تیغ سازمان میراث فرهنگی می برد؟
بریونی: سازمان میراث فرهنگی كه ۱۵سال پیش جایگاهش از معاونت یك وزارتخانه به معاونت رئیس جمهوری ارتقا یافت چقدر توانسته از این جایگاه در حل مسائلی كه بخشی از آنها مربوط به وظایفش می شود؛استفاده كند؟
به گزارش بریونی به نقل از مهر، سازمان میراث فرهنگی در سال ۸۲ به معاونت ریاست جمهوری ارتقا یافت تا بتواند اختیارات بیشتری نسبت به یك معاونت در یك وزارت خانه به دست بیاورد. معاونت ریاست جمهوری برای سازمانی كه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده داشت می توانست این امكان را بدهد كه در مقابل بعضی از تصمیمات وزارت خانه ها هم قد علم كرده و یا جلوی آنها را بگیرد و یا در جهت حفظ میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و پشتیبانی از صنایع دستی گام بردارد. چون كه بحث وزارت خانه شدن این سازمان در بین نبود و اعلام گردید كه معاونت ریاست جمهوری خود كم از وزارت خانه شدن آن ندارد.
با این حساب از زمانی كه این سازمان زیرنظر مستقیم ریاست جمهوری قرار گرفت اما تصمیمات كشوری كه بعضی از آنها بی ارتباط با سازمان میراث فرهنگی نبود، گرفته شد و این سازمان در مقابل آنها نتوانست اقدام موثری انجام دهد.
مهمانسراهای دولتی هنوز فعالند
یكی از این اقدامات جلوگیری از گسترش و تولید مهمانسراهای دولتی بود. معمولا وزارت خانه و یا نهادی در كشور نیست كه مهمانخانه و یا هتل نداشته باشد و كاركنان خویش را در روزهای تعطیل از آن مراكز رفاهی و تفریحی بی بهره نكند. گسترش و تولید مهمانسراهای دولتی به خصوص در وزارتخانه هایی مانند نفت، كار و امور اجتماعی و... درحالی رو به افزایش است كه این اقدام خلاف شعارهای پشتیبانی از بخش خصوصی است چون كه در بعضی از شهرها امكانات دولتی نسبت به امكانات بخش خصوصی بیشتر است و مردم به حای استفاده از امكانات بخش خصوصی و هتلهای آنها از مراكز اقامتی دولتی استفاده می نمایند كه این مورد در نهایت به ضرر هتلدار آن شهر منجر می گردد.
اكنون خیلی از نهادها با وجود تاكید موكد بر جلوگیری از تولید و گسترش فضاهای اقامتی و تفریحی اما همچنان در عرضه خدمات دولتی به گردشگران و مسافران در مجموعه های تفریحی خود اقدام می كنند نمونه آن در شهرهایی مانند مشهد و یا مازندران به وفور دیده می گردد.
در این باره سازمان میراث فرهنگی با وجود نامه نگاری ها و داشتن قوانین و بخش نامه هایی برای جلوگیری از فعالیت این مراكز اما هنوز نتوانسته از این اقدام وزارت خانه ها و یا نهادها جلوگیری كند.
حنای سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از افزایش عوارض خروج رنگی نداشت
موضوع دیگر درباره نوسانات نرخ ارزی و مشكلات گردشگران داخلی و خارجی در استفاده از ارز در طول سفرهای خود هستند. گردشگران خارجی هنگام ورود به ایران با مشكل تبدیل ارز به ریال مواجهند و از جانب دیگر برای گردش در ایران می بایست با خود پول نقد همراه داشته باشند چون كه گردشگران خارجی هم نمی توانند ارز از كشور خارج كنند و یا در تورهای گردشگری خارجی نمی توان نیاز راهنمای گردشگری ا برای تامین هزینه های سفر ایرانیان برطرف كرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی در ماههای گذشته اعلام نمود كه نخستین كارت ارزی به معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیات دولت داده شد بدین سان مشكل مسافران خارج از كشور برطرف می گردد چون مسافران برای خروج به جای دلار و یورو از كارتهای ارزی استفاده می نمایند.
مونسان گفته بود كه در حال تلاشیم فرمولی تولید نماییم تا وقتی توریست خارجی وارد فرودگاه امام در ایران می گردد ما ارز آنها را تحویل بگیریم و به آنها كارت ریالی بدهیم و گردشگر بتواند هزینه و خریدهای خویش را انجام دهد و در بازگشت و در زمان خروج از ایران، مابقی ارز به توریست خارجی برگردانده شود. ازاین رو با بانك مركزی این مورد را جلو می بریم و انشاءالله بانك مركزی هم این مسئله را جدی تر بگیرد، زیرا این مسئله یكی از گلوگاه های ما است.
در بحث افزایش نرخ عوارض خروج از كشور هم به وضوح نقش كمرنگ سازمان میراث فرهنگی در تصمیم گیری های كلان دیده شد. برخی اعلام نمودند كه ایران حدود ۹ میلیون نفر توریست خروجی دارد و هر كدام تعداد زیادی ارز از كشور برای سفرهای تفریحی خارج می كنند پس باید سهم بیشتری از محل خروج ارز نصیب ایران شود ازاین رو اقدام به گران شدن عوارض خروج از كشور از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان برای نخستین سفر هوایی كردند.
در این ارتباط آن طور كه علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به خبرنگاران گفته بود نامه نگاری های زیادی انجام داد تا این اتفاق نیفتد و یا اگر گران می گردد از ۷۵ هزار تومان نهایت به ۸۵ هزار تومان برسد اما نامه او كاری از پیش نبرد و همان تصمیم اجرایی شد.
مونسان در صفحه مجازی خود پیرو تصمیم گیری برای عوارض خروج از كشور یك بار تلویحا نوشته بود كه «ای كاش تصمیم گیرانِ افزایش عوارض خروج از كشور، نظرات كارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می شدند.» این نوشته نشان داده است كه عملا سازمان میراث فرهنگی در چنین تصمیم گیری هایی كمترین نقش را دارد به نحوی كه رئیس این سازمان هم به آن اعتراف می كند.
خواب زمستانی تعطیلات زمستانی
حالا او طرح استفاده از تعطیلات زمستانی را هم كه چند سالی است از جانب روسای مختلف سازمان میراث فرهنگی بعنوان طرح پیشنهادی اعلام می گردد را پیگیری می كند و درصدد است تا یك یا دو هفته از ماههای زمستان بعنوان تعطیلات زمستانی تعطیل باشد و در عوض تعطیلات نوروزی به جای دو هفته به یك هفته تقلیل یابد. تا بتوان شاهد توزیع سفرها در طول سال بود و از حجم سفرهای نوروزی ۱۵ روزه كاست. اما این طرح همچنان كه روسای قبلی این سازمان آن را تا كنون یدك كشیدند و نتوانستند كاری از پیش ببرند همچنان بلاتكلیف است.
در بهمن ماه همان سال ۹۶ مونسان بازهم نامه ای به دولت نوشت این دفعه نامه مونسان به جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری بود كه در آن نوشته شده: از آنجائیكه هیئت محترم وزیران طی مصوبه شماره ۱۳۳۴۱۳/ت۵۴۹۸۵ه، مورخ ۲۴ دی ۹۶ محدوده منطقه ویژه اقتصادی شوش به وسعت ۳۰۰ هكتار تصویب كرده و شركت كشت و صنعت هفت تپه را مسئول ساخت وساز پروژه های این منطقه تعیین كرده است، نگرانی هایی را در نزد افكار عمومی بخصوص سازمان های مردم نهاد، كارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی بوجود آورده كه با گسترش و توسعه فعالیت های منطقه آزاد، عرصه و حریم میراث جهانی چغازنبیل و محوطه تاریخ هفت تپه در معرض تهدید، تخریب، خطر [قرار گیرد] و درنهایت از فهرست جهانی خارج شود. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تنها متولی صیانت از میراث پرارزش تاریخی فرهنگی كشور حسیاست ها و بیم های پیش رو را درك كرده، بر همكاری مستمر و دریافت استعلام های لازم ازسوی سازمان مسئول شركت مربوطه بخصوص در عرصه و حریم میراث جهانی چغازنبیل و محوطه باستانی هفت تپه از این سازمان (اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان) تاكید دارد.
