طالبیان در مراسم اهدای لوح ثبت ملی به استاد امیرخانی:

تهیه لیست نادره كاران از افتخارات وزارت میراث فرهنگی است

تهیه لیست نادره كاران از افتخارات وزارت میراث فرهنگی است

به گزارش بریونی معاون میراث فرهنگی تهیه لیست نادره كاران (حاملان) میراث فرهنگی را یكی از افتخارات چند سال گذشته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان نمود.



به گزارش بریونی به نقل از مهر مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت ملی میراث زنده بشری استاد غلامحسین امیرخانی در خط نستعلیق با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر و تعدادی از هنرمندان و شاگردان استاد به میزبانی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار گردید.
طالبیان بیان نمود: در دهه گذشته معنا و مفهوم میراث فرهنگی تغییر کرده و تلاش بر پرداختن به دانش و محتوایی بوده که پشت خلق این آثار عظیم بوده است. یکی از افتخارات چند سال گذشته ما تهیه لیست نادره کاران (حاملان) میراث فرهنگی بوده که نام هر کدام از این هنرمندان این لیست را مزین کرده است.
او اضافه کرد: در این پرونده که در حد بضاعتمان تهیه شده نام هر یک از اساتید متعلق به فرهنگ ها و اقوام مختلف است که نشان از زیبایی های این مرز و بوم و تاریخ ایران دارد. ثبت نام این افراد کمترین کاری است که باید اتفاق بیفتد.
معاون میراث فرهنگی بیان نمود: از اساتیدی که در این مراسم حضور دارند درخواست می کنم، هنرمندان و اساتید سرمنشایی که این لیست را غنی تر می کنند به ما معرفی کنند تا بعنوان نادره کاران ثبت نماییم و بیشتر ارزش های کشور عزیزمان رانشان دهیم. خوشنویسی بعنوان یک هنر مقدس و متعالی بسیار اهمیت داشته و نوروز سال جاری پرونده خوشنویسی ایران برای همه سبک ها را بعنوان پاسداری خوب و کسانی که میراث دار بودند و این هنر را تداوم بخشیدند به یونسکو فرستادیم و هم اکنون بارگذاری شده است.
طالبیان از تلاش و کمک های دستگاه ها و سمن های مختلف همچون انجمن خوشنویسان، انجمن مفاخر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم برای تداوم پیدا کردن این هنر متعالی یاد کرد.
پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد هم با خوشامدگویی به حضار و استاد امیرخانی بیان نمود: یک مرتبه دیگر شاهد قدردانی از زحمات خستگی ناپذیر یک عمر مجاهدت هنری و ادبی یک استاد پرارزش هستیم و از زحمات یک عمر آموزش، تربیت و انتقال امانت بزرگ تاریخی و فرهنگی هنر خوشنویسی به آیندگان تجلیل و قدردانی نماییم.
او با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی چند صباحی است که در جهانی شدن تنوعات فرهنگی با ثبت ملی اثار منقول و ناملموس خود در لیست آثار ملی حرکات ارزشمند ای انجام داده است.
پارسا خاطرنشان کرد: بعد از ثبت ملی مکتب میرعماد الحسنی در لیست آثار ناملموس، گام بعدی به منظور ادامه این حرکت فرهنگی با شناسایی و معرفی آثار و هنرمندان در گستره فرهنگی و ملی برداشته شد و با پیشنهاد و عرضه پرونده میراث فرهنگی ناملموس سال ۹۸ به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با عنوان استاد غلامحسین امیرخانی گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق، به بخش مهم دیگری از فعالیتهای در رابطه با پاسداشت وصیانت از میراث مادی و معنوی خود تحقق بخشید.
او اضافه کرد: این پرونده به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با شماره ۴۵ در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۹۸ در لیست ملی (نادره کاران) و حاملان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.
در ادامه استاد امیرخانی با عرض ادب و احترام به حضار بیان نمود: زمانی که آدم به این جایگاه می رسد نگاه می کند به گذشته و اینکه کجا فرصت را از دست داده، امروز باید چه کند و فردا چه وظیفه ای دارد. من در زندگی ام این توفیق را داشتم که از حضور ۵۰ استاد تلمذ کنم و از هر یک درس بگیرم. حضور داشتند.
او اضافه کرد: ما که توفیق داشتیم در یکی از هنرهای فاخر کار نماییم با خودمان فکر می نماییم آیا توانسته ایم یکی از اشعار حافظ را آن چنان که باید خطاطی کنیم؟ در مقابل این همه عظمت و خلاقیت در عرصه های هنر تلاش می نماییم خطی بنویسیم که قابل باشد و نمی دانم تا چه حد موفق بوده ام؟
این هنرمند بیان نمود: بنده بعنوان یک شاگرد کوچک تاریخ و کسی که ۶۰ سال مسئولیت داشتم، مورد اعتماد بودم و مدیریت کرده ام، می گویم درد این جهان پیشرفته و بسیار قدرتمند شرق و غرب درد ما عدم تعادل است.»
امیرخانی خاطرنشان کرد: ما در سایه تعادل است که می توانیم نقشی کوچک یا بزرگ داشته باشیم. در جایگاه خودمان و در حد توانمان خدمت نماییم. این عدم تعادل خیلی مردافکن و روزگار خراب کن است. در این روزگار به جای اینکه تکنولوژی در خدمت ما باشد ما اسیر تکنولوژی شده ایم.
او حکمت، عفت، شجاعت و عدالت را چهار ستون تعادل دهنده رفتار جامعه عنوان نمود که جان مایه مذهب شیعه است و باید برای ما قطب نما باشد.
امیرخانی تاکید کرد: مساله هنر و فرهنگ بستری است که جامعه در بستر آن رشد می کند و همه چیز معنا پیدا می کند.
او در انتها با اشاره به ماهیت بصری خط نستعلیق بیان نمود: شاکله خط نستعلیق بر مدار بیضی طراحی شده و شناور و رقصان است. این رقصان بودن باید استوار هم باشد که این دو نکته ضد هم هستند. اگر شاگرد خوبی باشیم می توانیم از عمر خودمان راضی باشیم.
در ادامه مراسم حسن بلخاری با تشکر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای این پاسداشت اضافه کرد: میراث حقیقی شیء نیست بلکه انسانی است که شیء را می سازد و به جامعه بشری هدیه می کند. انسان میراث خداست و ازاین رو دارای شأن خلاقیت و سازندگی است. وزارتخانه میراث فرهنگی با نام گذاری زیبای میراث زنده بشری ما را از شیء بودن رها کرد و این کار پسندیده و ارزشمندی است.
او با اشاره به اینکه استاد فرشچیان حکیم فرش و استاد امیرخانی حکیم خط است، افزود: زمانی که از حکیم صحبت می کنم درباره سه خصوصیت اخلاق، فرزانگی و خلاقیت صحبت می کنم. تمامی حضار به تواضع، بزرگ منشی، شرافت، جوانمردی، فتوت و فرزانگی استاد امیرخانی شهادت می دهند.
رضا بنی رضی هم از شاگردان استاد درباره او اظهار داشت: استاد امیرخانی در زمانه ای ظهور کرد که خط و خوشنویسی به حدی از ناتوانی رسیده بود که خوشنویسان جایگاه سزاواری میان هنرمندان نداشتند. استاد امیرخانی بود که این آب رفته را به جوی برگرداند و امیرخانی نه نام یک شخص بلکه نام یک دوران و تحول است.
او امیرخانی را تنها استادی دانست که این همه شاگرد نامدار تربیت کرده و اضافه کرد: کدام یک از بزرگان این قدر تنوع ترکیب در آثارشان موج می زند. او سخنوری نکته سنج، مدیری مدبر و ادیبی ژرف اندیش است و شاهد این مدعا انتخاب مضامین نابی است که در آثارش مشهود است. در فضل و بزرگی او همین بس که دشمنانش هم به احترام او کلاه از سر برمی دارند.
کیوان ساکت هم که در این مراسم حضور داشت دقایقی به نواختن تار برای حضار پرداخت.
این مراسم از تندیس و لوح ثبت ملی میراث زنده بشری استاد غلامحسین امیرخانی در خط نستعلیق رونمایی گردید.


منبع:

1399/06/28
14:45:01
5.0 / 5
245
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
بریونی