یادداشت میهمان،

شتاب عصر نوآوری و هوش مصنوعی در گردشگری

شتاب عصر نوآوری و هوش مصنوعی در گردشگری

یکی از رایج ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم، تحلیل رفتار و نیاز گردشگران، ارائه خدمات آنلاین به مشتریان و طراحی چت بات در هتل، آژانس، موزه و اماکن تاریخی است.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، حسن تقی زاده انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در یادداشتی که آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: بیماری عالم گیر کووید ۱۹ علاوه بر اینکه بر سبک زندگی انسان ها تأثیر گذاشت، تغییر را به یکی از خاصیت های اصلی کسب وکارهای مختلف خصوصاً صنعت گردشگری تبدیل کرد. البته تغییر از مدت ها پیش و با ظهور تکنولوژی های جدید اطلاعاتی و ارتباطی شروع شده بود، اما وضعیت بحرانی کرونا ویروس به آن شتاب بیشتری بخشید.
اکنون تغییرات و اصلاحات عمده در چشم اندازها، راهبردها، اولویت ها و فعالیت ها اجتناب ناپذیر است. الگوهای سنتی بیش از پیش با الگوهای مدرن جایگزین می شوند، رویکردها و راهکارها در حال دگرگونی است، جنس چالش ها تغییر یافته، و بطور کلی می توان گفت با تغییر پارادایم روبرو می باشیم.
در عصر حاضر که عصر اقتصاد نوآوری است، چابک سازی سازمان، ارتقا راندمان، و بکارگیری تکنولوژی های جدید جزو شروط اساسی برای ادامه حیات کسب وکارها، خصوصاً کسب وکارهای گردشگریست. امروز در دنیا شاهد تحولی عمیق در عرصه فناوری هستیم که از آن بعنوان «انقلاب صنعتی چهارم» یاد می شود و بگفته «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، تأثیرات هوش مصنوعی مهمتر و عمیق تر از آتش و برق است.
اگر اولین انقلاب صنعتی را در اواسط سده هجدهم تا نوزدهم در نظر بگیریم، که جوامع کشاورزی و روستایی با بهره بردن از نیروی آب و بخار تبدیل به جوامع صنعتی و شهری شدند، دومین انقلاب صنعتی از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم رخ داد که صنایع نفت، فولاد، و برق سبب پدیدار شدن پروسه تولید انبوه شد و تلفن، چراغ برق، ضبط صوت و موتور احتراق اختراع شد.
سومین انقلاب صنعتی اما، که از اواسط تا اواخر قرن بیستم رخ داد، انقلاب دیجیتال نام گرفت که در آن فناوری های الکتریکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری های دیجیتال تبدیل شد که طی آن شاهد ظهور و فراگیری کامپیوتر شخصی، اینترنت و فناوری های اطلاعات و ارتباطات بودیم.
اکنون اما به عصر چهارمین انقلاب صنعتی رسیده ایم؛ عصری با سیستم های فیزیکی _ مجازی (Cyber-Physical Systems) و فناوری های نوینی در حوزه های رباتیک، هوش مصنوعی (AI)، بلاک چین، نانوتکنولوژی، اینترنت اشیا (IoT)، و غیره هم راه است. این انقلاب روش های تولید محصول و مدیریت کسب وکارها را در هر صنعتی متحول خواهدنمود و صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست.
یکی از مهمترین فناوری های انقلاب صنعتی چهارم، فناوری «هوش مصنوعی» است. هوش مصنوعی یا AI با ایجاد تحولی عمیق در عرصه ی فناوری، به تحلیل داده ها، انجام کارهای خلاقانه و پیچیده، تصمیم گیری های راهبردی، و مدل سازی و شبیه سازی کمک شایانی کرده و با ارتقا راندمان و بهینه سازی خدمات، ارزش افزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسب وکارها فراهم می سازد.
با استفاده از هوش مصنوعی می توان کارهایی را که انجام آنها بطور معمول، نیازمند زمان طولانی و تفکر و بکارگیری هوش و قدرت تصمیم گیری انسانی است را به ماشین ها و ربات ها محول کرده و ضمن صرفه جویی در وقت، منابع و افزایش راندمان، احتمال بروز خطا را کم کرد.
یکی از رایج ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم، تحلیل رفتار و نیاز گردشگران، ارائه خدمات متنوع امور مشتریان بصورت آنلاین و طراحی «چت بات» در هتل ها، آژانس های مسافرتی، موزه ها و اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و غیره است؛ به شکلی که در کمترین زمان بدون دخالت انسان می توان به کلیه سوالات و درخواست های مشتریان پاسخ داده و آنها را راهنمایی کرد و برای خدمات آینده درخواستی گردشگران و افزایش میزان رضایتمندی آنان به کار می آید.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه، و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها، و دیگر کارهای کاربر در صفحات وب سایت، پلت فرم ها و شبکه های اجتماعی صورت می پذیرد.
به عنوان مثال، امروزه وب سایت های گردشگری قادرند برمبنای جستجو، نحوه تعامل، ورود اطلاعات، محتوای دریافتی، و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وب سایت رد و بدل می شود به نیازها، انتظارات و علاقمندی های مخاطب پی برده و برمبنای آن، انواع محصولات و خدمات جذاب را ویژه ی کاربر شخصی سازی و طراحی نموده و با قیمت دهی منعطف به وی ارائه و یا برای تغییر تمایلات در فصل های مختلف پیش بینی خدمات مورد نیاز را فراهم آورند.
همچنین خیلی از کسب وکارهای گردشگری با بهره گیری از هوش مصنوعی، انواع داده های مالی و تجاری خودرا پردازش و ارزیابی کرده و برمبنای نتایج آن، مبادرت به بخش بندی مشتریان، قیمت گذاری انعطاف پذیر، تدوین استراتژی کسب وکار و افزایش درآمد و راندمان کاری می کنند.
بی تردید اهمیت و جایگاه فناوری های انقلاب صنعتی چهارم روز به روز فزونی می گیرد. الان هوش مصنوعی دست کم بازار ۷۰ میلیارد دلاری در اختیار دارد و از آن بعنوان «آینده همه چیز» تعبیر می شود. در گردشگری نیز باتوجه به گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین که موجب افزایش راندمان و کاهش هزینه شده، می توان محصولات و خدمات جدیدتر، جذاب تر و ارزان تری را برای گردشگران تدارک دید و با تبدیل کارهای سنتی به کارهای نوآورانه و مدرن، تجربه لذت بخشی را در حوزه های مختلف گردشگری پیش روی مشتریان قرار داد.
برای انجام این کار، نیازمند طراحی اکوسیستم نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی مبتنی بر فناوری در گردشگری و صنایع وابسته هستیم. اینجاست که کسب وکارهای نوین، دانش بنیان و استارتاپ ها، با ماهیت چابک، نوآورانه و فناورانه خود، می توانند به کمک صنعت گردشگری آمده و محصولات و خدمات نوینی را در این عرصه تولید کنند. از ین جهت، لازم است که ابتدا زیرساخت های لازم و کافی را فراهم نموده و به امر آموزش و فرهنگ سازی توجه ویژه کرد.
بدین منظور، لازم است که فرصت مساعد برای تأسیس، فعالیت و پشتیبانی از مراکز نوآوری، شتاب دهنده ها، آکادمی های کارآفرینی، مراکز رشد (انکوباتورها) و صندوق های سرمایه گذاری فراهم گردد و از آنها در امتداد ایجاد اکوسیستم نوآوری گردشگری حمایت و پشتیبانی صورت پذیرد. البته زمینه سازی، حمایت، و سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها تنها پس از تحقق اکوسیستم نوآورانه گردشگریست. بعد دیگری که باید بطور جدی بدان توجه کرد، بعد آموزشی و مهارت افزایی مدیران، کارآفرینان، مشاوران و کارکنان گردشگری و صنایع وابسته است.
بدین ترتیب با حمایت و ایجاد مرکز نوآوری تخصصی گردشگری و صنایع وابسته، مشاغل گردشگری و فرآیندها و کارهای آنها می بایست مورد بازنگری، اصلاح، حذف، و ادغام قرار گیرد؛ آموزش، مهارت، و مشاوره های لازم به فعالان صنعت ارائه شود؛ و از ایده های نوآورانه، استارتاپ ها و کسب وکارهای نوین گردشگری در حوزه های مختلف خصوصاً آموزش، مشاوره، پشتیبانی، و تامین سرمایه حمایت به عمل آید تا از این طریق، صنعت گردشگری کشور با بهره مندی از تکنولوژی های جدید و همگام با دانش روز دنیا، به توسعه و تعالی خود ادامه دهد و گردشگران را از خدمات مطلوب و مدرن بهره مند سازد.

1399/10/08
23:55:04
5.0 / 5
349
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
بریونی