برای مقابله با روزهای گرم سال؛

میوه هایی كه استفاده از آنها در تابستان سفارش می شود

میوه هایی كه استفاده از آنها در تابستان سفارش می شود

بریونی: متخصصین و كارشناسان تغذیه، مصرف میوه را یكی از لزوم های اساسی برای تامین سلامت بدن و مقابله با بیماری ها عنوان می كنند. اما، در ایام گرم سال، خوردن بعضی میوه ها به شدت سفارش می شود.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، هوای گرم روزهای تابستان، علاوه بر كاهش آب بدن، می تواند تهدیدی برای سلامت فرد باشد در صورتیكه بدن افراد، نیازهای غذایی روزهای گرم را تأمین نكند. در این بین، خوردن برخی از میوه ها، می تواند تأمین كننده سلامت فرد در ایام گرم سال باشد. فصل تابستان، فصل گرماست، ازاین رو به علت تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می شود و میوه ها از بهترین منابع تأمین كننده این مواد مغذی هستند چونكه علاوه بر تأمین نیازهای بدن باعث شادابی و طراوت پوست و جلوگیری از بیماری ها می شوند.گلابیمطالعات نشان داده خوردن یك گلابی رسیده، ۲۰ درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین و به كاهش چربی خون (كلسترول) كمك می نماید. در ضمن، دریافت این مقدار فیبر در تنظیم قند خون هم مؤثر است بنابراین سفارش می شود افراد دیابتی در برنامه غذایی شأن این میوه را بگنجانند. همچنین، بررسی ها نشان داده اند در گلابی ماده معدنی ای به نام «برن» وجود دارد كه در بهبود عملكرد مغز و انتقال پیام های عصبی در این ارگان دخالت دارد.انگورانگور از منابع پتاسیم به حساب می آید ازاین رو خوردن آن سبب كاهش فشارخون خواهد شد. از جانب دیگر، از آنجائیكه كمبود پتاسیم اختلال های حواس و افسردگی را در سنین بالا و سالمندی به وجود می آورد، به خصوص در افرادی كه میوه و سبزی های كمی مصرف می كنند، عادت به خوردن انگور می تواند كمك كننده باشد. بعلاوه، انگور از منابع تركیب هایی با خواص آنتی اكسیدانی است كه دریافت آنها از بروز سرطان هایی كه بر اثر آلودگی هوا و خوردن فرآورده های گوشتی امكان دارد به وجود بیاید، پیشگیری می كند.آلوخوردن ۱۰۰ گرم آلو ۲۰ درصد از نیاز روزانه خانم ها به آهن را برطرف می كند. بنابراین به گیاهخواران سفارش می شود این میوه را در برنامه غذایی روزانه شأن بگنجانند تا احتمال ابتلاء به كم خونی فقر آهن در آنها كاهش پیدا كند. این میوه از منابع مناسب پتاسیم هم به حساب می آید بنابراین به بیماران فشارخونی پیشنهاد می شود آلو را در سبد میوه خود داشته باشند و روزانه ۲ تا ۳ عدد از این میوه را میل كنند. در ضمن، آلو از میوه هایی است كه شدت یبوست را می كاهد و كسانی كه مكرر گرفتار این مشكل گوارشی می شوند، بهتر است بیشتر آلو بخورند.هلوخوردن یك هلوی متوسط، ۸ درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین می كند و دریافت آن بهبود دهنده یبوست است. این مقدار فیبر، سطح كلسترول خون را پایین می آورد و احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی را هم كم می كند. هلو كم خونی، خستگی و هم چنین كلسترول بالا را می كاهد. این میوه از منابع ویتامین C هم به حساب می آید و بنابراین سفارش می شود افرادی كه به بیماری های لثه مبتلا هستند، آنرا در برنامه غذایی روزانه شأن بگنجانند. جالب است بدانید با خوردن یك هلوی متوسط ۳۴ میلی گرم از نیاز روزانه به این ویتامین تأمین می شود.انبهخوردن یك انبه كامل كه حدود ۶۵۰ گرم وزن دارد، می تواند ۳۳ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تأمین كند، بنابراین خوردن این میوه به فشارخونی ها سفارش می شود. در ضمن، انبه از منابع بتاكاروتن است كه یكی از آنتی اكسیدان های قوی است و از بروز كم خونی و فقر آهن پیشگیری می كند. بررسی ها نشان داده خوردن این میوه به علت داشتن بتاكاروتن فراوان و به خصوص تركیبی به نام كریپتوگزانتین، ریسك ابتلاء به سرطان رحم را هم پایین می آورد.