در میزگرد مجازی مهر مطرح شد؛

وزیر میراث فرهنگی پرتوان و قد بلند باشد

وزیر میراث فرهنگی پرتوان و قد بلند باشد

به گزارش بریونی دغدغه فعالان در رابطه با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که وزیر این حوزه کسی باشد که با قدرت در دولت از این بخشها حمایت کند و در عین حال مدیریتش فارغ از وابستگی سیاسی باشد.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ نشست مجازی نمایندگان حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره خصوصیت ها و ملزومات فردی که باید بعنوان وزیر میراث فرهنگی در کابینه جدید رئیس جمهور دولت سیزدهم مطرح شود برگزار شد و نمایندگان اصناف گردشگری به بیان دیدگاه های خود پرداختند. اما از آنجائیکه فعالان حوزه میراث فرهنگی و بعد از آن صنایع دستی در فضای مجازی حضور کمرنگ تری دارند؛ این نشست هم مانند خیلی از نشست های فضای مجازی بیشتر پیرامون نظرات فعالان گردشگری سپری شد. آنها در این جلسه اعلام نمودند که مقرر است بزودی با حضور همه رؤسای تشکل ها و اصناف، در هر سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جلسه ای برگزار کرده و نظر نهایی خویش را درباره وزیر میراث فرهنگی ارائه نمایند.
آنها با وجود این که هر بار در هر دولت نتیجه ای از این اتفاق نگرفتند اما همچنان امیدوار هستند این دفعه به حرف و نظر آنها توجه گردد. همینطور اعتقاد دارند که وزیر میراث فرهنگی می بایست فرد ناآشنا با وزارت میراث فرهنگی نباشد، حتی اگر متخصص نبود، اما از تخصص بخش خصوصی استفاده نماید، دنبال لابی گری برای ماندن در صندلی نباشد و وابسته به جناح های خاص نبوده ولی پر زور و قدرتمند باشد و بتواند از قدرت لابی گری خود در دولت برای پشتیبانی از سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهره ببرد.
در این نشست مجازی، محسن امامی بعنوان یکی از مدیران سابق صنعت توریسم و فعالان این عرصه درباره خصوصیت های وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: پیش از تشکیل دولت آقای روحانی هم گروه هایی بودند که بحث ها و گزینه های مختلفی را مطرح نمودند. ما هم نتایج را به مجموعه تصمیم گیران اعلام کردیم. تنها کسانی که از این مجموعه بیرون نیامدند همان افراد پیشنهادی بودند. جلسه دیگری در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی برگزار شد که آقای مرعشی هم حضور داشت. گفتند که خروجی این جلسات، نتیجه ای دربرخواهد داشت. اما باز هم این طور که گفتند نشد. این دفعه هم گمان می کنم همین مساله باشد. چون بالاخره سهم خواهی ها زیاد است و بعید می دانم کار به دست فرد متخصصی بیافتد. با این وجود باز هم امیدواریم.
وی نقبی به گذشته زد و اظهار داشت: پس از انقلاب کسی که مدیر سازمان ایرانگردی و جهانگردی وقت بود گفت اعتقادی به گردشگری ندارد. هتلداران و آژانسداران گفتند نمی گردد شغل دیگری داشته باشید؟ فقط دو نفر بودند که مفهوم گردشگری را در بین مدیران پس از انقلاب می دانستند اما در بعضی از دوره ها شاهد تخریب میراث فرهنگی بودیم.
امامی بیان نمود: کسی که می خواهد مسئول این حوزه شود، باید خصوصیت های شخصی هم داشته باشد مثل علاقه به حوزه، توان مدیریتی، شخصیت ذاتی آن فرد، سواد و دانش، تسلط به زبان خارجی، داشتن روحیه تعامل، اهل مشورت بودن، اعتقاد به کار کارشناسی، توانایی کارکردن با افراد قد بلند و مستقل. اگر فردی با این خصوصیت های شخصی روی کار بیاید تازه اول مصیبتش است. چون با بالادستی های خودش هم که امکان دارد این خصوصیت ها را نداشته باشند گرفتار مشکل می شود. بعضی از مدیرانی که در حوزه مدیریت کلان این دستگاه ها قرار گرفتند علاقه مند نبودند افراد آگاه تر از خودشان حضور داشته باشند.
