اعداد شهدایمان را تبدیل به داغ نماییم
به گزارش بریونی، الله آخرتی در این جلسه اظهار داشت: ما احتیاج به انگیزه افراد داریم و باید بدانیم چه طور آنرا تقویت نماییم. ما باید اعداد شهدایمان را تبدیل به داغ نماییم، داغی که سرد نشود. ما در اسلام و تاریخ الگو داریم.
به گزارش بریونی به نقل از خبرگزاری مشرق،
از متن تا میدان؛ نشست هم فکری ناشران و نویسندگان جبهه انقلاب اسلامی پیرامون روایت جنگ ایران اسلامی با رژیم صهیونیستی برگزار شد.
این نشست با حضور دکتر فواد ایزدی، کورش علیانی، حسین وهابیان، مجید صفاتاج، ابراهیم اکبری دیزگاه، علی اصغر عزتی پاک و جمعی دیگر از نویسندگان و ناشران جبهه انقلاب اسلامی و با تمرکز بر نسبت اهالی قلم و کتاب با وطن حین جنگ در سالن صفارزاده برگزار شد.
فواد ایزدی، پژوهشگر و تحلیلگر مسایل بین الملل در شروع نشست بیان نمود: کشور ما در این جنگ ۱۲ روزه گرفتار غافلگیری شد. روزنامه وال استریت ژونال دو مقاله با مبحث این جنگ نوشته است. مرکز هاتسون هم متن دیگری نوشته و به مسایل ریز این جنگ دقت کرده است. در این متن آمده است که روز حمله به ایران از قبل مشخص و قرار بود که روز عروسی پسر نتانیاهو باشد اما خُب این اتفاق نیفتاد.
او در ادامه اظهار داشت: به نظر من به دو دلیل محاسباتشان اشتباه از آب درآمد و به خاطر دو تحلیل غلط این اتفاق افتاد: اول این که پرونده مذاکرات و حمله را یک جا بررسی کردند؛ حرف نتانیاهو و همینطور ترامپ که می گفت یا مذاکره می کنید یا حمله می کنم. این حرف این ذهنیت را ایجاد کرد که در میانه مذاکرات حمله ای رخ نمی دهد؛ اما برعکس شد. این ها دو پرونده مجزاست. حالا این که آیا باردیگر حمله می کنند یا نه، باید بگوییم: بله! اگر همان هزینه دفعه قبل را پرداخت کنند باردیگر حمله خواهند کرد.
ایزدی با تأکید بر این که تحلیل غلط دوم به نوع رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی برمی گردد، اظهار داشت: رابطه آمریکا و اسراییل در کشور ما به خوبی تبیین نشده است. عملیات روانی قوی ای در رابطه با ارتباط اینها وجود و موجی در کشور راه افتاد که بعدها مشخص شد همه این ها بازی خودشان بود. نوع رابطه امریکا و رژیم صهیونیستی بسیار عمیق است. هم پوشانی دارد.
این پژوهشگر سیاسی اضافه کرد: ما تحلیل های غلطی از گذشته داشتیم مانند این که گفته بودند ما یک تغییر رفتار و یک تغییر رژیم داریم؛ عده ای هم در کشور پیدا شدند و همراهی کردند که خیلی چیزها را قبول نداشتند و مخالفت می کردند و روی حرف آنها جو متشنجی را ایجاد کردند. می گفتند ما برای حفظ کشور و جمهوری اسلامی خودمان را عوض نماییم. همان زمان رهبر معظم انقلاب جمله ای داشتند. فرمودند: «تغییر رفتار همان تغییر حکومت است.» طراحی این تحلیل این بود که اگر در موضوعی توانایی وجود دارد، مثل موشکی و هسته ای را در اختیار آنها بگذاریم تا بعد راحتتر بتوانند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند.
ایزدی با اشاره به این که در ۳۰ سال قبل دو تفکر در کشور داشتیم، اظهار داشت: تفکر رهبری که درخواست های آمریکا از ایران حد یقف ندارد و در هر حوزه ای که امتیاز بدهیم، چیزی دیگر می خواهند. تفکر دیگر این که اگر فهرستی از ناراحتی های آمریکا داشته باشیم و آنها را برطرف نماییم، آمریکایی ها به شما اجازه حکومت می دهند. رهبری در سومین پیام خود هم اشاره کردند که آمریکایی ها به هیچ چیزی راضی نمی شوند و تسلیم شدن کامل ایران را می خواهند.
