یك فعال گردشگری عنوان كرد؛

افزایش توجه جهانیان به ایران بعد از قرعه كشی جام جهانی ۲۰۱۸

افزایش توجه جهانیان به ایران بعد از قرعه كشی جام جهانی ۲۰۱۸

بریونی: یك فعال گردشگری اظهار داشت: با انجام قرعه كشی جام جهانی و قرار گرفتن ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان به كشورمان از ۳۵ درصد به ۷۳ درصد افزایش پیدا كرد.



به گزارش بریونی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا زمانی فعال گردشگری، در نشست بررسی نقش رویداد های گردشگری ورزشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان با نگاهی بر جام جهانی روسیه۲۰۱۸ با بیان گوشه ای از تاریخچه مسابقات ورزشی در جهان اظهار داشت: به عقیده مورخان نخستین مسابقات ورزشی تحت عنوان المپیك در یونان باستان به انجام می رسیده كه در اواخر قرن ۱۹ میلادی از نو مجدد احیا شد.
او با اشاره به اینكه تاریخچه جام جهانی به سال ۱۹۳۰ بر می گردد اضافه كرد: مسابقات حرفه ای فوتبال در رده مردان و بین اعضای فدراسیون بین المللی فوتبال (fifa) تابحال ۲۰ بار هر چهار سال یك بار برگزار گردید و تنها در سال های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به دلیل وقوع جنگ جهانی انجام نشده است.
ورزش و گردشگری
این فعال گردشگری، بالاترین جایگاه گردشگری ورزشی را جام جهانی فوتبال دانست كه با برگزاری این رویداد خیلی از كشورها برای تقویت زیرساخت های گردشگری خود از آن بهره می برند.
او با اشاره به اینكه آفریقای جنوبی مصداق بارز این نوع سیاست اقتصادی و اجتماعی است خاطرنشان كرد: چین در المپیك پكن خیلی از مراكز اقامتی خویش را به بهانه میزبانی این مسابقات راه اندازی و بعد از اتمام رویداد از آن در زمینه میزبانی گردشگران بهره برد. مجموعه بزرگ آزادی هم در سال ۱۳۵۲ برای میزبانی مسابقات آسیایی ساخته شد.
اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی
زمانی با اشاره به برخی اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی اظهار داشت: بر مبنای مطالعاتی كه در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری برخاسته از آن انجام گرفته است از این رویدادها بعنوان عاملی برای بالابردن كیفیت زندگی ساكنان، بهبود اقتصاد و افزایش غرور و روحیه در جامعه نام برده شده است.
او خاطرنشان كرد: بدیهی است گردشگری به علت تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بخصوص درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی كشورها، منبع مهمی برای فعالیت های تجاری، كسب درآمد، اشتغال زایی، ارزآوری، مبادلات خارجی و رونق مناطق مختلف به حساب می آید.
این فعال گردشگری ادامه داد: با برگزاری رویدادهای ورزشی گردشگران با فرهنگ، قابلیت ها و جاذبه های گردشگری كشور میزبان آشنا می شوند و این مورد سبب تبادل فرهنگی میان كشورهای مختلف می گردد.
او تاكید كرد: مطالعات انجام گرفته در ۳۲سال اخیر نشان داده است كه میزبانی رویدادهای ورزشی سود اقتصادی زیادی برای جامعه میزبان دارد.
جابجایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی
او با اشاره به مبحث جابجایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی اظهار داشت: شكی نیست كه مسابقات جام جهانی پر بازدیدترین و جذابترین رویداد ورزشی دنیاست، فوتبال ورزشی است كه از ابعاد جنبه های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی حائز اهمیت است.
زمانی ادامه داد: اینجا هم همانند گردشگران كه از آن ها بعنوان صادرات یاد می شود، این هواداران تیمهای ملی كشورها هستند كه با هزینه كرد و صرف حضور خود باعث افزایش ضریب امنیت در ابعاد مختلف ازجمله سرمایه گذاری می شوند.
زمانی با اشاره به بیت صیاد پی صید دویدن عجبی نیست/صید از پی صیاد دویدن مزه دارد اضافه كرد: برعكس سایر محصولات كه عرضه كننده به دنبال خریدار است، این خریداران هستند كه به دنبال عرضه كنندگان هستند. شش عامل توسعه زیرساخت و مدیریت، اقتصادی، سرمایه اجتماعی، توسعه و ارتقا، همدلی و رفاقت و توسعه فرهنگی بعنوان مؤلفه های مؤثر در برگزاری رویدادهای ورزشی شناسایی شدند.
او اضافه كرد: در مقیاس پنج ارزشی لیكرت، میزان اهمیت عامل ها از دیدگاه آزمودنی ها بررسی گردید كه عامل توسعه زیرساخت و مدیریت با میانگین و انحراف معیار (۴۳/۰±۱۷/۴ ) با اهمیت ترین عامل و عامل توسعه اقتصادی با میانگین و انحراف معیار (۵۰/۰±۸۸/۳) كم اهمیت ترین عامل مشخص شد.
او با اشاره به اینكه گسترش شیوه های توسعه پایدار در تمام بخش های صنعت گردشگری انگیزشی و فشاری بوده اضافه كرد: این تمركز جدید شامل اتخاذ یك رویكرد جامع برای رسیدن به پایداری، نه تنها در ابعاد اجتماعی و اقتصادی (كه قبلا مورد بحث قرار گرفت) بلكه با درنظر گرفتن نیروهای طبیعی مانند تغییرات آب و هوا كه به نوبه خود تأثیرات بلندمدتی بر روی فعالیت های گردشگری ورزشی می گذارد مهم است.
اثرات مثبت و منفی اقتصادی گردشگری ورزشی
او در ادامه افزایش سطح اشتغال و درآمد، تولید كسب وكار و فرصت های شغلی جدید، افزایش فرصت برای كارآفرینان جامعه و افزایش استانداردهای زندگی و قدرت خرید مردم را اثرات مثبت اقتصادی گردشگری ورزشی اعلام نمود.
زمانی اظهار داشت: از اثرات منفی اقتصادی گردشگری ورزشی می توان به ایجاد اشتغال كاذب در زمان رویداد ورزشی و بیكاری بعد از اتمام رویداد، هزینه بالای توسعه امكانات و زیرساخت ها برای گردشگری ورزشی و افزایش قیمت و اجاره بهای مسكن و مراكز اقامتی اشاره نمود.
این فعال گردشگری در انتها با اشاره به اهمیت حضور ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اظهار داشت: جالب است بدانید بعد از قرعه كشی جام جهانی و قرار گرفتن ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان از ۳۵ درصد به ۷۳ درصد نسبت به كشورمان افزایش پیدا كرد و این مهم با وجود دغدغه های فنی می تواند به فرصتی برای جذب گردشگران تبدیل گردد.

1397/01/19
14:15:32
5.0 / 5
104
تگهای خبر: گردشگران , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
بریونی