امامی خاطرنشان کرد: می دانم در این وزارت، آدم کوتاه قد دراز دستی می آید که خصوصیت مهم آن روی زیاد است. برخی هم خودشان را مطرح می کنند و در حال لابی هستند. اما هم اکنون مسئولیت مهم را علاوه بر بخش خصوصی متوجه رسانه ها می دانم. کمپینی تشکیل دهید شاید از لحاظ رسانه ای جلوی فاجعه گرفته شود.
چاپلوس ها را نپذیرید
وی اضافه کرد: خصوصیت های عمومی یک وزیر، داشتن تفکر ملی، شناخت ظرفیت های کشور و تعامل با افراد و داشتن تفکر تمرکززدایی است. این وزارت خانه اگر چابک نشود، راه به جایی نخواهد یافت. نکته بعدی عدم پذیرش چاپلوس هاست. شناخت جهان و مفاهیم بین المللی، توانایی مذاکره و چانه زنی، واقع گرا بودن از مهم ترین شاخصه های وزیر میراث فرهنگی است. برخی آمده و گفتند آنقدر هتل می سازیم که نشود شمرد. مشخص است که چنین فردی اصلاً گردشگری را نمی شناسد. وزیر باید کوچک سازی و چابک سازی، سیاست گذاری حمایت و نظارت را در دستور کارش داشته باشد. این وزارت نباید مجوز هتل و آژانس بدهد اینها کار بخش خصوصی است فقط باید نظارت، سیاست گذاری و حمایت کند.
مدیر ارشد در مختصات وزیر میراث فرهنگی تربیت نشد
حجت الله مرادخانی هم بعنوان کارشناس حوزه صنایع دستی در این جلسه مجازی حضور داشت و اظهار داشت: نمی گردد انتظار داشت وزیر میراث فرهنگی، فرد متخصصی در این عرصه باشد چون در این مدت با عدم استمرار مدیریت کلان این حوزه و انتصابات سیاسی که انجام شده، هیچگاه مجال تربیت کارشناس و مدیر ارشدی که مختصات را در اختیار بگیرد مهیا نبوده است. فردی که مقرر است بعنوان وزیر به این وزارت خانه راه یابد، باید به حوزه فرهنگ و اهمیت آن آشنا و از اقتدار مدیریتی و نفوذ سیاسی بالایی برخوردار باشد.
وی افزود: افرادی که در دوره های گذشته پستی نگرفته اند همواره سکان این وزارت را به عهده داشته اند و چون نفوذ سیاسی نداشته اند، در لابی های سیاسی و سفارشهایی که از سوی مجلس یا نهادهای دیگر می شد، ادارات کل استانی را به افراد غیر متخصص واگذار می کردند. این مورد در بین مدت و دراز مدت خسران های غیر قابل جبرانی را به وجود آورد. هم اکنون می بینیم که افراد متخصص در این وزارت نداریم. با عنایت به وضعیت نابسامانی که وزارت میراث فرهنگی دارد، این وزارت خانه فرد متنفذی می خواهد که بتواند خواسته های فعالان این حوزه ها را پررنگ کند.
مدیر مدبر می خواهیم، تخصص با بخش خصوصی!
ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تور گردانان ایران هم در این جلسه از برگزاری جلسه ای با حضور بخش خصوصی درباره انتخاب وزیر میراث فرهنگی و عرضه پیشنهاد این بخش به ریاست جمهوری تا آخر هفته اطلاع داد و اظهار داشت: کسی که بخواهد وارد صنعت شود، باید بداند که گردشگری یک صنعت اقتصادی می باشد. یعنی ما فرهنگمان را به اقتصاد تبدیل کردیم. کسی باشد که با فرهنگ ما آشنا باشد و بتواند با کشورهای دیگر رایزنی کند. او باید بداند این دوره بسیار حساس است. چون دیگر قدرت دو سال قبل را نداریم و خسارت سنگینی را دیده ایم. پس باید درکی از ضرر و زیان تمام بخش های گردشگری را داشته باشد. ما وزیر مدبر می خواهیم اگر مدیر باشد تخصص و دانش بخش خصوصی را می گیرد و از آن استفاده می نماید. مهم این است که چقدر با بخش خصوصی تعامل کند. در نهایت اگر وزیر جدید میراث فرهنگی، روابط بین المللی و فرهنگ را بداند و روابط داخلی خوبی داشته باشد می تواند به گردشگری کمک نماید.