انجیرانجیر از میوه های كلسیم دار است. به صورتی كه با خوردن ۳ عدد از آن، ۲۱ درصد از نیاز بدن به این ماده معدنی تأمین می شود. انجیر فیبر فراوانی هم دارد به این علت كسانی كه از یبوست رنج می برند، بهتر است آنرا در برنامه غذایی شأن بگنجانند.آهن هم از دیگر موادی است كه با خوردن انجیر به بدن می رسد ازاین رو، انجیر گزینه ای مناسب برای كسانی است كه خطر كمبود كلسیم و آهن در آنها بالاست مانند گیاهخواران و سالمندانی كه در معرض پوكی استخوان هستند.آناناسبه دلیل وجود درصد بالایی از آنتی اكسیدان ها، می تواند عامل دفاعی خوبی برای مبارزه با برخی از بیماری ها باشد.آناناس میوه ای اشتها برانگیز بوده و برای افرادی كه با هضم غذا مشكل دارند، بسیار مناسب می باشد. این میوه اسید معده و نفخ را می كاهد. حتما دیده اید كه هنگامی كه به عیادت بیمار بخصوص افرادی كه اخیرا جراحی كرده اند می روند، آناناس می برند. در مورد دلیل این امر گفته می شود بروملین موجود در آناناس، سبب التیام زخم ها می شود چونكه جریان خون را بیشتر كرده و سبب می شود مواد مغذی سریع تر به زخم ها برسد. البته لازم به ذكر است كه بروملین در فرآیند كنسروسازی و پخت از بین می رود ازاین رو آناناس تازه نسبت به كمپوت آناناس، خواص بیشتری دارد. بر مبنای طب چینی، آناناس خاصیت خنك كنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید می باشد.خربزهخربزه یكی از بهترین میوه های تابستانی به حساب می آید. طبیعت خربزه از نظر سردی و گرمی معتدل و تر (رطوبتی) است كه هرچه شیرین تر باشد «گرمی و تری» خربزه بیشتر است. خربزه برای تقویت اشتها مفید می باشد و دارای ویتامین های A و B و C بوده و دارای كلسیم، پتاسیم، فسفر و ضد سرطان و ضد انعقاد خون و سكته است. این میوه در درمان سل، سوختگی های روی پوست، عطش، كم خونی، بی اشتهایی، نرم كردن سینه، نقرس، سنگ كلیه، كمبود شیر مادران، خشكی پوست، نفخ و غیره مفید می باشد. همینطور خربزه چون دارای قند است اثر مفیدی در اشخاصی كه مبتلا به سل ریوی و یا كم خونی های مختلف هستند برجای می گذارد. ویتامین A موجود در آن سلول های بدن را ترمیم كرده و یكی از عوامل تجدید جوانی می شود. خربزه و طالبی سرشار از آب بوده و برای رفع عطش و تقویت اشتها مفید و مؤثر هستند.شلیلاز میوه های محبوب تابستانی است كه در خیلی از خصوصیت ها مشابه با خواص هلو و خواص آلو بوده، هم خانواده با آنها می باشد و در بعضی مناطق به آن هلوی بدون كرك هم گفته می شود. از نظر میزان مواد و عناصر مغذی هم بسیار به هلو مشابهت داشته، ولی شلیل حاوی مواد معدنی و ویتامین های بیشتری نسبت به هلو می باشد. عناصری مثل آهن، فسفر، پتاسیم و غیره به مقدار فراوان در این میوه یافت شده و ویتامین آ و ث موجود در آن نسبت به هلو دو برابر می باشد. از خواص شلیل وجود آنتی اكسیدان های سالم و در نتیجه خاصیت ضد سرطان و تقویت سیتم ایمنی بدن می باشد. این میوه به علت داشتن میزان فیبر گیاهی بالا برای كاهش وزن در افراد چاق بسیار مفید بوده، در جلوگیری از بروز خیلی از بیماری های مزمن نظیر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی مؤثر است. برگ، ساقه و میوه شلیل خاصیت دارویی داشته و در طب سنتی برای درمان از آن استفاده می شود.هندوانهاین میوه آبدار كه در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A، C و B است. اما آنچه كه سبب رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیكوپن یك آنتی اكسیدان است. مطالعات و تحقیقات گوناگونی از مزایای مفید لیكوپن حكایت كرده اند. این ماده یك آنتی اكسیدان شناخته شده است كه سبب كاهش خطر سكته مغزی و همینطور كاهش فشار خون می شود. با اینكه امكان دارد هندوانه فیبر بسیار زیادی نداشته باشد، اما كالری و چربی كمی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است.


منبع:

1398/04/26
14:40:13
5.0 / 5
31
تگهای خبر: استخوان , بیماران , پوست , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
بریونی