به بهانه فرا رسیدن طولانی ترین شب سال؛

سفارش های تغذیه ای شب یلدا، آجیل شور نخورید

سفارش های تغذیه ای شب یلدا، آجیل شور نخورید

به گزارش بریونی شب یلدا،  سنت دیرینه ایرانی ها است كه دور هم جمع شوند و ضمن تفأل به دیوان حافظ، بساط آجیل و انار و هندوانه را هم فراهم نمایند تا یك شب طولانی را بامداد كنند.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، مینا كاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه كشور با اشاره به نكاتی چند پیرامون مواد غذایی مورد استفاده در این شب، اظهار داشت: افراد در هر گروه سنی می توانند با رعایت تعادل و پرهیز از زیاده روی در مصرف خوراكی های مرسوم، شبی خوش و به یاد ماندنی در كنار عزیزانشان داشته باشند. وی ادامه داد: یكی از میوه های بسیار مطبوع كه در شب یلدا مصرف می شود، انار است. انار میوه ای سرشار از مواد سلامتی بخش گیاهی با خواص آنتی اكسیدانی (ضد اكسید شدن) است كه می تواند، در خنثی كردن مواد مضر و سرطانزا به نام رادیكال های آزاد، نقش بسزایی ایفا كند. از دیگر مواد مغذی موجود در انار می توان به محتوای خوب ویتامین C آن اشاره نمود. این ویتامین ضمن كمك به سلامت لثه ها، در خونسازی نقش دارد و همینطور باعث افزایش جذب آهن بخصوص آهن با منشاء گیاهی می گردد. ازاین رو میوه انار می تواند در جلوگیری از كم خونی و حفظ سلامت و شادابی بدن موثر باشد. كاویانی افزود: پتاسیم موجود در انار در كاهش پرفشاری خون موثر است و می تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. انار همینطور دارای مقادیری منیزیم است كه می تواند به سلامت و كاركرد بهتر قلب كمك نماید. مصرف انار همینطور می تواند در تأمین فیبر غذایی مورد نیاز بدن كمك نماید ازاین رو بهتر آن است كه تا حد امكان میوه انار به همراه دانه هایش به جای آب انار مصرف شود. به قول وی، انار با كاهش خطر مبتلا شدن به بیماری هایی مانند قلبی عروقی، سرطان، كاهش كلسترول بد خون (LDL-c)، پیشگیری از صدمه دیدن سلول های بدن و كمك به سلامت لثه ها، در حفظ و بهبود سلامت نقش دارد. كاویانی اضافه كرد: هندوانه میوه دیگری است كه خوردن آن در شب چله معمول است. در ابتدا باید توجه داشته باشیم كه هندوانه یك میوه خاص فصل تابستان است پس وجود آن در ابتدای فصل زمستان نشانگر نگهداری آن در انبار است پس هنگام خرید آن باید دقت بیشتری به خرج داد. باید دانست درصد بالایی از وزن هندوانه را آب تشكیل می دهد و این میوه دارای مقادیری قند است بطوریكه هر ۱۰۰ گرم بدون پوست آن حدود ۳۰ كیلوكالری انرژی به بدن می رساند. همچون مواد سلامتی بخش موجود در هندوانه می توان به رنگدانه گیاهی لیكوپن آن اشاره نمود كه فواید زیادی برای بدن دارد و با خاصیت آنتی اكسیدانی خود می تواند در خنثی كردن مواد مضر سرطانزا در پشگیری از بروز سرطان بخصوص سرطان پروستات در مردان نقش داشته باشد. مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه كشور با اشاره به به مصرف آجیل و میوه خشك در شب یلدا اظهار داشت: خوردن آجیل و گپ و گفت، برای طولانی كردن زمان با هم بودن در شب یلدا امری رایج است. انواع آجیل بخصوص مغز دانه ها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین با كیفیت خوب هستند. همینطور مقادیر قابل توجهی چربی با تركیب اسیدهای چرب ضروری كه در بدن ساخته نمی شوند، دارند. ازاین رو مصرف آنها می تواند در تأمین این مواد مغذی كمك كننده باشد. وی با اشاره به اینكه انواع مغز دانه ها همینطور دارای مقادیر متناسبی از مواد معدنی مانند كلسیم، فسفر و منیزیوم هستند كه در سلامت استخوانها، دندانها، عضلات و قلب نقش دارند، اضافه كرد: انواع مغز دانه ها دارای مقدار قابل ملاحظه ای چربی هستند و مصرف بی رویه آنها می تواند سبب برهم خوردن پروفایل چربی خون و در بلند مدت بروز اضافه وزن و چاقی شود. پس رعایت اعتدال در مصرف آنها از ضروریات است. كاویانی اظهارداشت: میوه های خشك نظیر انواع برگه ها، كشمش و انجیر خشك هم مانند انواع میوه های تازه دارای ویتامین ها و مواد معدنی همینطور رنگدانه های گیاهی و فیبر غذایی هستند اما با غلظت بیشتری در وزن مساوی، چراكه آب خویش را از دست داده اند. یادآوری می گردد به علت اینكه در وزن مساوی، میوه های خشك در مقایسه با میوه های تازه آب كمتری دارند، مصرف بیش از اندازه آنها در دراز مدت می تواند انرژی زیادی به بدن برساند و زمینه ساز بروز اضافه وزن و چاقی بشود. ازاین رو میانه روی در مصرف آنها سفارش می گردد. مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه كشور در ادامه به سفارش های كلی تغذیه ای شب یلدا اشاره نمود و اضافه كرد: برای حفظ سلامت و بهره مندی هرچه بیشتر از داشتن اوقات خوش در كنار عزیزان در شب یلدا، از مصرف بی رویه تنقلات در این شب پرهیز كنید. وی ادامه داد: برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های گوارشی حتماً پوست میوه ها را به دقت بشویید. مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه كشور، تصریح كرد: برای جلوگیری از افزایش فشار خون و قند خون، تا حد امكان از مصرف آجیل شور یا شیرین پرهیز كنید. كاویانی اظهار داشت: برای حفظ خواص چربی های موجود در آجیل، تا حد امكان آنها را خام مصرف كنید و از حرارت دادن بیش از اندازه به آنها پرهیز كنید. در صورت تمایل به مصرف تنقلات شب یلدا تا حد امكان وعده شام را زودتر و با حجم كمتر مصرف كنید. وی تصریح كرد: برای جلوگیری از بروز اضافه وزن و چاقی تا حدامكان از مصرف انواع شیرینیهای پرچرب پرهیز كنید و ضمن رعایت اصل اعتدال از انواع ساده و كم شیرین آن استفاده كنید. كاویانی اظهار داشت: برای حفظ بهداشت و سلامت دندان ها، حتما مسواك بزنید.

1397/10/05
14:01:14
5.0 / 5
39
تگهای خبر: استخوان , پروتئین , پوست , چاقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بریونی