بریونی: کیفیت رژیم غذایی گیاهی می تواند به مغز درحال پیر شدن کمک نماید یا به آن لطمه برساند.
به گزارش بریونی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، پژوهشگران گزارش دادند که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم در میانسالی، خطر مبتلاشدن به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را در فرد می کاهد.
کلمه کلیدی، «سالم بودن» است- افرادی که در این مطالعه غذاهای گیاهی ناسالم مانند سیب زمینی سرخ کرده و آب میوه می خوردند، در واقع خطر مبتلاشدن به آلزایمر و زوال عقل در آنها بیشتر بود.
«سونگ-یی پارک»، محقق ارشد و اپیدمیولوژیست دانشگاه هاوایی، در یک بیانیه خبری اظهار داشت: «مطالعه ما نشان داد که کیفیت یک رژیم غذایی گیاهی اهمیت دارد، بطوریکه یک رژیم غذایی باکیفیت بالاتر با کاهش خطر و یک رژیم غذایی باکیفیت پایین تر با افزایش ریسک مرتبط می باشد.»
این مطالعه ثابت نمی کند که یک رژیم غذایی گیاهی از زوال عقل جلوگیری می کند، فقط نشان داده است که ارتباطی وجود دارد. اما پژوهشگران دریافتند که تغییر رژیم غذایی به سوی بهتر یا بدتر شدن می تواند خطر مبتلاشدن به آلزایمر را کاهش یا افزایش دهد.
پارک اظهار داشت: «ما دریافتیم که اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی، حتی از سنین بالاتر، و پرهیز از رژیم های غذایی گیاهی بی کیفیت با کاهش خطر مبتلاشدن به آلزایمر و سایر بیماریهای زوال عقل مرتبط می باشد.»
برای مطالعه جدید، پژوهشگران نزدیک به ۹۳۰۰۰ نفر از ساکنان هاوایی و کالیفرنیا، همچون شرکت کنندگان آفریقایی-آمریکایی، ژاپنی-آمریکایی، لاتین، بومی هاوایی و سفیدپوست را استخدام کردند.
شرکت کنندگان یک پرسشنامه غذایی را تکمیل کردند و پژوهشگران از روی آن داده ها، سه الگوی غذایی را ردیابی کردند:
• یک رژیم غذایی گیاهی متوسط، خوردن سبزیجات و میوه ها را بیش از محصولات حیوانی مانند گوشت، شیر و تخم مرغ در اولویت قرار می داد.
• یک رژیم غذایی گیاهی سالم، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، روغن های گیاهی، آجیل، حبوبات، چای و قهوه را در اولویت قرار می داد.
• یک رژیم غذایی گیاهی ناسالم شامل مقدار زیادی قند افزودنی، آبمیوه، غلات تصفیه شده و محصولات فست فود یا سیب زمینی فرآوری شده مانند سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس بود.
پارک اظهار داشت: «رژیم های غذایی گیاهی در کاهش خطر بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا مفید بوده اند، اما اطلاعات کمتری در مورد خطر مبتلاشدن به آلزایمر و سایر بیماریهای زوال عقل وجود دارد.»
شرکت کنندگان بطور میانگین در زمان آغاز مطالعه ۵۹ سال سن داشتند و بطور میانگین به مدت ۱۱ سال تحت نظر بودند. در این زمان، نزدیک به ۲۱۵۰۰ نفر به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلا شدند.
به طور کلی، افرادی که بیشترین غذاهای گیاهی را مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که پایین ترین میزان را مصرف می کردند، ۱۲ درصد خطر مبتلاشدن به زوال عقل کمتری داشتند.
محققان همین طور دریافتند افرادی که سالم ترین غذاهای گیاهی را مصرف می کردند، ۷ درصد خطر مبتلاشدن به زوال عقل کمتری داشتند، در صورتیکه افرادی که ناسالم ترین غذاهای گیاهی را می خوردند، ۶ درصد خطر مبتلاشدن به زوال عقل بیشتری داشتند.
گروه کوچک تری متشکل از حدود ۴۵۰۰۰ شرکت کننده، بعد از ۱۰ سال، دور دوم پرسشنامه های غذایی را تکمیل کردند.
این مطالعه نشان داد افرادی که رژیم غذایی شان سالم تر شده بود، ۱۱ درصد خطر مبتلاشدن به زوال عقل کمتری داشتند، در صورتیکه افرادی که رژیم غذایی شان بدتر شده بود، ۲۵ درصد بیشتر با خطر مبتلاشدن به زوال عقل روبرو بودند.
محققان در یادداشت های پیش زمینه گفتند که به طورکلی، رژیم های غذایی گیاهی می توانند سطح کلسترول را کاهش داده و روند پیری را به طورکلی سالم تر کنند. آنها همین طور سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند.
با این حال، غذاهای ناسالم مانند آب میوه یا غلات تصفیه شده می توانند سطح قند خون را افزایش داده و خطر مبتلاشدن به دیابت را در فرد بالا برند.
پارک اظهار داشت: «یافته های ما نشان داده است که نه تنها پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی، بلکه اطمینان از کیفیت بالای رژیم غذایی نیز مهم می باشد.»