كم شنوایی ۳.۷ نوزاد از هر ۱۰۰۰ تولد در ایران؛

در هر اداره ای باید یک یا دو کارمند زبان اشاره بیاموزد

در هر اداره ای باید یک یا دو کارمند زبان اشاره بیاموزد

به گزارش بریونی، همدان رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اظهار داشت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بین یک تا چهار نوزاد در هر 1000 تولد زنده در جهان و در کشور ما 3.7 نوزاد در هر 1000 تولد زنده گرفتار کم شنوایی هستند.


دکتر نسرین گوهری در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه طبق آمار کشوری ۱.۳ درصد تا ۲ درصد دانش آموزانی که به مدرسه می روند، گرفتار کم شنوایی هستند و این میزان با افزایش سن بیشتر می شود، اضافه کرد: شیوع کم شنوایی با افزایش سن رشد می یابد بطوریکه در سالمندی گزارش شده حدود ۸۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال از درجات کم شنوایی رنج می برند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلان اینکه کم شنوایی به دو دسته اکتسابی و انتسابی یا مادرزادی تفکیک می شود، افزود: ممکنست کم شنوایی مادرزادی را نوزادان با وزن کمتر از یک کیلو و ۵۰۰ گرم، نوزادانی که در بخش NICU بستری هستند و یا مادر گرفتار عفونت های داخل رحمی داشته باشند و کم شنوایی اکتسابی هم که ممکنست فرد در طول زندگی به آن گرفتار می شود شامل افرادی که گرفتار مننژیت می شوند، به سرشان ضربه وارد می شود، افرادی که به سرخک، اریون، سرخجه و برخی عفونت های مزمن مبتلا می شوند، افرادی که دارای پیرگوشی و در معرض سروصداهای بلند هستند، است.
وی افزود: بطور کلی کم شنوایی آمیخته، انتقالی، حسی- عصبی و مرکزی را داریم که در هر یک از این موارد یک بخش از سیستم شنوایی لطمه می بیند؛ در کم شنوایی انتقالی مشکل می تواند در پرده، کانال و لاله گوش باشد، اگر گوش میانی یا استخوانچه ها هم لطمه ببیند، فرد ممکنست گرفتار اُفت شنوایی انتقالی شود، اگر حلزون گوش و سلول های مویی که در حلزون هستند یا عصب شنوایی لطمه ببیند، فرد گرفتار کم شنوایی حسی- عصبی شده و اگر فرد مشکلات اُفت شنوایی انتقالی را به همراه حسی- عصبی داشته باشد، گرفتار کم شنوایی آمیخته خواهد شد، در اُفت شنوایی مرکزی نیز فرد در پردازش شنوایی گرفتار مشکل شده که در آزمون های مرسوم شنوایی هنجار است اما وقتی ارزیابی پردازشی و مهارت های رفتاری سیستم شنوایی مرکزی را آزمون می گیریم، گرفتار مشکل هستند.
چه افرادی کاندیدای استفاده از سمعک هستند
رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران توضیح داد: هر میزان از کم شنوایی، فرد را کاندیدای استفاده از سمعک می کند و شنوایی شناسان برای تمام میزان های کم شنوایی می توانند سمعک تجویز کنند اما در مورد اُفت شنوایی خفیف باید کمی بیشتر تأمل نماییم و بر اثر تظاهرهایی که این اُفت شنوایی می دهد و این که آیا اختلال گفتاری به وجود آورده است و در صورت نیاز برای این افراد هم سمعک تجویز می شود.
وی با تکیه بر این که در صورتیکه دارودرمانی و عمل های جراحی کارآیی لازم برای از بین بردن این اختلال را نداشته باشد، تجویر سمعک صورت می گیرد، تصریح کرد: سمعک باید از کلینیک های شنوایی تهیه شود بطوریکه سیستم شنوایی انسان یک سیستم بسیار پیچیده بوده و در مواردی نیاز است که سمعک های آزمایشی روی گوش فرد قرار گیرد و یا این که در صورت نداشتن کارآیی لازم سمعک تعویض شود بدین سبب شنوایی شناسان باید تمام آزمون های لازم برای انتخاب سمعک انجام را دهند.
گوهری افزود: افراد نیازمند به سمعک برای تجویز، تنظیم و تهیه سمعک به کلینیک های شنوایی مراجعه کنند چونکه در مواردی مشاهده شده فرد از سایت و مغازه سمعک غیرمناسب تهیه کرده و موجب لطمه بیشتر به شنوایی اش شده است.
وی با اعلان اینکه اگر سمعک برای کودک کارآیی لازم را نداشته باشد، نیاز به کاشت حلزون دارد، اشاره کرد: اگر سمعک کارآیی لازم را برای کودک نداشته باشد و اُفت شنوایی کودک بالا باشد، می تواند کاندیدای کاشت حلزون شود و به مراکز کاشت برای ارزیابی ها مراجعه کند.
اطلاع رسانی انواع معلولیت بوسیله کتب درسی
رییس انجمن شنوایی شناسی ایران اشاره کرد: باتوجه به شروع سال تحصیلی از وزارت آموزش وپرورش می خواهیم تمهیدات لازم برای اطلاع رسانی در حوزه انواع معلولیت ها همچون ناشنوایی را در کتب درسی داشته باشند و معلمانی که دانش آموز کم شنوا دارند باید در ارتباط با نحوه تعامل با دانش آموزان کم شنوا آگاه شوند و بدانند که برای کودک کم شنوا از استراتژی های ارتباطی به غیر از شنوایی همچون گفتارخوانی و لب خوانی را مورد استفاده قرار دهند.
وی افزود: دراین زمینه آموزگاران باید توجه داشته باشند که کودک کم شنوا در میز اول بنشیند، نور به اندازه کافی روی صورت آموزگار باشد، دهان آموزگار پوشیده نباشد، کم شنوایان در کنار پنچره نباشند، با این کودکان آرام و شمرده صحبت شود، یک فاصله دو متری با کودک داشته باشند تا بتواند از زبان بدن آموزگار هم بهره مند شود و آموزگار آگاهی های لازم را به سایر همکلاسی ها بدهد تا این دانش آموزان احساس تنهایی نکنند و آرامش آنها حفظ شود.
کارمندان ادارات زبان اشاره نمی دانند
گوهری بیان کرد: متأسفانه در کشور ما کارمندان ادرات زبان اشاره نمی دانند و افراد ناشنوا برایشان خیلی مشکل است که با آنها ارتباط برقرار کنند و نیاز است که در هر اداره ای یک یا دو نفر زبان اشاره را بیاموزند تا این افراد بتوانند مشکلات خودرا حل کنند.
وی با اعلان اینکه هدف از نامگذاری یک روز به عنوان روز جهانی «ناشنوایان» پشتیبانی از حقوق ناشنوایان، فرهنگ ارتباطی با آنها و آگاهی سیاستمداران و مردم در حوزه توجه به ناشنوایان است، اظهار داشت: دوم تا هشتم مهرماه هر سال به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است، نامگذاری این هفته مصادف با هفته آخر سپتامبر، گرامیداشت سالروز فوت دکتر شرایر است، وی اولین رییس ناشنوای فدراسیون ناشنوایان بود.




منبع:

1402/07/08
15:18:10
5.0 / 5
277
تگهای خبر: آموزش , استخوان , پزشك , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
بریونی