وزیر وابسته به جناح نباشد
جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران هم اظهار داشت: گردشگری به شدت از بحران های سال ۹۸ تا کنون صدمه دیده است پس انتخاب وزیر میراث فرهنگی بیشتر از هر زمان دیگری برای تشکل ها اهمیت دارد. وزیر باید باور و اعتقاد قلبی به گردشگری و میراث فرهنگی داشته باشد. خیلی ها رئیس این سازمان بودند اما اعتقادی به این موضوعات نداشتند. داشتن برنامه و استراتژی مشخص برای توسعه گردشگری خصوصیت مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی در ادوار گذشته حیاط خلوت دولت بود. افرادی آمدند که هیچ شناختی نسبت به بخش خصوصی نداشتند. چه بسا صدمه هایی هم دیدیم. تعامل با بخش خصوصی و تقویت تشکل ها از شاخصه های اصلی است. در ادوار گذشته، مدیران، افرادی را قطاری با خودشان آوردند که شناختی از این صنعت نداشتند. ماه ها و سال ها طول کشید تا با این صنعت آشنا گردند و تنها فعالان بودند که متضرر شدند. ما در بدنه گردشگری افراد بسیار کارشناس و با تجربه ای داریم که به حاشیه رانده شدند. رمز توسعه گردشگری استفاده از توان داخلی و کارشناسان داخلی است. معتقدم کسی که وزیر می شود نباید وابسته به جناح خاصی باشد چون افرادی را داشتیم که افراد وابسته ای بودند و این سازمان را به جای کارهای تخصصی به سمت مسائل حاشیه ای کشاندند.
رئیس جامعه هتلداران ایران اظهار داشت: ما هم اکنون بیشتر از هر زمانی به همدلی نیاز داریم. تجربه نشان داده که اگر اختلافی داشته ایم، سبب شده دیگران از آن استفاده کنند.
هماهنگی بین بخش های مختلف گردشگری نیست
رامین ذبیحمند راهنمای گردشگری و عضو جامعه راهنمایان ایران اظهار داشت: بررسی کشورهایی که در حوزه گردشگری پیشرفته هستند، مثل ترکیه، مالزی و کشورهای نوظهور و پیشرو نشان داده است هماهنگی خوبی بین نهادهای مرتبطشان با گردشگری وجود دارد. یکی از مهم ترین مشکلات گردشگری این است که هماهنگی منسجم و با برنامه ای بین بخش های مختلف وجود ندارد. یکی از اهداف تشکیل وزارت میراث فرهنگی این بود که هر یک از حوزه های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در کنار هم پیش بروند. وزیر میراث فرهنگی باید در یک برنامه جامع و بلند مدت، همه این بخش ها را با هم هماهنگ کند نه این که هر کدام بعنوان زیرشاخه های مجزا فعالیت کنند و هیچ تعاملی با هم نداشته باشند. اگر این تعاملات صورت گیرد، جایگاه تشکل های صنفی گردشگری و حلقه های آن در این برنامه دراز مدت بهتر دیده می شود. اتحاد میان اینها یک همت بالادستی و مشارکت تشکل ها را نیاز دارد.
مدیران سازمان میراث فرهنگی شانیت این مسئولیت را نداشتند
الیار عاصمی زاده. رئیس شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم به سوال نشست درباره این که چه کسی با چه خصوصیت هایی می تواند وزیر میراث فرهنگی باشد اظهار داشت: این سوالی است که شاخصهای آنرا مدتهاست با مدیرانی که به این سازمان آمدند بررسی می نماییم و می بینیم که هیچکدام شانیت مدیریت این حوزه را نداشته و نتوانستند نگاه جامعی در این سیستم جاری و ساری کنند. همیشه یا نگاه میراث فرهنگی محور یا نگاه گردشگری محور داشته اند و هیچکدام در هیچ دوره ای نگاه توسعه صنایع دستی نداشتند. سه سازمان مجزا را عملاً با چسب بهم چسباندیم و هیچ چارتی برای آن نداریم که تعاملی بین معاونت ها ایجاد نماید. اساسا در بین این معاونت ها، بخش گردشگری پیشگام تر بوده است. شاید چون بخش خصوصی مطالبه گر بوده است.
وی اظهار داشت: بخش خصوصی دو سال سختی را پشت سر گذاشته است. عملاً نگاهی که در معاونت های دیگر داشته ایم با اینجا یکسان نبوده است. معاونت گردشگری هم آنطور که شایسته بود، نتوانست پاسخ بخش خصوصی را بدهد. امیدوارم وزیری انتخاب گردد که بتواند از بدنه کارشناسی استفاده نماید. هم اکنون سیستم کارشناسی تا اندازه ای می تواند ارتقا پیدا کند و با این نگاه مواجه می باشد که نمی تواند معاون یا وزیر شود. معاونان باید از خارج از بدنه بیایند. ما در ادارات کل استان ها هم با فقر کارشناس مواجه هستیم.
گردشگری دیگر تحمل فرد ناآشنا با این صنعت را ندارد
محسن حاجی سعید رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان کشور هم در این جلسه مجازی اظهار داشت: وزیر میراث فرهنگی باید گردشگری را محور توسعه کشور کند و از باید از راه گردشگری، میراث فرهنگی را حفاظت کرده و صنایع دستی را بعنوان صادرات اصلی کشور جا بیندازد. ضمن این که قدرت متقاعد کردن رئیس جمهور، مجلس و حاکمیت را درباره این که گردشگری امنیتی نیست بلکه فرهنگی و اقتصادی است؛ داشته باشد. باید گفتمان اصلی دولت را به جای محکوم کردن این کشور و آن کشور، و دشمن خواندن این مردم و آن دولت به سمت معرفی فرهنگ، آداب، جاذبه ها و طبیعت و میهمان نوازی ایرانی هدایت کند.

حاجی سعید اظهار داشت: وزیر میراث فرهنگی باید بتواند وزارت خارجه را مجاب کند که باید با فرمان وزارت گردشگری پیش برود. ضمن این که این فرد باید دنیا دیده باشد و پیشرفت صنعت توریسم در دیگر کشورها را لمس کرده باشد. باید وزارت خانه را از کار اجرایی کردن دور و به وظایف برنامه ریزی و نظارتی بپردازد. باید بخش خصوصی را مشاور و مجری تمام امور اجرایی حوزه گردشگری کند و به معنای واقعی برون سپاری امور تصدی رقم بخورد. قوانین حمایتی برای فعالین صنعت توریسم و قوانین جزایی برای متخلفین این حوزه تصویب کند و بتواند بودجه تبلیغات گردشگری را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد تا گردشگری ایران فصل خلوت کوتاه تری داشته باشد. باید از ظرفیت گردشگری بعنوان ابزاری برای ایران هراسی و اسلام هراسی بهره ببرد و علما و روحانیون را با ضرورت توسعه گردشگری برای پیشگیری از خروج ارز، ارزآوری بیشتر، اشتغال و امنیت حاصل از توسعه گردشگری و صادرات فرهنگ از راه گردشگری آشنا کند. این فرد باید برای بخش خصوصی آشنا باشد خوب است که رئیس جمهور از رفیق بازی در این پست دست بردارد. گردشگری آنچنان صدمه دیده که توان تحمل فردی نامرتبط و ناآشنا را ندارد. موانع توسعه گردشگری مشخص است و راهکارهای ساده و یا علمی آن محرز. ازاین رو به جای شناخت مسئله، به دنبال حل مسئله های پر واضح صنعت توریسم باشد.
وزیر باید بین اعضای صنف مقبولیت داشته باشد
محمد ثابت اقلیدی، مدیر کل اسبق نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری که در ستاد گردشگری آیت الله رئیسی هم فعال است در این جلسه اظهار داشت: دولت مردمی، ایران قوی شعار آقای رئیسی است. دولت مردمی یعنی دولتی که اساس آن خدمت به مردم باشد حالا کسی که در رأس این دولت هست، باید بتواند خدمتگزار مردم هم باشد. اهتمام ما هم در این قضیه نگرش به بخش خصوصی است. کسی که در رأس وزارت میراث فرهنگی می نشیند، باید از دید بازیگران، مردم و ذی نفعان این صنف مقبولیت کافی را داشته باشند.
وی اظهار داشت: باید شرایط احراز برای شخص وزیر مشخص شود که در آن خصوصیت های فردی و برنامه محوری، اولویت ها و خطوط سیاسی او بررسی شود. برخی کارها اولویت دارند. حالا نیاز است کمیسیون تخصصی گردشگری داشته باشیم. امور تصدی گری به بخش خصوصی واگذار شود و ساختار سازمانی وزارت میراث فرهنگی با واگذاری امور چابک تر شود.
وزیر قد بلند و پر زور می خواهیم
مصطفی سروی هم از آژانس داران و عضو جامعه تور گردانان ایران اظهار داشت: باید واقع بین تر باشیم نمی توان از آرزوهایمان صحبت کرد. نه کسی به حرف ما گوش می کند نه کسی با نظر ما وزیر را انتخاب می کند. همه کسانی که آمدند دوست داشتند که به نحوی کار کنند. کسی وزیر نشد که نخواهد کار کند. تنها کسانی حرکت رو به جلویی داشتند که زور بیشتری در دولت داشته اند. اگر این زور را نداشته باشد ولی با بخش خصوصی تعامل کند. اما اگر به او پول ندهند، و به حرفش اهمیتی ندهند کاری پی. نمی برد. ما وزیری می خواهیم که قد بلند باشد و زور داشته باشد. هم اکنون کسانی هستند که به هر مدیری که بیاید می گویند بخش خصوصی دنبال منافع خودش است و نمی توان با آنها کار کرد. حتی اگر مدیریت متخصص در این عرصه نباشد اما بتواند زور داشته باشد و کارها را پیش ببرد مفید خواهد بود. تمام این اتفاقاتی که دوستان می گویند درست است اما با وضعیتی که داریم کاری پیش نمی رود.

شاید وزیر متخصص نباشد اما باید قدرتمند باشد
در بخش دیگری از این نشست؛ ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تور گردانان ایران درباره نتیجه رایزنی ها و جلسات برای انتخاب وزیر مناسب حوزه وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم برای همین جلسه دیگری داریم که نظر خودمان را عرضه نماییم. پیشنهادات خویش را مطرح خواهیم کرد. چه کسی بخواهد چه نخواهد. در این دوره از زمان با عنایت به شرایط گردشگری، وزیری توانمند می خواهیم شاید خیلی هم متخصص نباشد چون بخش خصوصی عمل و دانش این کار را دارد. این فرد باید بتواند از توان بخش خصوصی استفاده نماید در دولت قدرتمند و پر نفوذ باشد. چون در غیر این صورت با همان شرایط و وضعی که در سالهای گذشته رو به رو بودیم، ادامه خواهیم داد.
برخی می گویند به تیم چهره سازی ما بپیوندید!
محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل سابق تبلیغات و بازاریابی گردشگری هم در این بخش از نشست مجازی اظهار داشت: متأسفانه بانیان وضعیت موجود و حامیانشان را می بینیم که یک باره منتقد و مطالبه گر شده اند و به جای این که به خاطر عملکرد ضعیفشان از مردم و بخش خصوصی عذرخواهی کنند؛ آغاز به مطالبه گری کرده اند و در ستاد کاندیدها می روند و لابی می کنند. در حالیکه همین هم اکنون هم مسئولیت دارند و به جای این که به مسئولیت ها عمل کنند؛ وقت شأن را برای لابی گری گذاشته اند و البته موفق هم بوده اند. معتقدم منتخب ملت آگاه تر از این صحبت ها است. ولی در گیر و دار انتخاب وزیر و غیره آنقدر مشغله زیاد است که امکان دارد از نظرها دور بماند. اما امیدوارم به کارنامه افراد نگاه شود. این فرد وزیر سه حوزه است. اگر گردشگری توسعه پیدا کند دو حوزه دیگر هم نفع می برند.
وی به جلسه روز چهارشنبه بخش خصوصی اشاره نمود و اظهار داشت: چرا چهارشنبه؟ همین امشب جلسه بگذارید. جون افراد دیگری این جلسات را برگزار کرده اند. از رؤسای انجمن های دیگر هم دعوت شود. در نهایت صدای واحد از مجمع تشکل های بخش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با محوریت شورای تشکل های گردشگری بلند شود. این صدا اگر به بالا برسد، فارغ از هر نتیجه ای، نشان دهنده آن است که این صنعت صاحبی دارد. عده ای نگران این ماجرا هستند. این طور نباشد افرادی از دانشگاه انتخاب شوند و بگویند که شما به تیم چهره سازی ما بپیوندید.
