در وبینار تاثیر كووید – ۱۹ مطرح شد؛

تمركز بر تورهای داخلی و خانوادگی پیشنهاد ایران به اعضای OIC

تمركز بر تورهای داخلی و خانوادگی پیشنهاد ایران به اعضای OIC

وبینار تاثیر كووید - 19 بر گردشگری كشورهای OIC انجام شد و در این وبینار نمایندگان ایران پیشنهاد تمركز بر تورهای داخلی خانوادگی را بعنوان ایده نو ارائه كردند.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، وبینار «آثار کووید – ۱۹ بر گردشگری بین کشورهای OIC و راه های پیش رو» روز پنج شنبه ۱۹ تیر با حضور ۴۱ نماینده از ۲۵ کشور عضو و سازمان های تخصصی بین المللی و باحضور مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری و همین طور رابط وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در «کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی سازمان همکاریهای اسلامی» یا «کومسک»(COMCEC) بعنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اجرا شد.
ابتدای وبینار «آثار کووید – ۱۹ بر گردشگری در بین کشورهای OIC و راه های پیش رو» نماینده سازمان جهانی گردشگری ضمن اعلام پیش بینی کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی گردشگران بین المللی در جهان، بیان کرد که بیشترین نرخ کاهش گردشگران بین المللی و ضررهای ناشی از آن در بازه زمانی ژانویه تا آوریل در بین مناطق مختلف دنیا متعلق به آسیا – اقیانوسیه منفی ۵۱ درصد و خاورمیانه منفی ۴۰ درصد بوده است.
وی در ادامه بر توسعه محصولات جدید و خلاقانه متناسب با وضع موجود، گردشگری مسئولانه و توسعه آموزشی مهارت های جدید خصوصاً مهارت های دیجیتال تاکید و آنها را به کشورهای عضو سفارش کرد.
در ادامه، نماینده کومسک گزارش آماری از تأثیر کووید – ۱۹ بر گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی OIC ارائه کرد و اظهار داشت: در بین کشورهای اسلامی ترکیه با منفی ۸۹ درصد، امارات با منفی ۸۴ درصد، اندونزی با منفی ۷۸ درصد، مالزی با منفی ۷۵ درصد، قطر با منفی ۷۴ درصد و عربستان با منفی ۶۴ درصد بیشترین کاهش در ظرفیت صندلی پروازهای بین المللی را در ماه آوریل داشته اند. طبق آمار کومسک، پیش بینی می شود امسال میلادی آمار جابه جایی توریست در بین کشورهای OIC حدود ۴۶ میلیون نفر تنزل یافته و در نتیجه درآمد حاصل از این جریان گردشگری حدود ۵۸ میلیارد دلار آمریکا کم شود.
سپس در بخش ارائه تجربیات کشورها در زمینه انجام اقدامات مناسب برای رونق گردشگری با تاکید ویژه بر گردشگری داخلی در دوران کرونا، نمایندگان کشورمان گزارشی از اقدامات انجام شده در فازهای متوالی ارائه دادند. این فازها شامل تشکیل کمیته ملی گردشگری و ورزش بمنظور ارزیابی و برآورد خسارات وارده به بخش های مختلف صنعت گردشگری بوسیله وب سایت مربوطه؛ ارائه بسته های حمایتی به ذینفعان گردشگری در چارچوب معافیت مالیات بر ارزش افزوده، استمهال بازپرداخت اقساط وام ها، کاهش ۲۳ درصدی حق بیمه برای کارفرمایان و کارکنان شرکت ها و تأسیسات گردشگری، ایجاد امکان پرداخت هزینه حامل های انرژی به صورت اقساط، اعطای وام های کم بهره، گردنگیر شرکت های گردشگری به برگرداندن وجوه افرادی که سفرهای از پیش رزرو کرده خودرا لغو کردند، تمدید خودکار مجوزهای تأسیسات گردشگری و با تأخیر، ابلاغ دستورالعمل اولیه بهداشتی جهت رعایت در مراکز خدمات گردشگری و ابلاغ پروتکل بهداشتی سفر هوشمند (سفر با رعایت کامل نکات بهداشتی) و برگزاری تورهای آشناسازی بمنظور انعکاس رعایت موارد بهداشتی در کلیه اجزای زنجیره تامین خدمات گردشگری بمنظور اعتمادسازی و تشویق سفرهای داخلی با رعایت فاصله اجتماعی لازم و استفاده کلیه تجهیزات بهداشتی مورد نیاز هستند.
گزارش فوق خصوصاً از این حیث که در آن بر گردشگری داخلی تمرکز خاصی شده، مورد توجه ویژه رئیس جلسه و اعضای کومسک قرار گرفت و تاکید شد که می تواند بعنوان یکی از الگوهای موفق مورد استفاده کشورهایی که قصد تمرکز بر گردشگری داخلی را دارند؛ قرار گیرد.
در بخش پایانی نشست هم از شرکت کنندگان درخواست شد راه کارهایی برای نجات صنعت گردشگری در دوران کرونا و رونق آن در دوران پسا کرونا ارائه نمایند. نمایندگان ایران در این بخش دو پیشنهاد ارائه کردند که انجام این موارد توسط اعضای کومسک، نماینده سازمان جهانی جهانگردی و دبیرخانه کومسک به کشورهای دیگر سفارش شد. این پیشنهادات عبارت بودند از تمرکز بر رونق گردشگری داخلی با رویکرد تورهای خانوادگی و تهیه کلیپ هایی از وضعیت مثبت رعایت موارد بهداشتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و پخش گسترده آن بمنظور اعتمادسازی بین مردم جهت انجام سفر داخلی.
ازجمله پیشنهادهای ایران برای تمرکز بر تورهای داخلی خانوادگی بعنوان ایده ای کاملاً نو و گره گشا در رونق گردشگری داخلی یاد و بعنوان یکی از نتایج اصلی وبینار از طرف رئیس جلسه به سایر کشورهای عضو پیشنهاد شد.
از دیگر نتایج این جلسه می توان به لزوم بازتعریف بازارهای هدف گردشگری خارجی در دوران کرونا و به ویژه پسا کرونا و همین طور استفاده از بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر فناوری اطلاعات و دیجیتال برای بازسازی چهره کشورها اشاره نمود.

1399/04/24
13:55:57
5.0 / 5
1000
تگهای خبر: آموزش , اقامت , تبلیغات , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بریونی