نكاتی كه مسافر و مدیر مراكز اقامتی باید در دوران كرونا رعایت كنند

اعلام دستورالعمل سفر هوشمند

اعلام دستورالعمل سفر هوشمند

به گزارش بریونی همزمان با بازگشایی تدریجی مراكز اقامتی، لیستی از مواردی كه باید مسافران و مدیران مراكز اقامتی هنگام سفرهای ضروری رعایت نمایند، در چارچوب دستورالعمل سفر هوشمند اعلام شده است.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، پروتکل بهداشتی ویژه ایام بیماری کرونا با عنوان «سفر همراه سلامت» که از آن با نام «سفر هوشمند» یاد شده، مواردی را درباره دریافت خدمات از جانب گردشگران و رعایت آنها توسط مدیران واحدهای اقامتی بیان کرده است.
در این پروتکل و یا دستورالعمل آمده است:
رعایت پروتکل ذیل از جانب کارکنان واحدهای اقامتی و همینطور همه مسافران الزامی بوده و فعالان حوزه گردشگری باید بر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی آن اهتمام ورزند.
واحدهایی که موقتاً تعطیل بوده اند لازم است قبل از بازگشایی برنامه کلی نظافت و گندزدایی دقیق در همه قسمت ها و فضاهای عمومی بر مبنای مندرجات این دستورالعمل انجام دهند.
برخی واحدهای داخلی هتل ها مانند آرایشگاه، سالن ورزشی، استخر، سونا و تالار مراسم که جزو مشاغل پرخطر محسوب می شوند با دستور وزارت بهداشت و طبق پروتکل های آن اصناف بازگشایی خواهند شد.
استفاده از خدمات اقامت
تا حد ممکن سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق ها کاهش پیدا کند ازاین رو پیشنهاد می شود ظروف اقلامی مینی بار، ملحفه و پتو و بالشت اضافی، فولدرهای اطلاع رسانی، مجلات و گلدان و مانند آن جمع آوری و به خواست میهمان عرضه شود.
کلیه سطوح در تماس با دست میهمان شامل دستگیره ها و کلیدهای برق، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن و مانند آن به صورت گندزدایی شود.
تمام سطوح قابل شستشو در سرویس بهداشتی شامل کف و دیوارها، روشویی، وان، زیردوشی؛ پرده دوش، کابین دوش، و غیره با حفظ ایمنی لوازم برقی به صورت روزانه با مواد شوینده و آب داغ شستشو شوند.
همه منسوجات و کالای خواب شامل کاور لحاف، روبالشتی، ملحفه ها و رومیزی، حوله و مانند آن پس از چک اوت میهمان برای شستشو جمع آوری شود.
در صورت مشاهده علایم بیماری در میهمان ضمن شستشوی اقلام فوق، پد محافظ تشک پتو و رانر و مانند آن هم شسته شود.
مهر و سجاده کتب ادعیه و غیره داخل کاور قرار داده تا در صورت استفاده میهمان گندزدایی شود.
برای نظافت و گندزدایی سطوح لازم است از دستمال های مختلف با رنگ های مختلف بهره برده و دستمال تنظیف مرتب با آب داغ و مواد شوینده شسته شود این روش در مورد زمین شورهای پارچه ای و نخی صدق می کند.
در هنگام نظافت اتاق ها در و پنجره ها باز باشد تا تهویه بهتر صورت گیرد.
صابون مایع و یا جامد تکنفره و دیگر اقلام بهداشتی در اتاق تأمین شود.
در خصوص نحوه جمع آوری و تخلیه زباله نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت شود و کیسه زباله داخل سطل های زباله مرتباً تعویض شود.
شستشوی منسوجات مانند ملحفه ضدعفونی باید با حرارت بالا و استفاده از شوینده های قوی انجام پذیرد و پروتکل های حفاظت فردی در پرسنل لاندری شدیداً رعایت شود.
فضاهای عمومی، میز پذیرش، تلفن عمومی لابی، دستگاه عابربانک و مانند آن باید مرتب چندبار در روز گندزدایی شود.
رختکن، سرویسهای بهداشتی پرسنل و سرویسهای بهداشتی عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شستشو و سپس گندزدایی شود.
در ورودی مراکز اقامتی رستوران داخلی و مجاورت آسانسورها ماده ضدعفونی دست نصب شود.
کلید اتاق قبل و پس از تحویل از مسافران بوسیله اسپری موجود در پذیرش ضدعفونی شود.
برای ایجاد شرایط ایمن در زمان ورود میهمانان به هتل انجام اقداماتی مانند اسپری مواد ضدعفونی روی لباس و چمدان ایشان یا تعبیه تونل مه پاش مواد ضدعفونی سفارش نمی گردد و بهتر است از روش های علمی و مناسب تر استفاده گردد.
استفاده از خدمات رستوران
با توجه به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی میهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران و یا صبحانه خوری به نحو شایسته محدود شود یا تاحد ممکن از خدمات روم سرویس استفاده گردد.
میزهای رستوران و صبحانه خوری با فاصله یک و نیم متری از یکدیگر چیدمان شود و از دیوارها و پرده ها میز و صندوق و مانند آن حداقل یک و نیم متر فاصله داشته باشند.
کف سالن دو بار در روز به وسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.
منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به میهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خویش را ضدعفونی کنند.
ظروف و تجهیزات و لوازم اضافی در معرض آلودگی محدود شوند، رومیزی ها و لچکی ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم گردد یا می توان از پوشش های یک بار مصرف بهره برد.
تمامی ظروف بازگشتی از میز میهمان حتی در صورت عدم استفاده با آب گرم شسته شوند.
بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یکنفره عرضه شود.
نان به صورت بسته بندی در کیسه و یا سلفون کشیده و قرارداده شود.
حتی الامکان از ظروف یک بار مصرف استفاده گردد.
دمای پخت استاندارد مواد غذایی رعایت شود.
تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تأمین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.
با توجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه ها دقت بیشتری شود.
در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم در جهت جلوگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
زمان فعالیت روم سرویس افزایش یابد تا در حدامکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده کنند.
مسافران در واحدهای اقامتی
مسافران برای حفظ سلامت خود فقط از خدمات واحدهای اقامتی دارای مجوز که به این منظور کاملاً بهداشتی شده اند، استفاده کنند. مسافران تا حد ممکن از روش های اینترنتی برای رزرو اتاق استفاده کنند و به سفارش رانندگان تاکسی جهت استفاده از خدمات اقامتی واحدهای بدون مجوز عمل نکنند.
پس از انجام مراحل پذیرش و عرضه مدارک و تکمیل فرم های پذیرش حتما دست ها را طبق پروتکل شستشو دهید.
پس از استفاده از سرویسهای بهداشتی عمومی دست خویش را طبق پروتکل های اعلام شده از جانب وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضدعفونی دست استفاده کنید.
پس از خرید هر نوع کالا یا ماده غذایی بسته بندی خارج از مرکز اقامتی، پیش از استفاده بسته بندی آن گندزدایی شود.
تاحد ممکن از خدمات غذایی رستوران های داخل مراکز اقامتی استفاده کنید.
پس از هربار خروج از واحد اقامتی و مراجعت حتما دست ها را به خوبی بشویید.
پرسنل شاغل در واحدهای اقامتی به منظور حفاظت از سلامت گردشگران و به دستور مقامات بهداشتی از پروتکل های حفاظت فیزیکی و فردی استفاده می نمایند لطفاً در اینباره با آنها همکاری شود.
درصورت بروز علایم سرماخوردگی در خود و یا اعضای خانواده مراتب را برای مساعدت و راهنمایی به پذیرش اعلام کنید.
برای افزایش اطمینان و ایمنی در فضاهای عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنید.
به منظور کاهش سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق ها ظروف، اقلام مینی بار، ملحفه پتو و بالشت اضافی، فولدرهای اطلاع رسانی، مجلات، گلدان و مانند آنها جمع آوری شده و به درخواست مسافر عرضه شود.
کلیه سطوح در تماس با دست شامل دستگیره ها کلیدهای برق، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن و مانند آن به صورت روزانه گندزدایی می شود.
کلیه سطوح قابل شستشو در سرویس بهداشتی شامل کف و دیوارها، روشویی، وان، زیردوشی، گرده دوش، کابین دوش و غیره به صورت روزانه با مواد شوینده و آب داغ شستشو شوند.
کلیه منسوجات و کالای خواب شامل کاور لحاف، روبالشتی، ملحفه ها، رومیزی حوله و مانند آن به صورت روزانه برای شستشو جمع آوری می شود و در صورت اعلام مسافر این زمان به پس از خروج منتقل می شود.
مهر و سجاده، کتب ادعیه و غیره داخل کاور قرار داده شده و درصورت استفاده گندزدایی می شود.
در ورودی مراکز اقامتی، رستوران داخلی و مجاورت آسانسورها ماده ضدعفونی دست جهت استفاده مسافر نصب شده است.
کلیه اتاق قبل و پس از تحویل به مسافر به وسیله اسپری موجود در پذیرش ضدعفونی می شود.
به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله ایمن را در مبلمان نشیمن لابی، رستوران و یا صبحانه خوری رعایت شود.
به منظور کاهش سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در رستوران ها ظروف تجهیزات و لوازم اضافی رومیزی ها و لچکی ها جمع آوری شده تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم گردد.
بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یکنفره عرضه می شود.
خدمات روم سرویس آماده عرضه خدمات غذا و نوشیدنی در اتاق است.

1399/02/21
23:27:31
5.0 / 5
1636
تگهای خبر: اقامت , اینترنت , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بریونی