انتخاب معاون گردشگری تاثیر مستقیم تری دارد
عباس بیدگلی مشاور جامعه هتلداران ایران هم در این جلسه بیان نمود: تجربه نشان داده افراد سیاسی به این مسئولیت گمارده می شوند و معمولا کسی که جزو حلقه نزدیک باشد و نتواند مسئولیت وزارت خانه های دیگری را در اختیار بگیرد؛ وزیر میراث فرهنگی می شود. در آینده می بینیم که این اتفاق می افتد. اما دلیل نمی گردد تلاشمان را نکنیم. برای ما انتخاب معاون گردشگری شاید مهم تر از انتخاب شخص وزیر باشد. در سالهای گذشته نشان داده شده که انتخاب معاونت گردشگری خارج از کنترل و نظرات تشکل ها و دست اندرکاران بوده است. خوب است در فرصتی درباره مبحث معاون گردشگری هم صحبت شود.
اگر افرادی که هم اکنون مطرح هستند، بیایند، باید سجده گذشته را کنیم!
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار داشت: دیگر کار دولت تمام شده است باید دید که آینده گردشگری چیست. ما در تمام این مدت در زمینه گردشگری کوتاهی کردیم. عدم موفقیت ما هم به علت عدم همراهی ماست. آقای بیدگلی اظهار داشت که وزیر مهم می باشد و انتخاب معاون گردشگری مهم تر. درست است اما وزیری که نتواند با همین جمع همراهی داشته باشد فکر می کنید می تواند موفق باشد؟ این ما هستیم که وزیر را وزیر می نماییم. می رود پشت میز می نشیند و اهمیتی برای ما قائل نمی گردد. کجا توانستیم یک اطلاعیه و حرکت جمعی در جهت رشد گردشگری داشته باشیم؟ کجا اگر انتقادی داشته باشیم بقیه دوستان از آن حمایت می کنند؟ وزیر نمی تواند بیاید جز این که با ما همسو باشد. آنها باید ابزار در اختیار ما باشند به جهت اینکه رو به جلو حرکت نماییم. ما باید مسؤلان را تعیین نماییم. هم اکنون افرادی می خواهند این سمت را بگیرند که لحظه ای در صنعت توریسم کار نکرده اند. ولی درحال لابی هستند.

وی اظهار داشت: اگر این آدم ها بخواهند بیایند باید به خاطر وضعیت روزگار گذشته خودمان سجده کنیم! یقین بدانید با چراغ موشی به دنبال گذشته می رویم. اگر همدل باشیم مشکلات را حل می نماییم. چقدر خوب بود که ابتدای کرونا وقتی فهمیدیم که ما را آزار می دهند، کاری می کردیم. آنها به اندازه یک آب نبات در دهان ما نگذاشتند. تلاش معاونت گردشگری این بوده که بین ما اختلاف بیندازد.
مدعیان وزارت، برنامه شأن را به بخش خصوصی بدهند
رفیعی پیشنهاد کرد هر کسی که مدعی است می خواهد وزیر باشد، در حضور بخش خصوصی بعنوان صاحبان گردشگری، برنامه اش را عرضه کند.
محمود بنکدار هم عضو جامعه تور گردانان ایران اظهار داشت: ما وزارت خانه مان سه بخش مهم دارد که هر کدام می تواند وزارت باشد اما باید به گردشگری بها داده شود. این وزارت خانه آدمی را می خواهد که سر و سامانی به آن بدهد. وزیر میراث فرهنگی باید روابط بین الملل بداند و مترجم چیزی که خودش می خواهد را به او القا نکند. این که ما برای وزیر تشریح نماییم، گردشگری چقدر می تواند مؤثر و درآمدزا باشد اوج فاجعه است که متأسفانه در تمام این سال ها شاهدش بودیم.
علی صدرنیا هم همچون راهنمایان گردشگری اظهار داشت: خصوصیت مهم وزیر، درایتی است که نسبت به عوامل مؤثر باید داشته باشد. کسی را می خواهیم که درک کند باید در خدمت بخش گردشگری و خصوصی باشد. باید برنامه راهی در سایه مشورها تدوین کند که به خواسته های خودمان برسیم. گردشگری مجموعه ای از نکات ریز است که وقتی کنار هم باشد، کل را نشان داده است. بهتر است کسی باشد که از بدنه گردشگری باشد و اگر نبود، کسی باشد که به بخش خصوصی برای یافتن چاره ها رجوع کند.

1400/04/09
10:42:21
5.0 / 5
919
تگهای خبر: ابزار , تبلیغات , تخصص , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بریونی