وی نوشته كه این سازمان مخالفت خویش را از انجام هرگونه ساخت وساز در عرصه. حریم میراث جهانی چغازنبیل و محوطه باستانی هفت تپه اعلام می كند. بنابراین خواهشمند است برای پاسداری و حفاظت از این آثار پرارزش جهانی و پیش گیری از اتفاقات ناخوشایند و بازتاب منفی در نزد افكار عمومی، دستور فرمایید نسبت به بازنگری و اصلاح نقشه ۳۰۰ هكتاری منطقه آزاد شوش كه بخش بزرگی از عرصه و حریم تاریخی و محوطه های باستانی شوش بخصوص چغازنبیل و هفت تپه را در بر می گیرد، اقدام و این دو اثر و عرصه و حریم آن از محدوده خارج شوند.
مونسان از این نامه ها كم ننوشته است وی در نامه دیگری كه آن را اسفند ۹۶ خطاب به وزیر كشور درباره اقدامات اجرایی مغایر با قوانین حاكم بر عرصه و حریم تپه هگمتانه نوشته آورده كه با عنایت به حساسیت موضوع، همه دستگاه های اجرایی باید اقدام هماهنگ در جهت آماده سازی، سامان دهی و رفع مسائل و مشكلات شهری این محوطه و محدوده پیرامون آن ازجمله مسائل شهرسازی، ترافیكی و برچیدن كاربری های نامتجانس و ناسازگار كه در دهه های اخیر لطمات جبران ناپذیری بر پیكره این اثر فرهنگی تاریخی برجسته كشور و استان وارد شده است به عمل آورده اند. این در شرایطی است كه علی رغم بررسی های كارشناسی حضور معاون میراث فرهنگی در محل و تصویب یكی از گزینه های پیشنهادی مناسب به منظور رفع مشكل ترافیكی مطرح شده، با مصوبه شورای تأمین استان، دسترسی سواره (آسفالته) دیگری در عرصه تاریخی تپه همگمتانه به صورت ضربتی اجرا شده است كه برخلاف آرمان های دولت تدبیر و امید، قوانین مربوط و همینطور مصوبه اخیر مشتك بین این سازمان و وزارت راه و شهرسازی است. بنابراین خواهشمند است برای جلوگیری از اقدامات اجرایی و مغایر با قوانین و ضوابط حاكم بر عرصه و حرایم اثر مذكور و پیشگیری و از پیامدها و تبعات منفی اجتماعی دستور توقف و برچیدن مداخلات غیراصولی به عمل آورند.» نامه های داخلی هم به سرانجام نمی رسند
در حوزه میراث فرهنگی هم باآنكه ریاست سازمان میراث فرهنگی به زیر مجموعه و یا معاونت های خود نامه نگاری هایی بابت پیگیری بعضی از مسائل نوشته است اما گویا درون این سازمان هم این نامه ها چندان كارایی ندارد و در كارتابل مدیران میانی باقی می ماند نمونه آن نامه بود كه مونسان بهمن سال ۹۶ درباره خانه نیما یوشیج به معاون میراث فرهنگی خود نوشت و در آن متذكر شد كه «اگر چه این خانه با رای دیوان عدالت اداری از فهرست میراث ملی خارج شده است اما همچنان دارای ارزش ثبتی است و انتظار می رود از تمام امكانات و اختیارات قانونی و حقوقی بهره جسته و مانع هرگونه تخریب و صدمه به ارزش های این اثر شوید و در اسرع وقت هم گزارش اقدامات انجام شده را به اینجانب اعلام كنید. » با وجود گذشت چند ماه از این نامه اما هیچ اتفاق تازه ای برای خانه نیما رخ نداده و بعد از فروكش كردن فضای رسانه ای این نامه و خانه هم به فراموشی سپرده شد. ویا دولت هم از یاد برده است كه سازمان میراث فرهنگی به این دلیل جایگاه معاونت ریاست جمهوری را گرفت كه بتواند اختیارات بیشتری داشته باشد و یا نامه ها و مصوبات آن برش بیشتری در بین نهادها و وزارت خانه های دیگر داشته باشد اما گویا این اتفاق عملا نمی افتد كه یا ناشی از عملكرد این سازمان است و یا مدیریت ضعیف آن چون هنوز نتواسته پس از ۱۵ سال جایگاهی برای خود در هیات دولت داشته باشد بنابراین است كه بعضی از نمایندگان به صورت جدی به دنبال وزارت خانه شدن این سازمان هستند تا شاید با وزارت خانه شدن هم بتوانند وزیر گردشگری و میراث فرهنگی را درباره عملكرد خود مورد پرسش قرار دهند و هم اینكه اختیارات یك وزارتخانه را داشته باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب