یك متخصص تغذیه عنوان كرد؛

روزه داری افراد چاق و لاغر

روزه داری افراد چاق و لاغر

به گزارش بریونی یک متخصص تغذیه در مورد نحوه روزه گرفتن افراد گرفتار اضافه وزن، نکاتی را متذکر شد.


احمدرضا درستی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بعضی از مبتلایان به اضافه وزن، به منظور لاغر شدن تحت رژیم های درمانی هستند و در ماه مبارک رمضان گرفتار سردرگمی می شوند، چونکه محدودیت های ویژه غذایی آنان، زمان بندی خاص صرف غذا را می طلبد که در ماه رمضان این زمان بندی ها به هم می خورد اما باید گفت رژیم غذایی این گونه افراد تغییر عمده ای نمی کند و تنها با چند جابه جایی جزئی و رعایت چند مساله مهم به همان نتایج مقرر دست خواهند یافت. وی ادامه داد: در واقع این افراد همان مقدار مواد غذایی رژیم خاص خویش را دریافت می نمایند، ولی ساعات دریافت غذا تا حدودی تغییر می کند. بعنوان مثال، در ایام عادی فاصله زمانی بین وعده های شام و صبحانه روز بعد، حدود ۱۰ ساعت است، در ایام ماه مبارک هم مدت زمانی بین ۱۴-۱۰ ساعت بین سحری یک شب با افطار شب بعد فاصله وجود دارد. ازاین رو سفارش می شود صبحانه معمول روزهای غیر روزه داری را در افطار صرف نموده و با فاصله قابل قبولی شام را بر مبنای شام روزهای معمول (غیر روزه داری)، صرف کنند. ضمناً ناهار روزهای معمول، در روزهای روزه داری به سحری منتقل می شود. بدیهی است، میان وعده های روزهای معمول (شامل آنچه که در پیش از ظهر و عصرانه صرف می شد) نیز، بین افطار و زمان خواب قابل صرف هستند. درستی اظهار نمود: توجه به این نکته ضروریست که بهترین زمان برای انجام فعالیت بدنی آهسته و پیوسته، پس از افطار است، چون که انجام ورزش در طول روز باعث از دست دادن انرژی و تعریق گردیده و به نوبه خود می تواند سبب ضعف، بی حالی و سرگیجه شود. انجام پیاده روی آهسته و پیوسته بعد از افطار علاوه بر مصرف کالری، با ایجاد حرکات عضلات شکم باعث به حرکت واداشتن دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا می نماید. وی اظهار داشت: افرادی که تا حدودی لاغر هستند، می توانند به شرط اینکه غذای کافی را در وعده های افطار تا سحر دریافت نمایند، مبادرت به روزه داری نمایند. باید توجه داشت که استفاده از مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه، شیرینی و کیک به هنگام سحر به اشتها لطمه زده و تنها مدت زمان کوتاهی قند خون فرد را بالا نگه می دارد، ازاین رو در هنگام سحر بهتر است از غذاهایی مثل سبزیجات، میوه جات، مغزهای گیاهی، پنیر، سبزی، گردو، نان، گوجه فرنگی، خیار، میزان مناسب چای و یا آب ولرم استفاده گردد.


منبع:

1400/02/08
22:31:29
5.0 / 5
287
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
بریونی