مسئول امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح كرد

لزوم تبادل تجارب موزه داری ایران و سایر كشورها

لزوم تبادل تجارب موزه داری ایران و سایر كشورها

به گزارش بریونی مسئول امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس كه طی سفری به كیوتوی ژاپن رفته است بر لزوم تبادل تجارب موزه داری ایران و سایر كشورها تاكید كرد.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، مجتبی عبادی فتح، كارشناس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشركت در بیست و پنجمین كنفرانس عمومی شورای بین المللی موزه ها (ایكوم) دركیوتوی ژاپن، ضمن تاكید بر لزوم تبادل تجارب موزه داری میان ایران با سایر كشورها این مورد را زمینه ساز شكوفایی این صنعت جوان عنوان نمود. او همینطور درباره اهدافش از این سفر هم اظهار داشت: ضمن اینكه پیام صلح و دوستی ایران را به جهانیان اعلام كردم بعنوان كارشناس موزه دفاع مقدس با مبحث در بیست و پنجمین كنفرانس عمومی شورای بین المللی موزه ها (ایكوم) دركیوتوی ژاپن شركت كردم و درباره «موزه های نظامی ایران؛ گذرازسنت به مدرنیته» دركمیته بین المللی موزه های نظامی و یادمان جنگ (ICOMAM) گزارشی از قدیمی ترین اسناد مكتوب درباره تاریخ نظامی ایران و نوشته های هرودوت در مورد ارتش جاویدان هخامنشی، سیر تكامل سلاح های سرد ایران از دوران پارینه سنگی تا قاجار و تاریخ سلاح های گرم از دوران آق قویونلوها تا دوره پهلوی ارائه كردم. وی در مصاحبه ای هم شركت كرد كه در ادامه مشروح آنرا از نظر می گذرانید: ضرورت تعامل و همكاری بین موزه های ایران و سایر كشورهایی كه دارای موزه جنگ هستند چیست؟ به صورت كلی موزه داری یا موزه سازی در ایران در مقایسه با اروپا و بسیاری دیگر كشورها مباحث نسبتاً جدیدی هستند. بعنوان مثال، سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ و آشنایی او با پدیده ای به نام موزه، سبب شد تا در مراجعتش به ایران به فكر ایجاد اولین موزه ایران باشد، در حالیكه در اروپا از صدها سال پیش از آن تاریخ موزه وجود داشت. ازاین رو تبادل تجارب موزه داری میان ایران با سایر كشورها میتواند به شكوفایی این صنعت نسبتاً جوان در ایران كمك شایانی كند. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بین موزه های جنگ جهانی چه جایگاهی دارد؟ به اذعان خیلی از بازدیدكنندگان خارجی از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، این موزه از بسیاری جهات قابل رقابت و حتی بهتر از موزه های جنگ در كشورهای صاحب نام است. وسعت موزه، حجم استفاده از فناوریها برای انتقال مفهوم، شیوه بیان روایت موزه و… همگی از نقاط شاخص و قوی این موزه هستند. فكرمی كنید مهمترین خروجی سفر شما به كیوتوی ژاپن چه خواهد بود؟ بعنوان تنها ایرانی حاضر در كنفرانس این كمیته بین المللی، توانستم تا حد امكان موزه داران سایر كشورها شامل آمریكا، هلند، سوئد، روسیه، اسپانیا، لهستان و… را با وضعیت موزه های نظامی ایران و پیشرفتهای كشور در این عرصه آشنا كنم. سابقه ای از معرفی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مجامع علمی بین المللی ارائه فرمایید؟ دو سال پیش در كنفرانس این كمیته كه در آلمان برگزار شد، مقاله مشترك بنده و یكی از دیگر موزه داران ایرانی توسط ایشان در اون كنفرانس عرضه شد. سال قبل هم در مجله تخصصی این كمیته كه دو بار در سال به صورن الكترونیكی منتشر میشود و در دسترس همه دنیا قرار میگیرد، قسمتهای مختلف این موزه ارائه شد. واكنش و استقبال موزه داران جهانی نسبت به مطالبی كه شما در معرفی موزه به آنها ارائه كردید چه بود؟ باعث حیرت آنها شد حاضرین شركت كننده در این كنفرانس بین المللی انتظارنداشتند كه چنین موزه بزرگ و جامعی در ایران وجود داشته باشد. با توجه به تبلیغات گسترده رسانه های غربی در ایران هراسی، چقدر تعامل بین موزه داران كشور های جهانی با ایران می تواند صلح و دوستی را بین ایران و سایر كشورها ایجاد كند؟ اساسا مهمترین پیام موزه ها صلح و دوستی جهانی است. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن بیان رشادتها و ایستادگی مردم ایران چه در زمان پیروزی انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس و عصر حاضر، حامل این پیام است كه جنگ و خشونت به هیچ وجه مورد تایید و توجیه نیست اما جمهوری اسلامی ایران همیشه در دفاع از مرزها و تمامیت ارضی خود آماده است.

1398/06/17
01:29:58
5.0 / 5
4663
تگهای خبر: تبلیغات , تخصص , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
بریونی