برج سازان مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران كه ظهر روز سوم تیرماه در كاخ سعدآباد برگزار گردید اظهار داشت: یكی از موانع ذهنی درباره صنایع دستی همان عنوان صنایع دستی است. در صورتی كه سابقه صنایع دستی بسیار زیاد است و به دست ساخته های بشر، صنایع دستی می گفته اند ولی هیچ وقت اسمش این نبود. شاید هضم كردن اینكه چطور صنعت و هنر می تواند یكی شود سخت باشد اما ما واژه صنعت را برای شعر هم بكار می بریم. تا زمانی كه صنایع دستی سازمانی نداشت همه چیز صنایع دستی بود. ما در صنایع دستی آش می خوردیم، سفره پهن می كردیم و كاملا در متن زندگی ما حضور داشت اما زمانی كه دارای یك سازمانی شد از زندگی ما هم رفت و حالا برای روی طاقچه از آن استفاده می نماییم. این یكی از بلاهایی است كه بر سر آن آورده ایم. صنایع دستی متعلق به گذشته است و ما را به یاد گذشته دور می اندازد و خاصیت معاصر شدن را ندارد. این اتفاق خوب نیست. از زمان تاسیس صنایع دستی به قبل هیچ زمانی نیست كه صنایع دستی به روز نشده باشد.
در ادامه این برنامه پویا محمودیان معاون صنایع دستی كشور اظهار داشت: نخستین مدل خانه ایرانی را در نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح كردیم. این خانه نشان داده است كه می توان از صفر تا ۱۰۰ طراحی آن با صنایع دستی ایرانی باشد. ما حتی خانه صلح جو در تبریز را هم بعنوان نخستین مدل خانه ایرانی افتتاح كردیم. از زمانی كه این مدل ارزش شد خیلی از افراد از آن استقبال كردند همچون رایزن های فرهنگی در وین، فرانسه یا ایتالیا و آنها هم خواهان نمایش این مدل شدند. ما بر آن شدیم تا دومین خانه ایرانی را هم در نمایشگاه صنایع دستی امسال به نمایش بگذاریم.همچنین سازمان میراث فرهنگی خویش را ملزم به بسترسازی این هنر می كند و می خواهیم دست برج سازان را در دست هنرمندانی قرار دهیم كه كار با كیفیت تری می سازند.
مسعود انوشفر طراح خانه ایرانی و معمار هم به عرضه مدلهای خارجی و استفاده از هنر در ساختمان ها و برج های بزرگ پرداخت و اظهار داشت: تمام تلاشمان در طرح ها این بوده كه وقتی خانه تاریخی احیا می گردد در آن از صنایع دستی ایران هم استفاده نماییم.این مدلها می تواند نمونه ای برای الگوبرداری برج سازان در ایران باشد. در این زمینه هم می توانیم برج سازان را حمایت نماییم.
در ادامه این نشست خبری از برج سازان پیشنهاداتی را عرضه كردند. جلال صادقی یكی از این انبوه سازان بود كه اظهار داشت: در زمانی كه رئیس سازمان میراث فرهنگی صحبت می كرد دائم به این فكر بودم كه دلار چقدر بالا رفته است. ما در چنین شرایطی زندگی می نماییم. از جانب دیگر باید توجه داشته باشید كه خیلی از رشته های صنایع دستی از بین رفته است. همینطور خیلی از شاهكارهای معماری توسط حكما و پادشاهان تولید شده یعنی بعد از دستور حاكمیتی بوده كه مردم توانسته اند از آن بناها استفاده كنند. من پیشنهاد می كنم كه اجازه ندهید هنر صنعتگران از بین برود. تحریك سلیقه هم باید صورت گیرد. این تحریك سلیقه بر عهده شما دولتی هاست. وظیفه دیگر برعهده طراحان و سازندگان است تا اگر ساختمانی ساخته می گردد از محصولات با كیفیت ایرانی استفاده نماییم. اگر این محصولات با كیفیت توسط تولید كننده ارائه شود حتما خریدار هم خواهد داشت.
طیار یكی دیگر از این سرمایه گذاران پیشنهاد داد كه كارگروهی برای آشنایی بیشتر تولید كنندگان صنایع دستی و مراكز خرید تولید شود.
اسكندری از برج سازان دیگر تهران هم اظهار داشت: بهتر است در پروژه مسكن مهر استفاده از هنر ایرانی و صنایع دستی مد نظر قرار گیرد.
حیدری پور هم از یك هلدینگ ساختمان سازی در این برنامه پیشنهاد داد خانه ایرانی در همه مراكز استان ها راه اندازی شود و در كشور یك مسابقه برگزار گردد كه برج سازان بهترین نمونه ها را در استفاده از هنر ایرانی و صنایع دستی به نمایش بگذارند و بهترین آثار انتخاب گردد.
اما در ادامه شفیعی از سرمایه گذاران این حوزه هم اظهار داشت: نمی توان در ساختمان كلاسیك از آثار صنایع دستی ایرانی استفاده نمود.

1397/04/06
14:44:50
5.0 / 5
21
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
بریونی