گزارش بریونی

كلاهبرداری از گردشگران در سمینارهای جمعی، مشكل، فقدان نظارت است

كلاهبرداری از گردشگران در سمینارهای جمعی، مشكل، فقدان نظارت است

به گزارش بریونی بعضی از شركت های گردشگری با برگزاری سمینارهایی كه در آن به معرفی خدمات ماورایی می پردازند، تلاش دارند كلاه گردشگران ناآگاه را بردارند.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، پیامك های پیاپی امان مردم را بریده است. پشت سر هم پیامك دعوت به سینمار و یا همایش گردشگری برای مردم می رود. یكی، مسافران را به سفر مجانی تشویق می كند و دیگری تبلیغ می كند كه می توان بدون دادن هزینه اضافه تا چند سال آینده تخفیف های ماورایی از هتلهای ایرانی و خارجی گرفت. آن یكی خبر از قرعه كشی باور نكردنی برای سفر مجانی به جزایر قناری می دهد آن هم در صورت شركت در سمینار گردشگری!همه این پیام های اغواكننده حاوی متن هایی هستند كه مسافر ناآگاه را ترغیب می كند تا در این برنامه ها شركت نماید چون هم فال است و هم تماشا!آنها در این برنامه شركت می كنند تا توضیحات مسؤلان بازاریابی را بشنوند. معمولا این افراد درباره خدمات گردشگری آن شركت ها صحبت میكنند و اینكه مسافران چطور می توانند از آنها استفاده كنند. در نهایت یك قرعه كشی برگزار شده و به افراد برنده شده طبق گفته خودشان مجوزی جهت شركت در تور گردشگری یك هفته ای به یكی از نقاط گردشگری در دنیا داده می شود. منتها از آنجائیكه این سفرها بسیار گران است. به مسافر اعلام می شود كه حتما بایستی جهت استفاده از این تخفیف ویژه كه در قرعه كشی به دست آورده اند، هزینه سفر یك همراه را بپردازد. مسافر هم كه هیچ برنامه ریزی برای چنین سفری انجام نداده یا باید قبول كند و یا از خیر برنده شدن بگذرد. این بخش خوب ماجراست. بخش دیگر این است كه وقتی همایش به اتمام رسید، دیگر برنده نمی تواند پیگیر سفر خود شود و در نهایت متوجه می شود كه این وعده ها نمایشی بیشتر نبوده است و اصلا سفری در كار نیست. اما یك روی دیگر این همایش ها ضرری است كه متوجه مردم می شود. كارت اعتباری اقامت چندین ساله كه با قیمت های باورنكردنی مانند 20 میلیون تومان اعتبار می توانند به مسافران خدمات هتلی بدهند یكی از این اتفاقات همایش هاست كه بابت خرید آن از مسافر هزینه ای گرفته می شود تا بتواند در طول سالها از خدمات چند هتل محدود در یكی دو شهر استفاده كنند. اما دریغ كه از عرضه این خدمات در بیشتر مواقع ناتوان هستند. یكی از این مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر بیان كرد: در یكی از این همایش ها 400 هزار تومان جهت استفاده از هتلهای آن مجموعه در مدت ده سال پرداخت كردیم. 8 سال از آن زمان گذشته و هر بار به ما گفتند كه یا هتلها جا ندارد و یا حتما این كارت را دریافت خواهید كرد ولی چنین اتفاقی نیفتاد. آن زمان 400 هزار تومان هزینه یك سفر به كشورهای همسایه ایران بود. ولی الان پیگیری های ما نتیجه ای نمی دهد. جالب اینجاست كه هنوز هم این تبلیغات برای افراد دیگر ارسال می شود یعنی كارشان را به نحو دیگری ادامه می دهند بدون اینكه كسی روی آنها نظارتی داشته باشد. معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در طول سالها نظارت بر روند فعالیت آژانسهای مسافرتی و شركت های گردشگری را به صورت جدی دنبال نمی نماید. مدیركل نظارت و ارزیابی این معاونت هم پاسخگوی این كم كاری ها نیست. معاونت گردشگری گویا بی توجه به چنین پدیده هایی توجه به موضوعات دیگر را مهمتر از رسیدگی كلاهبرداری های زیرپوستی شركت های گردشگری می داند. حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به خبرنگار مهر در اینباره توضیح داد: اینها آژانس نما هستند متاسفانه افرادی كه مجوز ندارند و به صورت غیرقانونی فعالیت و مبادرت به فریب مردم می كنند. مردم هم نمی بینند كه آیا آن آژانس مجوز دارد یا نه. در صورتیكه به راحتی می توانند به سایت سازمان میراث فرهنگی و یا ادارات كل در استانها و یا سایت سازمان هواپیمایی سری بزنند و یا از انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استعلام كنند كه آیا این آژانس مسافرتی اصلا مجوز دارد یا خیر. ایشان در ادامه نبود ارگان نظارتی را تایید و بیان كرد: مردم باید بدانند كه می خواهند با كدام آژانس كار كنند. متاسفانه ما ضعف نظارتی داریم دفاتر غیر مجاز باید پلمب شوند اما این اتفاق نمی افتد. مردم می بینند كه یك آژانس تابلو دارد و آگهی می دهد ازاین رو به آن اعتماد می كنند در حالیكه این طور نیست.

1398/05/26
15:22:54
5.0 / 5
31
تگهای خبر: اقامت , پوست , تبلیغات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بریونی