كارشناس گردشگری:
اگر مردم نباید نوروز سفر بروند چرا نمایشگاه گردشگری برپا می شود
به گزارش بریونی یک کارشناس گردشگری، نوشت: چرا وقتی عضو ستاد مبارزه با کرونا اعلام می کند که مردم به هیچ وجه نباید به سفر نوروزی بروند، در تهران نمایشگاه گردشگری برای برنامه ریزی سفر نوروزی برپا می شود.
به گزارش بریونی به نقل از مهر، نفیسه مشعوف از کارشناسان گردشگری یادداشتی را در اختیار خبرگزاری مهر درباره نمایشگاه گردشگری امسال قرار داده است.
در این یادداشت آمده است:
چند روز پیش دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: تحت هیچ شرایطی نباید در روزهای عید زمینه و مقدمات سفر شهروندان را فراهم نمود. باتوجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی رفتن به سفر برایمان گران تمام خواهد شد.
اما حالا نمایشگاه گردشگری در تهران برگزار شده تا بگفته مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی مردم بتوانند برای سفرهای ایمن نوروزی خود برنامه ریزی کنند.
این در حالی است که هتل ها و دفاتر گردشگری باید هزینه هنگفتی جهت شرکت در نمایشگاه پرداخت کنند و بعد ستاد مبارزه با کرونا در خبرها اعلام می کند که سفرهای نوروزی نباید به هیچ وجه صورت گیرد، چون هنوز عموم مردم واکسینه نشده اند و هم اکنون مشغول واکسینه کردن کادر پزشکی هستند و خطر انتقال وجود دارد پس چه اصراری برای برگزاری این نمایشگاه هست که حتی مردمش نمی توانند با خیال آسوده سفر کنند و عید را به دیدار خانواده و اقوامشان در شهرهای دیگر بروند و باید نگران موج جدید این ویروس با جهش های مختلف باشند، پس تکلیف هزینه برگزاری این نمایشگاه ها چه می شود؟
وقتی وزارت گردشگری از بودجه بیت المال باید برای استانها هزینه کند و این هزینه ها شامل بلیط، هتل، پذیرایی، اجاره غرفه، چاپ اقلام تبلیغاتی و ایام و ذهاب رفت و برگشت تا نمایشگاه به خصوص صرف تبلیغات در صدا و سیما و بیلبوردهای شهری می شود تا جاذبه های گردشگری کشور را به مسافران و گردشگران برای انتخاب سفر نوروزی ارائه کند، تکلیف چیست؟
آیا بهتر نبود که این هزینه های هنگفت صرف کمک به شرکت های فعال گردشگری شود تا آنها با انگیزه و قدرت بیشتری برای دوران پسا کرونا وارد بازار گردشگری شوند.
بزرگ ترین نمایشگاه های گردشگری جهان شامل wtm و Itb که هر ساله دستاوردها و معرفی محصولات و ایده های جدیدی برای این صنعت دارند در دوران کرونا تعطیل شدند. یا به صورت کاملاً مجازی نمایشگاه برگزار کردند، چه اصراری است که این نمایشگاه امسال اجرا شود وقتی که هر سال این نمایشگاه مثل سال قبل اش برگزار می گردد و با مشارکت کنندگانی که بخش عظیمی از آن اداره گردشگری و صنایع دستی استان های کشور و بخش کوچکی از آن هتل ها و آژانس ها هستند.
آیا نمایشگاه گردشگری سال ۹۸ جز ضرر برای مشارکت کنندگان بازخورد مثبتی داشت؟ چه سازمان ها و نهادهایی ذی نفع بودند و سود کردند؟ آیا آنها در متضرر شدن همین مشارکت کنندگان در دوران کرونا پیش قدم شده اند و حمایتشان کرده اند! آیا در دوران کرونا دستاوردهای جدیدی برای صنعت گردشگری کشورمان داریم که آنقدر برای معرفی آن عجله داریم؟
ما در دوران کرونا چقدر کارشناسانه عمل کردیم و چند درصد از کارشناسان ما در وزارتخانه برای بروز رسانی آموزششان در وبینارهای این رشته شرکت کردند و خودشان را با استانداردهای جدید جهانی تطبیق دادند؟ آیا بجز تعداد انگشت شماری از کارشناسان که به زبان انگلیسی مسلط هستند و در سایت ها برای بروز رسانی خودشان فعالیت می نمایند اشخاصی هستند که از تغییرات صنعت گردشگری در دوران کرونا و پسا کرونا اطلاع داشته باشند؟
اگر هم بخش خصوصی هم بخواهد کاری انجام بدهد برای دست به سر کردنش به ادارات استانها بخشنامه می دهیم که شرکت نمایند ولی بودجه برایش تعریف نشده است و این نامه ها فقط بایگانی می شود. آیا وزارت گردشگری تدابیری برای این عملکردش دارد؟
ای کاش این هزینه ها و بی محابا خرج کردن بودجه وزارتخانه صرف بروز رسانی تجهیزات گردشگری کشور و یا آموزش کارشناسان گردشگری می شد تا با گردشگری مجازی و در نهایت نمایشگاه مجازی بیشتر آشنا گردند.
چه اصراری است وقتی هنوز یک درصد از مردم کشور واکسینه نشده اند فقط برای منافع بعضی افراد و سازمان ها این نمایشگاه را برگزار کنیم؟ وقتی هنوز سه چهارم از شهرها در وضعیت خطرناک هستند و ما باید با همکاری هم به پایان این پاندمی کمک نماییم ولی بالعکس برای انتقالش عجله می نماییم.
منبع: بریونی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب