گزارش بریونی؛
ارزیابی های گوناگون شهرهای گردشگری
شهرهای گردشگری بالاخره روند ارزیابی را بعد از دوسال سپری می كنند شهرهایی كه گویا از جنبه های مختلف در حال بررسی هستند حالا به صورت پایلوت چهارشهر مهم ایران طبق معیارها سه ستاره بدست آوردند.
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ سال ۹۶ محمد محب خدایی معاون سابق گردشگری سازمان وقت میراث فرهنگی در یک نشست خبری پر سوال درباره طرحی صحبت کرد به نام شهرهای گردشگری. نظرش هم بر این بود که شهرها باید از نظر توریست پذیری ارزیابی شوند و شهری که معیارهای لازم را ندارد، خودرا برای پذیرش گردشگران آماده کند.
محمد محب خدایی با بیان اینکه در طرح شهر توریست برنامه ریزی ها باید علاوه بر تمرکز بر جامعه ساکن شهرها، گردشگران و زمان خالی آنها را نیز در نظر بگیرد، اظهار داشته بود: بعنوان مثال ساعت پروازها تنها نباید متمرکز بر جامعه ساکن باشد، بلکه می توان ساعات پرواز را به شکلی تنظیم کرد که گردشگران امکان بیشتری برای برنامه ریزی سفرهای خود و زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های گردشگری شهرهای کشور داشته باشند.
در تمام مدت مسئولیت او و علی اصغر مونسان، همیشه روی این طرح تاکید می شد اما اقدام چشمگیری درباره آن نمی شد تا این طرح ملموس تر باشد. همان زمان هم آنقدر این طرح مبهم بود که تقریباً کسی جواب سوالش را از سازمان وقت میراث فرهنگی نمی گرفت تا بداند بالاخره شهر توریست چیست.
ابلاغ اجرای طرح به شرکت مادرتخصصی
حالا پس از گذشت دو سال شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بعنوان بازوی اجرایی وزارت میراث فرهنگی قصد ارزیابی و رتبه بندی شهرهای گردشگری را دارد. اما مدیرعامل این شرکت می گوید که نمی داند طرحی که آقای محب خدایی گفته بود چیست ولی می داند در این طرحی که دو سال است معاونت گردشگری روی آن کار کرده و به آنها ابلاغ گردیده ارزیابی تخصصی و رتبه بندی برندهای گردشگری شهری (شهر گردشگر) صورت خواهد گرفت.
خشایار نیکزادفر به خبرنگار مهر می گوید: برخی معیارها برای انتخاب شهر توریست تعریف شده است مانند آینده نگری برند، تأثیرگذاری عاطفی، مدیریت تعاملات، وفاداری مخاطبان به برند، محیط و اتمسفر، دسترس پذیری و تحرک پذیری، اوقات فراغت و میهمان نوازی و …. هر کدام از این معیارها تعریف جداگانه ای دارند ما با این معیارها به شهرها وزن می دهیم و هر شهری ارزیابی می شود.
وی ادامه می دهد: در این طرح خودارزیابی نیز وجود دارد و همه این مسائل را مورد بررسی قرار می دهیم تا یک شهر بتواند رتبه بگیرد. ما نقاط بهبود شهرهایی که می خواهند برند گردشگری شوند، را سفارش می نماییم بعضی از شهرها اصلاً ستاره ندارند و باید خودشان را به معیارهای حداقلی ما برسانند.
شهرهای گردشگری که تنها ۳ ستاره گرفتند
نیکزادفر ادامه می دهد: بر طبق این معیارها و ارزیابی های انجام گرفته، شهرها دارای ستاره می شوند. شهر مستعد توسعه گردشگری یک ستاره، شهر متعهد به گردشگری دو ستاره، شهر توریست پذیر سه ستاره شهر مقصد گردشگری چهار ستاره و شهر دوستدار گردشگری دارای ۵ ستاره خواهد بود. بر این اساس تا کنون ۴ شهر بعنوان پایلوت ارزیابی شده اند. شیراز، همدان، کرمان و یزد هر کدام سه ستاره را بر طبق این ارزیابی ها به دست آورده اند.
وی درباره اینکه چطور شهرهای مهم گردشگری ما در این ارزیابی تنها دارای سه ستاره شده اند می گوید: بالاخره این شهرها با استانداردهایی که ما مد نظر داریم سه ستاره کسب کرده اند. همانطور که هتل ها برای گرفتن ستاره ارزیابی می شوند این شهرها نیز بررسی شدند. ما نقاط بهبود را به آنها سفارش می نماییم اگر می خواهند به رده بندی شهرهای گردشگری برسند باید چه کارهایی را انجام دهند. باردیگر جهت بررسی به آن شهرها می رویم و ارزیابی مجدد انجام می شود ممکنست در ارزیابی بعدی این رتبه ها جابه جا شود.
براساس گفته نیکزادفر؛ وزیر میراث فرهنگی این طرح را به رئیس جمهور نیز ابلاغ نمود و قرارداد آن هفته پیش منعقد شد. مقرر است مجری طرح را به همه شهرداری های کشور معرفی نماییم. طرح ما آماده است و مجری هم انتخاب شده است یعنی ۵۰ درصد کار انجام شد ۵۰ درصد بقیه با شهرهایی است که بخواهند این کار را انجام دهند. ما باید تحریک تقاضا نماییم و از آن طرف باید از این طرح استقبال شود و هزینه هایش را هم شهرداری ها بدهند.
یک ارزیابی دیگر و خوشی یزد!
حالا در یک خبر جدیدتر و پر سوال، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد خبر از ارزیابی شهر یزد داده است و اینکه توانسته بالاترین رتبه شهرهای گردشگری را به دست آورد در این خبر که بازخورد زیادی هم داشت آمده: بر طبق امتیاز بندی عملکرد فاکتورهای تخصصی سال ۱۳۹۸، معاونت گردشگری استان با کسب ۸۵ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز، رتبه اول کشور را به دست آورد. بعد از یزد، استان های مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمان و اردبیل قرار گرفتند.
ارزیابی و رتبه بندی استانها در حوزه گردشگری شامل نرخ رشد توریستهای خارجی، برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی، بروزرسانی آمار و بانکهای اطلاعاتی، اجرای طرح های پیشران و خلاقانه، معرفی توانمندی ها و ظرفیت های گردشگری، تدوین و بازبینی برنامه توسعه گردشگری، تعداد پروژه های عملیاتی شده، ارتباط مؤثر با بخش خصوصی و تشکل ها، خدمات اطلاع رسانی و راهنمای مسافران، نرخ رشد تعداد آموزش دیدگان، تعداد شکایات ارائه شده از عملکرد مدیران، استفاده از تکنولوژی های جدید و تعداد تشکل های حرفه ای گردشگری بوده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب