خلیل آبادی:

هر توریست خارجی ۶۶۵ دلار در كشور هزینه می كند

هر توریست خارجی ۶۶۵ دلار در كشور هزینه می كند

به گزارش بریونی رئیس كمیته میراث فرهنگی شورای شهر اظهار داشت: هر توریست خارجی در ایران به صورت متوسط ۶۶۵ دلار هزینه می كند.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق قبل از دستور خود در جلسه روز سه شنبه اظهار داشت: از همكارانی كه روز گذشته در مراسمی كه به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار گردید حضور داشتند تشكر می كنم.
وی افزود: دو سه هفته مهم را پیش رو گذاشتیم نخستین آنها هفته دفاع مقدس بود و دیگری هفته شروع سال تحصیلی. در هفته دفاع مقدس همه تلاش مان این است كه انسجام و اتحاد ملی خودمان را بیشتر نماییم.
وی اضافه كرد: در آن هشت سال هم هر چقدر كه توفیقاتی داشتیم نتیجه انسجام و وحدت مردم در آن زمان بوده است و ما افتخارمان این است كه در شورای شهر هم كنار فرزندان شهدا هستیم.
خلیل آبادی اظهار داشت: وجدان انسانی هیچ كس اجازه نمی دهد كه به كسانی كه از كشور دفاع كردند و جانفشانی كردند بی احترامی شود البته ما برخی مواقع در واگویه تاریخ جنگ برخی جفاها را به برخی افراد كرده ایم.
محسن هاشمی در این بخش از خلیل ابادی درخواست نمود نطق خویش را آغاز كند كه خلیل ابادی گفت من پس از دو سال پشت این تریبون قرار گرفته ام و اجازه بدهید دو كلمه حرف بزنم
در ادامه خلیل ابادی در ارتباط با ظرفیت های گردشگری پایتخت نطق كرد كه در ادامه می خوانید:
«قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا... »(آیه ۱۳۷ سوره آل عمران) قبل از شما سنتهایی بوده است، پس بر روی زمین بگردید و بنگرید...
در تكاپوی زندگی بخصوص در ابعاد اقتصادی، فرهنگی واجتماعی، سفر و گردشگری دارای نقشی تعیین كننده و سرنوشت ساز است. از دیرزمان مردمان خردمند برای سیروسفر جایگاه ویژه ای قائل بوده اند و آنرا بخشی از زندگی اجتماعی و انسانی خویش می شمرده اند.
قرآن كریم هم با به كارگیری واژه «سیر» در شكل های گوناگون، دستور به گردشگری و جهان گردی داده است.
رسالت پنجمین دوره از شورای شهر تهران، ری و تجریش توسعه شهر بر محوریت فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است، گردشگری هم بعنوان یكی از محركه های اصلی پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جوامع بشری شناخته می شود.
در همین راستا، روز گذشته، هشتم مهرماه، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری و یادآوری ارزش ها و اهمیت این حوزه، با همراهی شهرداری تهران، همكارانم در شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علم و فرهنگ، اساتید دانشگاهی، صاحبنظران و كارشناسان این حوزه، همایشی تحت عنوان «تهران، مقصد گردشگری» در برج میلاد برگزار گردید كه این فرصت را غنیمت شمرده و از یكایك مدعوین، دست اندركاران برگزاری این مراسم، اصحاب رسانه و ناشنوایان دوستدار میراث فرهنگی و حوزه گردشگری كه ارزش میراث فرهنگی و گردشگری را به درستی درك كرده اند و در جهت توسعه آن می كوشند، قدردانی می كنم.
امروزه گردشگری دومین صنعت رو به رشد دنیا است كه سهم زیادی در اقتصاد جهانی دارد و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. شعار روز جهانی گردشگری امسال «گردشگری و اشتغال، آینده ای بهتر برای همگان» است كه گویای اهمیت این صنعت بر اشتغال است.
تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، رشد و پیشرفت تكنولوژی، افزایش امید به زندگی و كاهش نرخ بیكاری در قرن ۲۱ با گردشگرپذیر بودن شهرها مرتبط است؛ چونكه صنعت توریسم علاوه بر تبادل فرهنگ ها، در سایه ثبات سیاسی بدون تنش رشد می كند و اقتصاد پایدار را رقم می زند.
صنعت گردشگری توانایی آنرا دارد با كمترین سرمایه، بیشترین اشتغال را برای همه طبقات اجتماعی و اقتصادی بخصوص زنان، جوانان و قشر روستایی پدید آورد. حتی با ورود به این حوزه می توان در مناطقی كه دارای ارزش های میراثی و فرهنگی بوده اما از درآمد كمی برخوردار می باشند، درآمدزایی كرد. حتی زنان می توانند ساده تر از هر صنعت دیگری در این صنعت مشاركت داشته باشند.
آمارهای رسمی جهانی حكایت از آن دارد كه به صورت متوسط در دنیا از ۱۰هزار شغل، یك شغل متعلق به گردشگری می باشد. در كشورهای گردشگرپذیر هم از هر چهار شغل یك شغل متعلق به این صنعت است؛ این در شرایطی است كه در ایران به ازای هر ۱۴ شغل یك شغل متعلق به گردشگری می باشد، ازاین رو از میانگین جهانی هم پایین تر هستیم! حال باید برای خروج از این بحران سیاستگزاری مناسبی صورت گیرد. تبدیل تهران به مقصد گردشگری و یكپارچه سازی مدیریت میراث فرهنگی و تاریخی پایتخت.
متاسفانه صنعت توریسم در ایران خصوصا در شهر تهران مظلوم واقع شده است؛ كسب درآمد از نفت هم بر كناره گیری از دیگر راه های درآمدی می افزاید.
این در حالی است كه صنعت توریسم اصلی ترین منبع درآمد بعضی از كشورهای همسایه به ویژه تركیه شده است. این كشور اوراسیایی با سرمایه گذاری های گسترده از تمام پتانسیل های گردشگری اش نهایت بهره را برده است. اما در ایران با عنایت به پتانسیل گردشگری بسیار غنی تر از تركیه، به علت عدم توجه، این انرژی نهفته باقی مانده است.
ایران در پایداری محیط گردشگری رتبه ۱۱۹، در تاسیسات هوایی رتبه ۸۹، در تاسیسات خدمات گردشگری ۱۱۶، در حوزه منابع انسانی گردشگری رتبه ۱۰۵ و در محیط كسب و كار گردشگری جایگاه ۷۹ جهان را دارا است.
ایران ارزانترین كشور برای گردشگران در دنیا است، اما پارسال یك میلیارد و ۳۲۳ میلیون توریست بین المللی وجود داشته كه سهم ایران تنها پنج میلیون نفر و سهم تهران فقط ۱.۶ میلیون نفر بوده است.
همچنین كشورهای مختلف پارسال ۱.۶ تریلیون دلار از صنعت توریسم كسب درآمد كرده اند، در صورتیكه سهم ایران از درآمدهای حاصل از گردشگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم فقط ۱۰ میلیارد دلار است.
حال كه یكی از دغدغه های مدیران و برنامه ریزان شهری دستیابی به درآمد پایدار شهری است، با تبدیل كردن تهران به مقصد گردشگری می توان به این مورد جامه عمل پوشاند.
گردشگری شهری علاوه بر تاثیرات مثبتی كه بر اقتصاد شهر، معیشت شهروندان، توسعه كسب و كار و كاهش دریافت مالیات از شهروندان را دارد، می تواند بعنوان یكی از مهمترین منابع درآمد شهرداری ها ایفای نقش كند، چونكه بر مبنای آمارها هر توریست خارجی در ایران به صورت متوسط ۶۶۵ دلار هزینه می كند.
تصویب ماده ۷۲ برنامه سوم شهرداری تهران و ایجاد ساختار تشكیلاتی مناسب گردشگری را می توان یكی از برنامه های بلندمدت مدیریت شهری تهران برای تحقق توسعه پایدار گردشگری، افزایش كیفیت زندگی و زیست پذیری شهر تهران دانست. این در شرایطی است كه فقدان یك نهاد مسئول و یكپارچه برای فعالیت های گردشگری شهر تهران به یك چالش تبدیل شده است. بنابراین با تشكیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران می توان از جزیره ای عمل كردن مراكز گردشگری پایتخت كاست، به اهداف دراز مدت مدیریت شهری دست یافت، جایگاه حقیقی گردشگری را به آن بازگرداند و از گردشگری بعنوان یكی از منابع درامدی پایدار شهرداری بهره برد.
شهر تهران با داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و شهری فراوان نتوانسته است در جلب توریست داخلی و خارجی بعنوان یك مقصد، موفق عمل كند، به صورتی كه سهمی حدود یك چهارم گردشگری بین المللی را از آن خود دارد و طبق آخرین آمار در سرمایه گذاری گردشگری در رتبه چهارم پس از خراسان رضوی، مازندران و آذربایجان غربی قرار گرفته است.
تهران برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری مسیر طولانی پیش رو دارد. طی این مسیر، نیازمند عزم جدی تمامی ذی نفعان حوزه گردشگری شهری شامل بخش دولتی، بخش خصوصی و جامعه محلی است.
با همه این تفاسیر نباید از یاد ببریم توسعه گردشگری همیشه با سود و منفعت همراه نبوده است، اگر این صنعت با اصول توسعه پایدار همراه نباشد، فرهنگ ها رو به زوال خواهند رفت، محیط زیست نابود و منزلت شاغلان در این صنعت كمتر از هر فعالیت دیگری خواهد بود. بنابراین فعالان این حوزه باید تمام تلاش خویش را در زمینه ایجاد پیوند بین توسعه و گردشگری پایدار به كار بندند تا همه بتوانیم از مزایای توسعه گردشگری به نحوه احسن بهره ببریم.
امید است تا آخر شورای پنجم شاهد شكوفایی و رونق گردشگری شهر تهران باشیم و دست در دست یكدیگر تهران را به مقصدی برای گردشگران تبدیل نماییم.

1398/07/09
14:13:59
5.0 / 5
3517
تگهای خبر: تكنولوژی , توریست , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
بریونی