شن چاله های مرگ
بریونی: شن چاله های 130 متری! آنهم در فاصله کمتر از ده متر رودخانه کن، آنهم در فاصله 100 متری مجتمع های مسکونی. حتی تصور خطرات این ابرگودالها ترسناک است. شن چاله هایی که بااینکه حالشان خوب است اما آتش زیر خاکستری هستند و هر لحظه می توانند به یک بحران تبدیل شوند، بحرانی که بارها و بارها نسبت به بروز آن هشدار داده شده اما گویا گوش مالکانش به این حرفها و هشدارها بدهکار نیست....
به گزارش بریونی به نقل از ایسنا، سالهاست که مدیران شهری در مورد وضعیت شن چاله های منطقه ۱۸ که در مجاورت رود دره کن هم واقع شده، اخطار می دهند و اعلام می کنند که این چاله های عظیم خطری بالقوه برای شهر تهران هستند، سال ۹۴ رحمت الله حافظی رئیس وقت کمیسیون سلامت در شورای شهر چهارم شن چاله های منطقه۱۸ را "ابرگودال" نامید و اعلام نمود: نمی دانیم در معادن شن و ماسه چه خبر است؟ ۲۰سال قبل حکم پلمپ این معادن صادر گردیده است و سالها غیرمجاز حفاری کردند و تا عمق بیشتر از ۱۰۰ متر هم در زمین نفوذ کردند و ابر گودال هایی در حاشیه سطح تهران ایجاد کردند که تهدیدات زیادی را به همراه دارد.
هشدارها در مورد تاثیرات شن چاله ها بروی افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی جداره رود دره کن ادامه داشت تا این که افشین حبیب زاده رئیس وقت کمیته عمران شورای شهر پنجم هم باردیگر هشداری مشابه عرضه کرد و اعلام نمود: چاله و گودالی که در اثر فعالیتهای معادن شن و ماسه بوجود آمده حدود ۱۸۰ هکتار مساحت دارد و بیشتر از ۱۰۰ متر عمق دارد و حجم این چاله ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که برای آنکه حجم این چاله را بتوانید در نظر بگیرید باید بگویم که حجم سد امیرکبیر ۲۰۵ میلیون متر مکعب است.
وی با اشاره به اینکه در مجاورت این شن چاله، رودخانه کن است که البته با یک دیواره چهار متری از هم جدا شده اند اظهار داشت: به هر حال این چاله می تواند در مواقع بحرانی خطرآفرین باشد و باید اقدامی برای پر کردن این چاله داشته باشیم.
ابر گودال ها خطر بالقوه برای بزرگراه فتح و راه آهن
و حتی زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر پنجم هم ضمن اشاره به عمق زیاد شن چاله ها و نزدیکی بیش از اندازه به رود کن اعلام نمود: مخاطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن در محدوده مورد نظر و احتمال وقوع رانش گسترده در محدوده ای به شعاع حداقل ۱۰۰ متر در صورت وقوع سیلاب های با دوره بازگشت صد ساله و بالاتر، خطر بالقوه ای برای بزرگراه فتح و راه آهن تهران جنوب خواهد بود این مورد در محدوده هایی که عرض دیواره به حدود ۵ متر رسیده بحرانی تر است و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.
این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد که ضروریست برنامه زمان بندی برای تسریع در انجام اقدامات دراز مدت شامل راه اندازی دیوارهای حفاظتی و شیب شکن در دیواره درخلال گود و ساحل رودخانه و تخصیص اعتبار مورد نیاز در دستور کار معاونت فنی عمرانی و منطقه ۱۸ قرار بگیرد و از طرفی با عنایت به مجاورت بخشی از ضلع کند روی بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصله ای در کمتر از ۱۰ متر و وجود ترک های عمیق در محدوده مورد نیاز که حاکی از فعال بودن جبهه رانشی دیوار گود می باشد ضروری می باشد. اجرای برنامه زمانبندی ایمنی سازی موقت و دائم گود در محدوده مورد نظر در اولویت اقدامات پیش از هر گونه برنامه افتتاح و عرضه مجوز برای بارگذاری ترافیکی در محدوده مورد نظر قرار گیرد.
ما طرحی داشتیم که با مالکان مبحث تغییر کاربری و همینطور ایمن سازی شن چاله ها را پیش ببریم که چند جلسه برگزار شد اما به توافق کلی نرسیدیم
شن چاله های منطقه ۱۸ به دغدغه همه مدیران در هر دوره تبدیل شدند تا این که در دوره مدیریت شهری ششم هم خبر آمد که شهرداری از مالکان این معادن شن و ماسه شکایت کرده است، بگونه ای که حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی شهرداری تهران ، در اینباره اظهار داشت که طرح توسعه شهری در ارتباط با شن چاله های منطقه ۱۸ با رویکرد توجه به راه اندازی مسکن ارزانقیمت و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مورد بازبینی قرار می گیرد چونکه شن چاله ها، دیواره های مختلفی را در بر می گیرند که در نواحی مختلف دارای عمق های متفاوت هستند و الان رها شده و شرایط نابسامانی دارند، در این خصوص مقرر شد، پایدارسازی شن چاله ها با تجمیع نگاههای سازمان محیط زیست، سازمان صنایع ملی و تمامی ذینفعان و نهادهای مرتبط و با مدیریت و راهبری شهرداری منطقه ۱۸ عملیاتی شود.
سیل شن چاله ها تا حرم امام خمینی (ره)می رود
این هشدارها در مورد شن چاله های منطقه ۱۸ و وعده بازبینی در طرح توسعه شهری آن بیان شد تا این که حادثه سیل امامزاده داوود رخ داد و برخی از هموطنانمان جان خویش را از دست دادند و مجمع نمایندگان استان تهران به منظور بررسی اتفاقات سیل اخیر با حضور دستگاههای مربوطه، نشستی را برگزار کرد که در این جلسه علیرضا جاوید مشاور پارلمانی شهردار تهران ضمن اشاره به خطرات در کمین تهران اعلام نمود: " در منطقه ۱۸ تهران شن چاله هایی وجود دارد که اگر آب های خروشان در آن وارد شود، تا جنوب تهران و حرم امام خمینی (ره) را تخریب می کند. در این رابطه می طلبد وزارت خانه های کشور، نیرو و جهاد کشاورزی اختلاف نظرات را کنار گذاشته و همدلی مناسب برای رفع مشکلات داشته باشند. همینطور می طلبد ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه ها را با پیوست اجتماعی ببینیم و هم اکنون بزرگترین خطری که ما را تهدید می کند، سیل است.
انواع و اقسام هشدارها در مورد شن چاله های منطقه ۱۸ عرضه شده اما هنوز گوش مالکان شن چاله ها به این حرفها بدهکار نیست، حالا شهردار منطقه ۱۸ با تایید شکایت شهرداری از مالکان مذکور در مورد آخرین اقدامات برای ایمن سازی گودها توضیحاتی عرضه می کند.
شکایت حقوقی شهرداری از مالکان شن چاله ها
۸۰ هکتار شن چاله
محمدجواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ در گفتگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت شن چاله های منطقه ۱۸ اظهار داشت: مجموع مساحت شن چاله ها و فضای پیرامونی آنها حدود ۲۰۰ هکتار است، اما مساحت شن چاله ۷۰ تا ۸۰ هکتار است که پنج مالک اصلی دارد.
وی با اشاره به اینکه ما طرحی داشتیم که با مالکان مبحث تغییر کاربری و همینطور ایمن سازی شن چاله ها را پیش ببریم و چند جلسه برگزار شد، اما به توافق کلی نرسیدیم، اظهار داشت: مالکان در مبحث تغییر کاربری همراه نیستند و حتی محل اختلاف ما خود مساله ایمن سازی شن چاله ها است که هزینه هنگفتی دارد.
خسروی با تکیه بر این که با عنایت به این که در سال های گذشته برداشت اضافه از معادن صورت گرفته است، افزود: این برداشت اضافی بگونه ایست که برخی شن چاله ها عمق ۱۳۰.۱۴۰ متر پیدا کردند، به دنبال آن هستیم که این زمین ها به شهرداری واگذار شود تا شهرداری هم این زمین ها را بعد از بهسازی در اختیار مردم قرار دهد.
به قول شهردار منطقه ۱۸، شن چاله ها در سنوات گذشته جایی برای برداشت شن و ماسه شهر تهران بود که باید تا عمق ۳۰ متر برداشت می کردند ولی اکنون برداشت زیاد شده و مشکل حاد ایجاد کردند، این شن چاله ها در حالی بوجود آمده که در صدمتری یک مجتمع هستند و در سمت شرقی شن چاله ها به فاصله ده متری هم رودخانه کن قرار دارد و این گودها خطر بالقوه هستند.
خسروی با تکیه بر این که شهرداری در مرحله ابتدا بحث ایمنی و بعد تغییر کاربری را دنبال می کند، تصریح کرد: شهرداری عزم جدی برای حل این مشکل دارد و با دادستان چندبار جلسه داشتیم و حتی شکایت حقوقی از این چند شرکت کردیم و امید است در ماه های اینده به نتایج خوب برسیم، البته اخیرا با یکی از نهادها که مالکیت بیشتر از ۵۰ درصد شن چاله ها با آنهاست، مذاکرات خوبی داشتیم که بعد از نهایی شدن، اطلاع رسانی می شود.
وی ضمن اشاره به تمهیدات شرکت «خاکریز آب» برای ایمن سازی جداره رودخانه کن اظهار داشت: شرکت خاکریز آب برای ایمن سازی جداره رودخانه کن اقداماتی انجام داد تا اگر سیلی رخ داد، شن چالها خودش حادثه نشود اما مساله اصلی ایمنی خود شن چالهاست و از آنجاییکه مالک دارد باید یک فکری برای آنها شود.
منبع: beriooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب