عبور از تحریم اقتصادی با گردشگری-۱
ورود ارز، بی بروكراسی و تحریم، حالا نوبت گردشگری می باشد
بریونی: گردشگری همیشه شعار مسئولان بوده اما این دفعه اگر شرایط برای رونق این صنعت فراهم گردد، می تواند بعنوان راهكاری برای دور زدن تحریم ها شناخته شود.
به گزارش بریونی به نقل از مهر، شرایط پرهیاهوی امروز جامعه ایران، نگاه دوباره به ظرفیت های اقتصادی جامعه ایران را ضروری كرده است. بحران ارز التهاب در جامعه را به شدت بالا برده است و هراس از شروع دوباره تحریم هایی كه ورود ارز به كشور را مشكل می سازد؛ از اصل ماجرا تاثیرگذارتر شده است.
شعار تكراری «رونق گردشگری» در ایران، بارها و بارها تكرار شده است و نتیجه نامطمئن اقداماتی كه در این حوزه صورت گرفته است، تكرار دوباره آن را به مرز كلیشه های مدیریتی مسئولین در ایران رسانده است. اما حالا در شرایطی كه ضروری می باشد كه اقتصاد ایران، آرایشی جدید به خود بگیرد و راه هایی جدید و تكرارنشده را برای رونق اقتصادی امتحان كند؛ به نظر می آید فرصتی حیاتی برای صنعت گردشگری در ایران به وجود آمده است تا این دفعه در كنار گزاره هایی مثل «توجه و رونق فرهنگ ایرانی»، «از بین بردن ایران هراسی رسانه های غربی» و... گزاره مهمی چون «نجات اقتصاد ایرانی» برای مستدل كردن توجه به گردشگری در ایران هم مطرح شود.
صحبت از ظرفیت های بی شمار ایران برای ورود توریست خارجی و صحبت از كاركردها و فواید حضور توریست خارجی در ایران، اصول اثبات شده ای هستند. ایران ظرفیت های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی بسیار بزرگی دارد كه می توان روی آنها تكیه كرد و یك اقتصاد جدید بنیان نهاد. كاری كه ایران حتی به مرزهای آن هم نزدیك نشده است و در مقابل، كاركرد اقتصادی ورود گردشگران خارجی در وضعیت فعلی اقتصاد ایران هم بی نیاز از مستدل كردن است. اما چه اتفاقی افتاده است كه این مسیر روز به روز ناهموارتر شده است و این ظرفیت خالی از رونق یك اقتصاد در حال جنگ شده است. این مبحث و ایده های مشابه مباحثی است كه در پرونده جدید سرویس «میراث فرهنگی و گردشگری» خبرگزاری مهر درباره آن گفتگو خواهد شد. در مقابل درباره اینكه باید چه اتفاقی بیفتد تا چرخ های از حركت افتاده این صنعت به گردش بیفتد هم ایده ها و نظریات فراوانی وجود دارد كه درباره آنها هم گفتگو خواهد شد. چه آنكه یكی از این راه ها می تواند عرضه تسهیلات منحصر به فرد به سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد تا بتوانند سرمایه های خویش را در بخش گردشگری به گردش در بیاورند و با تولید زیرساختها، هم خودشان به سود برسند و هم ایران برای رونق دادن به زیرساختهای خود از این محل نفعی به دست آورد.
دست گذاشتن روی ظرفیت های ایران
معرفی ظرفیت ها همیشه جزو ضعف های اساسی سازمان میراث فرهنگی بوده است كه نتوانسته داشته های ایران را از نظر میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری و حتی فرهنگی به كشورهای دیگر معرفی نماید اما می بایست فكری به حال آن كرد. باید اكنون به این فكر افتاد كه اگر این سازمان توانایی چنین كاری را ندارد سازمانهای دیگر را به كمك آورد و یا این سازمان را به وزارتخانه ارتقا داد. شاید بتوان حتی از رایزن های فرهنگی هم بهره برد و از آنها خواست تا برای معرفی ایران و داشته هایش تلاش كنند و یا بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری در خارج از كشور مانند نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران كه جزو وظایف شان تبلیغ گردشگری ایران است می توانند دراین حوزه سازمان میراث فرهنگی را همراهی كنند.
می توان از كشورهای دیگر در این زمینه الگوبرداری كرد آنچنان كه كشور تركیه در زمانی كه حملات تروریستی سبب شده بود تا صنعت گردشگری این كشور ورشكست شود؛ كوشش كرد تا در مدت زمان كوتاهی دوباره گردشگران را به سمت كشورشان جذب نماید.
اما یكی از موضوعاتی كه گردشگران به آن برای انتخاب مقصد توجه می كنند، هزینه های مربوط به سفر است. كه البته ایران در این زمینه هم اتفاقا جزو مقاصدی بشمار می رود كه می تواند برای هر توریست خارجی مقرون به صرفه باشد.
ایران؛ ارزان ترین كشور دنیا
شوراهای اقتصادی جهانی و آمارهایی كه از كشورهای مختلف دنیا به دست می آید مشخص می كند كه ایران از ارزان ترین كشورهاست. حتی در سالهای اخیر ایران در رتبه اول از نظر هزینه پایین زندگی برای گردشگران خارجی شناخته شده است.این حرف عجیبی هم نیست. وقتی هر یك دلار برابر با ده هزار تومان است؛ برای توریست خارجی سفر در ایران بسیار ارزان خواهد بود.
اما چرا با این وجود گردشگران خارجی به ایران نمی آیند؟ موانع و مشكلات گردشگران خارجی برای ورود به ایران چیست. آیا چیزی غیر از ارزان بودن مطرح است؟ اینها سوالاتی است كه خبرنگار مهر در سلسله گزارش و گفتگوهایی آن را بررسی خواهد نمود. در این سلسله گزارش ها، كارشناسان و مسئولان مرتبط به واكاوی مبحث می پردازند. آنها به این سوالات پاسخ می دهند كه چطور میتوان در این وضعیت از محل ورود توریست به ایران ارزآوری كرد و چرا ۴۵۰۰ آژانس مسافرتی در ایران كمتر به این مورد می پردازند و تنها كمتر از صد آژانس در حوزه ورودی فعال می باشند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب