درنگی بر مطالبه اهالی فرهنگ و هنر از دولت مردان(۴)؛

پرهیز از روش های منسوخ و استحصال منابع دیگر صنایع دو پیشنهاد به ضرغامی

پرهیز از روش های منسوخ و استحصال منابع دیگر صنایع دو پیشنهاد به ضرغامی

معاون پیشین گردشگری با اشاره به صنعت گردشگری بعنوان صنعتی خلاق و سودآور پیشنهاد کرد: پرهیز از روش های مدیریت اجرائی منسوخ شده و استحصال منابع دیده شده در دیگر صنایع برای رونق اقتصادی این صنعت، دو گام نخست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.


بیست وهشتم خردادماه ۱۴۰۰ خورشیدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار و طی آن آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی بعنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران اسلامی و انقلابی برگزیده شد.
بعد از برگزاری مراسم تحلیف در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ خورشیدی زمزمه ها و صحبت های مختلفی درباره انتخاب وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم جهت کسب رای اعتماد از طرف مجلس شورای اسلامی، برنامه ها، رویکردها و چالش های موجود در زمینه های مختلفی که وزیران پیشنهادی با آنها مواجه خواهند بود داغ ترین سرخط اخبار و حتی گفت وگوهای میان عموم مردم را به خود اختصاص داده بود.
سرانجام مراسم شروع رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم از شنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۰) شروع و در روز چهارشنبه (سوم شهریور) با رأی اعتماد اعضای خانه ملت به ۱۸ وزیر از ۱۹ وزیر پیشنهادی رییس جمهوری دولت سیزدهم، شاکله، ماهیت و ساختار اجرائی، اداری و برنامه ریزی امور کشور در تمام بخش های دولت سیزدهم مشخص شد.
هرچند تا قبل از شروع روند رأی اعتماد و در ایام پایانی منتج به شروع این روند، بسیاری صاحب نظران، کارشناسان و دست اندرکاران بخش های مختلف و مربوط به هر حوزه وزارتی نظرها مطالبات را در فضای رسانه ای منتشر و بازگو کرده بودند؛ با مشخص شدن وزیران و انتشار برنامه های آنها که از روز پنجشنبه (چهارم شهریور) بر صندلی وزارت خانه متبوع خود تکیه داده اند رویکرد بیان مطالبات، درخواست ها، پیشنهادها و در نهایت انتظارات دست اندرکاران و فعالان حوزه های مختلف جنبه ای عینی تر، ملموس تر و شفاف تر به خود گرفته است.
در حوزه فرهنگ و هنر دو وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان دو موتور پیش ران کارهای گسترده خانواده فرهنگ و هنر شناخته می شود. حال با مشخص شدن تصدی گری سکان اداره این دو وزارت خانه به ترتیب در دستان دکتر محمدمهدی اسماعیلی و مهندس سیدعزت الله ضرغامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گفت و گو با دست اندرکاران، فعالان، اهالی فرهنگ و هنر تلاش می کند به فراز و فرودهای پیش رو حوزه تخصصی فعالیت شان؛ دغدغه ها و مطالبات این فعالان را به دو وزیر منتخب، معاونان و مدیران آنها بازتاب دهد.
در چهارمین گام سراغ دکتر محمد محب خدایی معاون پیشین گردشگری سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفتیم. از زبان او و با اتکا به سوایق مدیریت و اجرائی اش در زمینه گردشگری ضمن پی جویی با اهمیت ترین لطمه های جاری در زمینه گردشگری بعنوان یکی از حوزه های پُردرآمد، اثرگذار و رونق بخش در تولید ناخالص داخلی، درباره پیشنهادهای وی به وزیر و معاونان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راه رونق اقتصاد گردشگری خصوصاً در روزهای کرونا و ایام پس از آن به گفت و گو نشستیم.


نخستین دلیل انتخاب درست آقای صرغامی، پرهیز وی از حاشیه است
محب خدایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره انتخاب مهندس سیدعزت الله ضرغامی بعنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ارائه پیشنهادات و راه کارها در راه توسعه حوزه گردشگری باتوجه به سابقه مدیریتی وی و تجربه عمیقش در زمینه مدیریت گردشگری کشور اظهار داشت: در ابتدا در قبل از هر چیزی باید بگویم که معتقدم انتخاب آقای ضرغامی انتخابی صحیح بود.
دلیل انتخاب درست آنست که توان مندی های آقای ضرغامی در زمینه مدیریت قبل از این بارها در بخش های مختلفی که حضور داشته به اثبات رسیده است. در همین گام نخست و شروع فعالیت هایش در زمینه مباحث، برنامه ها و اولویت هایش نه فقط از حاشیه و پرداختن به رویکرد های حاشیه ای خارج شده که توانسته برنامه و نگاهی جدید ارائه کند.
تاکید ضرغامی در پرهیز از تکرار تجربه های شکست خورده، سفارش درستی است
وی اشاره کرد: یکی از مهم ترین مباحثی که در صنعت گردشگری خصوصاً در مقطع فعلی به شدت مغفول واقع شده و با شرایط کرونائی نیز بیش از پیش توجه به آن طی دو، سه سال قبل در حاشیه قرار گرفت، مسئله اقتصاد گردشگریست. اقتصاد گردشگری در کشور ما هیچگاه به مفهوم واقعی کلام پیاده نشده است و این خود به یکی از معضلات اساسی این صنعت بعنوان یکی از صنایع خلاق در زمینه راهبردی بدل شده است.
محب خدایی اشاره کرد: آقای ضرغامی به درستی اهمیت این مسئله را درک کرده و بارها حتی قبل از رأی اعتماد مجلس و انتخاب او بعنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفته ها و مطالبش به مسئله اقتصاد گردشگری اشاره نموده است. مهم آنکه تاکید او این بوده که نباید با سوء نگاه در زمینه مدیریت اقتصاد گردشگری و تکرار مکررات تجربه های شکست خورده پیشین در زمینه توسعه این صنعت و رونق اقتصاد گردشگری گام برداشت که این خود نویدی در زمینه تزریق نگرش جدیدی در صنعت گردشگری و رونق اقتصاد گردشگری در کشورمان است.


هم سویی، هم گرایی و اعتقاد به جریان کار گروهی، مولفه مهم وزرای دولت سیزدهم است
معاون پیشین گردشگری با بیان آنکه نکته دوم به ظرفیت مدیریت آقای ضرغامی در زمینه بازاریابی و تبلیغات بازمی گردد اشاره کرد: تجربه حضور چندین ساله وی در صداوسیما اساسا می تواند یکی از اصلی ترین اهرم های یاریگر صنعت گردشگری باشد. یکی از اصلی ترین لطمه هایی که در دولت دوازدهم در سند گردشگری با آن مواجه بودیم دیده نشدن ظرفیت های بازاریابی و تبلیغات در عرصه گردشگری بود. با این حس جوشش و ایجاد مطالبه فرهنگی برای کمک گرفتن از صنایع مختلف که در صحبت ها و برنامه های ضرغامی وجود دارد می توانیم به رشد اقتصادی صنعت گردشگری با یاری و کمک گرفتن از دیگر صنایع بیش از پیش امیدوار باشیم.
وقتی به برنامه های دولت سیزدهم نگاه می نماییم هم سویی و هم گرایی بسیاری در برنامه دولت مردان دیده می شود. نکته اصلی آنست که دولت مردان دولت سیزدهم همگی اتفاق نظر دارند که باید برای رسیدن به توفیقات باید به جریان گروهی نظر داشت. آنها متوجه شده اند مدیریت جزیره ای نمی تواند به خروج از بحران و کوشش برای رشد اقتصاد و درنهایت امنیت اقتصادی کشور منجر شود.
وی اشاره کرد: بعنوان مثال در وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت یا حوزه کشاورزی این صنایع همیشه تصمیم گیرنده بودند اما کمتر دیده می شد در این تصمیم گیری، برنامه های مدون و ریل گذاری برای رسیدن به هدف در زمینه اجرا مد نظر مدیران این حوزه ها قرار گرفته باشد. یکی از این نمونه مثال ها می تواند به الگوی کشت و الگوی استفاده از راندمان آب بازگردد که طی چند سال اخیر مدام در صحبت دولت مردان به آن اشاره شده است.
این فعال و کارشناس گردشگری اظهار داشت: مسئله آنست که در نگرش مدرن بر صنعت گردشگری معرفی دقیق حوزه مصرف و فراگیری آن برعهده گردشگریست. برای اینکه این حوزه معاونتی است که می تواند فرهنگ مصرف در کشور را باتوجه به الگوهای متغیر، گوناگون و متنوع موجود در صنعت گردشگری تغییر دهد.
توانایی تولید ثروت صنعت گردشگری با اتکا به ظرفیت داشته ها و ظرفیت استعدادها
محب خدایی با ابراز خشنودی از اینکه درحال مشاهده تکمیل شدن پازل همت و خواست واحد دولت مردان در امتداد تحقق کار گروهی برای رسیدن به هدفی واحد یعنی رشد و تعالی اقتصادی در کشور هستیم تصریح کرد: در بیان مبحث سوم باید اشاره کنم نکته دیگری که در همین گام های نخست بسیار دارای اهمیت است بهره مندی از ظرفیت اصلی اقتصاد گردشگری برای تولید ثروت است.
وی افزود: ظرفیت داشته ها و ظرفیت استعدادها در زمینه های مختلف میراث فرهنگی و تاریخیِ ملموس و ناملموس کشور فراوان وجود دارد و دیده می شود؛ اما هیچگاه این ظرفیت ها نتوانسته با دانش گردشگری آن گونه که شایسته و بایسته است گره بخورد. درحالی که صنعت گردشگری می تواند با بهره گیری از این ظرفیت ها به شکلی عینی، عملیاتی واقعی و دور از شعار، تولید ثروت کند.
معاون پیشین گردشگری اشاره کرد: خوشبختانه ضرغامی در برنامه هایش برای سکان داری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرخط های خوبی در امتداد کارهای اجرائی جهت رونق این عرصه ارایه داده است.


برنامه نویسی، شاهنامه نویسی نیست؛ مهم محتوا و سرخط های برنامه است
محب خدایی تصریح کرد: در این میان برخی هنوز معتقدندکمیت برنامه های آقای ضرغامی محدود است. درحالی که نباید اینگونه فکر نماییم که منظور از نوشتن برنامه نوشتن شاهنامه است. مهم متن و محتوای اصلی آن برنامه ست که بتواند به مدیران و فعالان عرصه های در رابطه با آن وزارتخانه سرفصل های اداری، اجرائی و نظارتی بدهد.
این فعال و کارشناس مدیریت گردشگری اشاره کرد: نکته حائز اهمیت در نوع برنامه ای که آقای ضرغامی ارایه داده اند دیدن فاز ورود متخصصان به سه عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. اینجاست که می توان از ظرفیت بخش خصوصی و متخصصانی که سال ها تجربه خودرا در این حوزه به کار برده اند به بهترین نحو وام گرفت تا آنها بگویند که باید چه کاری انجام داد و بازوی دولت در کنار اصل نگاه حمایتی؛ تنها اجرا و نظارت عالیه را در دست داشته باشد و کار تخصصی را به متخصصان امر واگذار کند.
افزایش راندمان در وضعیت موجود، نخسیتن گام آقای ضرغامی باشد
محب خدایی در پاسخ به این پرسش که پس از ترسیم سه رویکرد مهم و تاکید او در زمینه استفاده از متخصصان در برنامه های ضرغامی، اولین گامی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شروع فعالیتش در دولت سیزدهم باید بردارد، چیست؟ اظهار داشت: نخستین گام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونان ذیل مدیریت او باید افزایش راندمان در وضعیت موجود باشد. برای تحقق این مهم تنها نمی توان بر یک مسیر استوار بود و باید مسیرهای موازی را به شکلی در نظر گرفت که هرکدام تحقق رسیدن به هدف را بیش از پیش محتمل می کند. آنگاه توان اجرائی بر دیگر مسیرها را بر آن مسیر راهنما به موفقیت متمرکز نماییم.
مسئولان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت دوازدهم مدام بر این مساله تاکید می کردند که باید برای افزایش راندمان حتما یک مسیر ویژه خلق کرد؛ درحالی که چرا نباید از داشته هایمان بهره برداری کنیم؟ این همان نکته کلیدی است که در سخنان و برنامه های ضرغامی به وضوح دیده می شود.
احقاق حق و دریافت سهم گردشگری بعنوان منبع درآمدی که در دیگر صنایع دیده شده است
وی اضافه کرد: هم اکنون در سند گردشگری و حوزه خدماتش نمی توان با سرعت بالا به درآمدی دست یافت و باتوجه به شرایط کرونا حداقل به یک سال زمان نیاز خواهیم داشت تا به ثروت و ارزش افزوده دست پیدا نماییم. اینجاست که می توان از منابع مالی و ارزش افزوده در سایر صنعت ها برای رونق صنعت گردشگری بهره ببریم. اینها همان داشته هایی گران بهایی هستند که تا روز گذشته به آنها توجه نمی کردیم.
سهم ما در زمینه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از درآمدهای مالیاتی بوسیله صنعت ها دیده نشده است. در صورتیکه می تواند بعنوان یک یارانه خوب در اختیار حوزه خدمات وزارت خانه قرار بگیرد. اگر ضرغامی و تیمش به این عرصه متمرکز شوند، می توانند بوسیله زبان دولت و سیاست مصوب وزارت خانه اثبات کنند این داشته ها متعلق به وزارت میراث است که در تمام صنایع سهم و حق آن دیده و به آن توجه شده است. با گرفتن آن یارانه ها می تواند به بهبود حال گردشگری کمک کنند.


