مدیركل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مطرح كرد؛

تغذیه روزه داری در روزهای كرونا

تغذیه روزه داری در روزهای كرونا

به گزارش بریونی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در روزهای ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، زهرا عبداللهی، ضمن اشاره به اصول تغذیه ای در ماه مبارک رمضان در شرایط انتشار کرونا اظهار نمود: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کووید ۱۹ دارد، با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تأمین می شود. وی تصریح کرد: در ساعات روزه داری که امسال مدت آن حدود ۱۶-۱۵ ساعت است، گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها بخصوص وعده سحری، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ را افزایش دهد. عبداللهی ضمن اشاره به اینکه به صورت کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در روزهای ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد، اظهار داشت: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروه های غذایی اصلی (گروه نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها) و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تأمین می شود. مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مطالعات گوناگونی نقش مؤثر روزه داری را در سلامتی بخصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند. در اکثر بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید می باشد. وی با تکیه بر اینکه روزه داری می تواند باعث کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود، مطرح کرد: هم چنین فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در خلال روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. عبداللهی بیان نمود: ازاین رو با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A، D، E، C و همینطور منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در روزهای روزه داری و خطر ابتلاء به این بیماری کاسته می شود. مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با عنایت به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن سفارش می شود در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده گردد. تلاش شود منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود. وی با اشاره به اینکه برای تأمین ویتامین E بعنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن میتوان از روغن های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام استفاده کرد، توضیح داد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها همچون سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر سفارش می شود. عبداللهی ضمن اشاره به اینکه مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام سفارش می شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی و تأمین ویتامین B12 سفارش می شود از منابع پروتئین های حیوانی همچون گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای روزه داری را بسیار سفارش و اظهار داشت: آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل «آهن غیر هم» دارند. با اینکه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن می باشد اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد. مصرف غذاهای غنی از روی(Zn) شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) در این ایام هم سفارش می شود. ایشان در ادامه ضمن اشاره به سفارش های تغذیه ای در روزهای روزه داری، خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان هم مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه روی با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی سفارش می شود. عبداللهی با اشاره به اینکه غذاها بر مبنای محتوای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در ۶ گروه اصلی غذایی قرار دارند، تصریح کرد: انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف کردن نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری می باشد. مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تکیه بر اینکه مقادیر کافی گروه سبزی ها و میوه ها در روزهای روزه داری با تأمین ویتامین ها بخصوص ویتامین C و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ کمک می کنند، اضافه کرد: در روزهای روزه داری سال جاری، به مصرف منابع کافی پروتئین شامل حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بیماری کووید ۱۹ لازم هستند، باید توجه گردد. انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می شوند، بعنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تأمین کنند.


منبع:

1400/01/29
22:02:17
5.0 / 5
121
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بریونی