با هدف جذب تماشاگران به ایران؛

كارگروه گردشگری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تشكیل شد

كارگروه گردشگری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تشكیل شد

به گزارش بریونی کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با هدف هم اندیشی در فرایند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد با مشارکت مناطق آزاد کشور تشکیل شد.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، ولی تیموری معاون گردشگری کشور با حضور در اولین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی روز سه شنبه دوم دیماه در محل معاونت گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: با عنایت به برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در همسایگی کشورمان و لزوم بهره برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین جلسه "کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر" با هدف هم اندیشی در فرایند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.
او در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام جهانی پیش رو، اظهار نمود: کشوری که میزبان این رویداد به شمار می آید، در همسایگی ایران است و چندان از وسعت زیادی بهره مند نیست، بنابراین زمینه این امکان وجود دارد تا تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده اند، بتوانند به سایر مقاصد گردشگری حاشیه همچون کشور ما هم سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیتهای اجرایی مطلوب در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارت خانه ها و همکاری دستگاههای فرابخشی مرتبط و تأثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، بدین سان تحت چنین تدابیری اطلاع رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است، می تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف دیدن کند.
معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، خاطرنشان کرد: با عنایت به عدم محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آنها به سایر استان های کشور را ایجاد نماییم.
وی ضمن اشاره به این که بهره برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت توریسم کشور در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: طرفداران تیم های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولاً به بهانه پشتیبانی از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز پس از برگزاری مسابقه ها در کشور میزبان حضور دارند و در روزهایی که بازی مورد نظر برگزار نمی گردد، معمولاً از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری استفاده می نمایند. همینطور معمولاً افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می کنند از کشورهای گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، ازاین رو با عنایت به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه قبل از کرونا و چه حالا تحت تاثیر نتایج پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد نمود.
تیموری با بیان اینکه یکی از روش های مؤثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، اظهار داشت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت توریسم دنبال می کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد همچون این اهداف به شمار می آید.
وی اعلام نمود: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجهند و تحلیل های غرض ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف های مثبت حمایت کننده است، بسیار تأثیرگذار است.
معاون گردشگری کشور ضمن اشاره به این که روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به علت صرف هزینه های بالا امکان تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای بین المللی و شبکه های رسانه های مهم را ندارد، ابزاری برای دست یابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می آید، افزود: امروزه متوسط صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر توریست به صورت متوسط ۳ الی ۱۰ دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت توریسم که سال هاست در این عرصه فعال می باشند و محصول خویش را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده اند، برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیشتر از این رقم را هزینه می کنند.
وی تصریح کرد: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی بگونه ای است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر توریست بسیار پایین است. در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه ها و فضاهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره مندی از ظرفیت های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونه ای از آن به شمار می آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.
تیموری با شرح این که آنچه طی سالهای اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت توریسم کشور رقم خورده است نتایج قابل قبولی به دنبال داشته است و هر توریست خارجی که ایران را بعنوان مقصد سفر برگزیده است، سبب ورود چندین توریست دیگر هم شده است، خاطرنشان کرد: این دستاورد بگونه ای است که در دولت دوم ریاست جمهوری کنونی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار توریست به ایران وارد شده است که این رقم پارسال به رغم اینکه طی سه ماه نهایی آن تحت تاثیر اتفاقات سیاسی قرار گرفتیم، در ۹ ماهه سال ۹۸ با هشت میلیون و ۸۶۰ هزار توریست ورودی روبه روشدیم، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان رقم جذب گردشگران ورودی دو برابر شد.
وی بیان نمود: تحلیل نتیجه رشد صعودی و تصاعدی مذکور بی گمان تحت تاثیر انتقال دستاوردهای سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آنها شامل امنیت، ایمنی، میهمان نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. این در شرایطی است که هر گردشگری که راضی به کشور خود بازگردد، می تواند سبب جذب بین شش الی هشت توریست شود و چنانچه ناراضی به مبدا برگردد، می تواند مانع سفر بین ۱۱ الی ۱۳ نفر شود.
معاون گردشگری کشور افزود: نگاه وزارت در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، بگونه ای که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین المللی مشابه، یکی از اهرم های بسیار مؤثر و تأثیرگذار در توسعه صنعت توریسم و هم تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می شود.
وی اضافه کرد: الان دیدگاه بازاریابی مذکور در عرصه داخلی محقق شده است، به صورتی که سعی کردیم شهرها و روستاها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.
تیموری همینطور خطاب به بخش خصوصی حاضر در جلسه، خاطرنشان کرد: بهره مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و عرضه راهکار می تواند فضای عملیاتی جهت استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰ را فراهم آورد.
وی ضمن اشاره به این که بی گمان از جانب کشورهای مختلف تلاش و تدابیر به شیوه های مختلف برای بهره مندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد، اظهار نمود: بعضی از کشورها جهت استفاده از این فرصت مبادرت به روش های تسهیلگری به شیوه های مختلف خواهند کرد که لغو روادید نمونه ای از آن به شمار می آید.
به گفته معاون گردشگری کشور با تعریف بموقع تمهیدات، اطلاع رسانی گسترده و معرفی اقدامات می توان از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز مجدد صنعت توریسم بعد از پاندمی کرونا بهره برد و انتفاع بخش خصوصی صنعت توریسم کشور را سبب شد.
وی اظهار داشت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در روزهای برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران بعنوان مقصدی امن، مؤثر عمل نماییم.

1399/10/06
22:58:50
5.0 / 5
958
تگهای خبر: ابزار , تبلیغات , توریست , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
بریونی