گام بعدی، ایجاد تحریک تقاضا برای رسیدن به رونق اقتصاد گردشگری
معاون پیشین گردشگری با تاکید بر آنکه مسئله بعدی آنست که نیازمند تغییر ماهیت در زمینه مباحث مطرح شده با محوریت مدیریت کلان در زمینه گردشگری هستیم اشاره کرد: نکته اصلی آن جاست که ما از ظرفیت های فعلی می توانیم چه نیازهایی را تعریف نماییم و بعد با تعریف و نیازها آغاز به استفاده و بهره برداری از آنها جهت تولید ثروت نماییم. برای تحقق این مهم نخست باید تحریک تقاضا ایجاد نماییم.
عملاً در وضعیت حاضر تحریک تقاضا باتوجه به محدودیت های سفر و استمرار ویروس کرونا شکل منطقی ندارد. پس باید داشته هایمان را با نیاز و ظرفیت جدید برنامه ریزی نماییم تا بتوانیم به چشم اندازهایی که مدنظر داشتیم با بیشترین بهره مندی برسیم.
محب خدایی تصریح کرد: در صورت تعریف نیازهای جدید و همدلی صنایع دیگر با صنعت گردشگری می توانیم با استحصال منابع مالی که تا قبل از این بوسیله صنایع به حوزه گردشگری تزریق نمی شده است مرهمی ابتدایی بر زخم های حوزه گردشگری بگذاریم و در ادامه پس از التیام آرام این زخم ها، به سمت نقطه شروع حرکت برنامه های نوین در عرصه گردشگری گام برداریم.
وی اشاره کرد: همین طور در زمینه بهره مندی از نیروهای متخصص اگر فقط بخواهیم در خانواده محدود متخصصان گردشگری نگاه خودرا متمرکز نماییم پرواضح است که اتفاق خاصی رخ نخواهد نخواهد داد. لازم است با حوزه های اقتصادی و متخصصانی که در این عرصه ها در سایر بخش ها و بازارهای صنعتی مشغول فعالیت هستند صحبت کرده، بار دیگر توجه آنها را به ظرفیت های دانشی و مالی صنعت گردشگری برگردانیم. این همان اصل تبدیل مشارکت فردی به مشارکت ملی است.
تمرکز بر روش های مدیریتی منسوخ شده خطاست
معاون پیشین گردشگری اشاره کرد: ما فراموش کرده ایم جهان با سرعت بالایی درحال تغییر است و هنوز بر روش های منسوخ شده پیشین تمرکز کرده ایم. لازم است تا روش های مدیریتی جدید را به خوبی بشناسیم و با دانش، روش و متدی جدید با مشکلات امروز مواجه شویم.
اصرار کردن بر روش های منسوخ شده بجز اتلاف هزینه و منابع، حاصلی برای ما نخواهد داشت و تنها و تنها برای ما تکرارپذیری را با خود به همراه خواهد داشت. باید بپذیریم در مواردی تاریخ مصرف تفکر ما تمام شده و برای روزآمد کردن این تاریخ مصرف باید دنبال اثبات شخصیت ها و توانمندی هایی باشیم.
محب خدایی در آخر اظهار داشت: آن چنان که در برنامه ضرغامی نیز به آن اشاره شده، دستی باز و آغوشی گشاده برای افکاری نو، ایده هایی بکر و خلاقانه و مدیریت های اجرائی کارآمد داشته باشیم. خلاقیت و ساختارشکنی است که می تواند ما را علاوه بر برحذر داشتن از رد کردن خطوط قرمز به پذیرفتن روش های نوین و علمی جهت تحقق اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت یاری رساند.


1400/06/10
23:57:32
5.0 / 5
231
تگهای خبر: تبلیغات , تخصص , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
بریونی