فواد ایزدی با طرح این سوال که هم اکنون چه باید کرد؟ اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیده بودیم که طرف مقابل می پندارد ایران ضعیف شده و الان بی دفاع است و بهترین زمان برای حمله است و باتوجه به اطلاعاتی که در دست داشت، با مذاکره حواس مردم را پرت کردند. البته باتوجه به نشانه های موجود، حدس هایی برای شروع جنگ زده می شد.
ایزدی اضافه کرد: حالا ما باید درس بگیریم. با چشم باز مذاکره نماییم. اشتباهاتمان را بپذیریم و از آنها درس بگیریم. بعد از آن دکترین هسته ای کشور باید بازنگری شوند که کار ما نیست. مشکل اصلی کشور ما بحث تحلیل است. ما در حوزه نشر باید این کار را انجام دهیم. ما در زمان وزارت دکتر صفارهرندی طرحی داشتیم برای ترجمه کتاب های خوبی که در حوزه آمریکا و اسراییل نوشته شده است. در این طرح بنا داشتیم کتاب ّها رصد و انتخاب شوند. بعد از آن خریداری و بررسی شود و برای ترجمه در اختیار ناشر قرار داده شود. ما هم اکنون از این طریق باید تحلیل و تبیین را انجام دهیم و به سراغ کتاب های خوب برویم.
*جنگ اصلی جنگ فرهنگی است!
در ادامه کورش علیانی؛ نویسنده و پژوهشگر بیان نمود: تصورات مختلفی در رابطه با روایت وجود دارد؛ یکی از آنها اینست که روایت امری است زبانی؛ این طور نیست. یکی دیگر از تصوراتی که وجود دارد اینست که روایت یعنی داستان؛ این طور نیست. روایت یک مبحث تصویری است و از این جنس است. روایت یک تصویری است که تحول و حرکت در آن وجود دارد. روایت بین ۹ تا ۱۱ خصوصیت دارد. خداوند ۶۲۰۰ آیه در اختیار مخلوقات گذاشته تا به سلیقه و زبان خود انتخاب کنند. چرا اینکار را می کند؟
علیانی در ادامه اظهار داشت: در طوفان الاقصی یک ویدیوی چندثانیه ای از یحیی سنوار پخش گردید که همه چیز را تکان داد. سنوار با یک تصویر(پرتاب پوب دستی اش بسمت ریز پرنده دشمن) همه چیز را تغییر داد و جایگزین همه اسطوره ها شد. در همین جنگ خودمان، زمانیکه حملات اتفاق افتاد، آنها ضرباتی زدند و ما هم ضرباتی زدیم که مجبور شدند آتش بس یک طرفه ای را پیشنهاد بدهد و خودشان هم قبول کنند. اما فقط یک جمله ضربه ای را به ما وارد کرد و آن یک جمله این بود: «آسمان ایران در تسخیر اسراییل است.» این چه جمله ای است؟ این جمله چون تصویر دارد به همین خاطر توانست ضربه وارد کند. ما زمانی می توانیم اثرگذار باشیم که با تصویر، روی مغز مخاطب اثر بگذاریم. عصب های مغز گاهی با عوامل بیرونی تحریک می شود و گاهی با متن و مکتوبات. زمانیکه یک متن را می خوانید، بدون این که دیده باشید اعصاب بینایی تحریک می شود و تصویر را می سازد. این خاصیت ادبیات و روایت است.
کورش علیانی اضافه کرد: آدمیزاد با برهان ها باورمند نمی شود اما با دیدن یک فرد که به مسجد می رود و احوال پرسی می کند باورمند می شوند چون تصویر انسانی را می بینند که ملموس است و برایشان تصویرسازی می کند. جنگ نظامی هم پیوست رسانه ای دارد! این حرف اصلا ارزیابی دقیقی نیست. ما درگیر یک جنگ نظامی چند هزار ساله هستیم. جنگ اصلی جنگ فرهنگی است.
*فرصتی برای پاسخ به شبهات
حسین وهابیان؛ کارشناس حوزه فلسطین بیان نمود: در جامعه شبهاتی وجود داشته و رسوب کرده است. تا پیش از عملیات طوفان الاقصی و جنگ اخیر، پل ارتباطی برای تبیین وجود نداشته است اما بعد از آن و بخصوص در این ۱۲ روز فرصتی پیش آمده که بتوانیم به این رسوب شبهات را جواب دهیم. برای این کار نیاز به منظومه فکری داریم که اصلا جبهه انقلاب چه منظومه و سیری را دارد؟ حالا چون عواطف درگیر شده فرصت خوبی است که این اتفاق بیفتد. باید بدانیم مسئله ما با اسراییل چیست؟ چرا باید از فلسطین حمایت کنیم؟ این ها دو بخش هستند نیابد این ها را متصل به هم بدانیم. ما حامی فلسطینیان هستیم چونکه مورد ظلم واقع شدند.
او اضافه کرد: شاید سوال پیش بیاید که چرا فلسطین؟ چرا دیگر کشورها که مورد ظلم واقع شده اند را حمایت نمی کنیم؟! مسئله ما بعد از پشتیبانی از مظلوم، قدس شریف است که قبله اول مسلمانان بوده است. اگر این را بپذیریم، شناخت اسراییل خیلی مهم می شود. در ادامه آن هم چارچوب آمریکا و اسراییل مشخص می شود. اسراییل یکی از ایالت های آمریکاست. از بُعد خاک، اقتصاد و نظامی، اسراییل جزیی از آمریکاست. این باید برای مخاطب تبیین شود. به صورت کلی ما در بحث اسراییل، هزینه امنیت خودمان را می دهیم.
*این جنگ ما را بیدار کرد
ابراهیم اکبری دیزگاه؛ نویسنده حوزه ادبیات در ادامه اظهار داشت: دو نکته در این مباحث مطرح گردیده است ما غافلگیر شده و فریب خوردیم. این یک شکلی از این ماجراست. غفلت و فریب در ادامه یکدیگر هستند. بنیاد غرب دو دوره دارد و حقیقت به دو گونه ظهور می کند: پیش از افلاطون که روایت ایلیاد و اودیسه اتفاق می افتد. می دانیم که آنها برای صدق نمی جنگند و جنگاوران به سادگی این متون را به دروغ می گویند و فریب می دهند. اما پس از افلاطون حقیقت ظهور می کند. وقتی موفقیت دشمن بر روایت جعلی است، شما نمی توانید با صدق مبارزه کنید.
این نویسنده اضافه کرد: ما قبول داریم فریب خوردیم، چرا؟ این پرسش آشناست. زمانیکه ما در جنگ با روس ها شکست خوردیم، عباس میرزا می پرسد ما چرا شکست خوردیم؟ من فکر می کنم بردن مسئله بسمت سیاسیون، آدرس غلط دادن است. سیاسیون بدنه جامعه ما هستند و با عوام فرقی ندارند. این یک مسئله انسان شناسانه است. انسان ایرانی از یک غفلت ۲۰۰ ساله و برای آشنایی با غرب وارد شد و رفت تا بداند چه باید کرد که شکست نخورد. من نمی گویم شکست نخوردیم اما یک قدم به جلو حرکت کردیم.
دیزگاه با اعلان اینکه ما متوجه نبودیم که مذاکره و جنگ در کنار هم قرار می گیرند، اظهار داشت: من می گویم ما در روایت مشکل داشتیم. من فکر می کنم با همه این اتفاقاتی که افتاده، برای انسان ایرانی مفید می باشد که بداند چه اتفاقی افتاده است؛ چونکه ما همواره اسراییل را در نسبت با فلسطین می فهمیدیم و این جنگ سبب شده ما نسبیت ایران و اسراییل را متوجه شویم. این جنگ ما را بیدار می کند و ۲۰ سال دیگر نمی گوییم چرا فریب خوردیم و غافلگیر شدیم.
*آسمان فرهنگی اسراییل آهنین تر است اما می شود به آن نفوذ کرد
علی اصغر عزتی پاک در ادامه اظهار داشت: ما نویسندگان باید سریع تر عمل نماییم. نویسندگان محفوظان دنیا هستیم و باید دست بجنبانیم. ما از لحاظ فرهنگی در محاصره هستیم و باید خودمان را وارد عمل نماییم. آسمان فرهنگی اسراییل آهنین تر است اما می شود به آن نفوذ کرد. اما مهم می باشد که چه کسی موشک را شلیک کند. اگر مقرر است کاری صورت گیرد باید جمع های مشورتی تشکیل گردد و باید بدانیم چرا سکوت کردیم و چه طور باید روایت نماییم.
*آمریکایی ها و اسراییلی ها هم در جنگ شناختی باختند
مجید صفاتاج اظهار داشت: ما در جنگ شناختی باختیم. برای تعریف این جنگ و حدود و گستره آن، باید به راهبردها و تاکتیک ها توجه کرد. ما در تاکتیک ها باختیم و سرگرم مذاکرات و غرب ستیزی شدیم. باید به این نکته دقت کنیم که آمریکایی ها و اسراییلی ها هم در جنگ شناختی باختند. رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی نتوانست برپایه یک فهم درست به تحلیل درست برسد. این رژیم کاملا توسعه طلب، متجاوز و قدرت طلب است و در عین حال از ابزارهای مختلف سیاسی و اقتصادی و تبلیغاتی برخوردارست. اما نتوانسته به یک فهم درست از محور مقاومت برسد. به همین خاطر اعلام نمودند کار غزه تمام است و بیشترین جنایت ها را هم انجام داده است.
این ناشر در ادامه بیان نمود: در مورد ایران هم همچنین است. آنها فکر می کردند ایران هم مانند دیگر کشورهاست و بعد از یک شکست. ترورها می توانند با یک طرح و برنامه مشخصی، ایران را از پا دربیاورند. ایران در شروع این جنگ باخت اما من فکر می کنم یکی از علل آتش بس یک طرفه اینست که آنها به این نتیجه رسیدند با ترور فیزیکی نمی توانند برنامه های توسعه طلبی خویش را پایه ریزی کنند. دستگاه رسانه ای دشمن خیلی قوی است. یکی از کارهایی که ما ناشران باید انجام دهیم اینست که در حوزه ادراکی کار نماییم و با تبیین و تحلیل وقایع کاری نکنیم که ایده این که ایران گرفتار جنگ شناختی است، پرورش یابد.
*هر که به اسراییل پناه می برد از آن ضربه خواهد خورد
علیرضا قزوه در ادامه این نشست با اشاره به این که بخشی از حافظه تاریخی ما با یهود خوب نیست، اظهار داشت: در کتاب شاهنامه فردوسی و در قسمت تاریخی آن اشاراتی به کارهای یهود و رفتارهای غیرانسانی آنها شده است، اینها باید بازخوانی شود و مردم باید این ها را بدانند.
این شاعر در اضافه کرد: امروز هر که به اسراییل پناه می برد از آن ضربه خواهد خورد. کتاب «انگیزه ترامپ کشی» را من نوشتم اما این کتاب مظلوم ماند. باید این کتاب امروز دیده شود. این که می گویند ملیت به درد می خورد و دین به کار نمی آید اشتباه محض است. ما در زمان مغولان هم رفتارهای یهودیان را می بینیم. در آنجا مولانا می گوید: زین دوستان سست عناصر دلم گرفت/ شیر خدا و رستم دستانم آرزوست. ما باید این ها را تبیین نماییم. باید بدانیم که همین امروز هم در میان نویسندگان ما هستند کسانیکه در این زمین دین و ملیت بازی می کنند.
قزوه بیان نمود: امروز بسیاری از اشخاصی که تحلیل عرضه می کنند را تخریب می کنند. دیده بانانی که تحلیل های درست عرضه می دهند هم در این دسته قرار می گیرند و توسط دیگران تخریب می شوند. من به شاعران گفته ام باید این موضوعات را تبیین کنند. اگر بخواهند ما را شکست دهند، از داخل این اتفاق می افتد. ما باید همراه هم باشیم. ما احتیاج به این روشنگری ها داریم و باید حمایت نماییم.
*باید مردم را خونخواه شهدایمان کنیم
الهه آخرتی با اعلان اینکه ما در شرایطی هستیم که احتیاج به سازماندهی داریم، اظهار داشت: ما وارد مرحله بعدی این جنگ خواهیم شد. برگزاری این قسم نشست ها خیلی خوب است اما نشست های ما چه خروجی خواهد داشت؟ پس از جلسه با خودمان می گوییم که چه تصمیمی گرفته ایم؟ ما باید بسمت کارهای عملیاتی برویم. باید مانند مسابقه فوتبال، بین دو نیمه یک نفر بیاید توضیح دهد که چه کاری باید بکنیم. ما خیلی به این مورد نیاز داریم. باید بدانیم چه بگوییم و چه برنامه ای داریم. ما احتیاج به انگیزه افراد داریم و باید بدانیم چه طور آنرا تقویت نماییم. ما باید اعداد شهدایمان را تبدیل به داغ نماییم، داغی که سرد نشود. ما در اسلام و تاریخ الگو داریم. ۱۴۰۰ سال است که برای سیدالشهدا سوگواری می نماییم. ما باید مردم را خونخواه شهدایمان نماییم. این که مسؤلان چه می کنند در اختیارات ما نیست.
این نویسنده بیان نمود: خشم مقدس مردم را باید نگه داریم و برای جنگ وجودی استفاده نمائیم. هم اکنون یک فرصتی فراهم شده که ما بنویسیم و بخوانیم.
*در این ۱۲ روز ذوق ایرانی را دیدیم
رضا قریبی: این ۱۲ روز یکی از پرافتخارترین دوره های ایران است. ما در سال ۱۳۵۶ کجا بودیم؟ حالا و پس از این ۴۵ سال در مقابل دنیا ایستادیم. ۹۰ درصد مردم ما نمی دانند ما در چه جنگی هستیم. هنوز بعضی از مردم ما در جنگ عراق هستند و با آن دوره مقایسه می کنند. ما وارد جنگ های طولانی و بی سر انجام شده ایم. ما در دوگانه جنگ و صلح هستیم.
وی اشاره کرد: در این ۱۲ روز ذوق ایرانی را دیدیم. کلماتی که در اینروزها ساخته شده همگی نشان از لطافت دارد. ما باید بدانیم چه بودیم و چه شدیم. ما دلال کمپ دیوید بودیم و با غیرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به این نقطه رسیدیم. حالا ما عزت داریم. در دوره پهلوی ما تحت سلطه ۳۶۰ درجه آمریکا بودیم. در این دوره خواندن تاریخ بسیار موثر و حائز اهمیت می باشد.
*کسی به حرف ما گوش نمی کند!
مریم مقانی؛ نویسنده ادبیات داستانی بیان نمود: نویسندگان چشم و گوش جامعه هستند اما کسی به حرف ما گوش نمی نماید. من در سال ۱۳۸۸ کتاب «چشم ّهایم در اورشلیم» را نوشتم اما در سال ۱۴۰۰ این کتاب دیده شد. کتاب دیگرم در رابطه با زن و میهن نوشتم اما حمایتی از ما نمی شود.
* اتحاد مردم را در اینروزها جدی بگیریم
مریم مطهری راد با اعلان اینکه علم و روایت از هم جدا نیستند، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ پروپازال من در رابطه با انرژی هسته ای بود، اما اساتید آن دوره توجهی نکرده و مطالعات من را تخیل دانستند. آمریکا و اسراییل منافع مشترک دارند و برای آن می جنگند. ما باید اتحاد مردم را در اینروزها جدی بگیریم.
*از اتحاد و انسجام و فتوحات بنویسیم
بهزاد دانشگر؛ نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: در اینروزها فیلمهای زیادی از شهید حاجی زاده دیدیم که در آن می گویند برای صنعت موشکی مجبور شده اند زمین هایی را بفروشند. من باید بگوییم در این کشور هر کسی کار جدی کرده است، کسی او را جدی نگرفته؛ نه فقط ما نویسندگان بلکه همین عزیزان در حوزه نظامی هم دیده نشده اند. ما هم اگر اعتقاد داریم با بیان و تبیین باید پای آن بایستیم.
او اضافه کرد: مهم ترین ضعف ما در اینروزها توجه به کلان روایت هاست. حتی در ایام ابتدایی جنگ ۱۲ روزه، همه فضای رسانه ای ما پر از غم فراق و از دست دادن بود. تا جایی که رهبر معظم تذکر دادند که از فتوحات هم باید بنویسید.
دانشگر با تأکید بر این که باید سوژه پیدا نماییم و از اتحاد و انسجام و فتوحات بنویسیم، اظهار داشت: ما نویسندگان باید از فضای دانش بنیان و بخش موشکی بنویسیم. یکی از کارهایی که باید بکنیم اینست که باید دشمن شناسی خوبی داشته باشیم و با حقیقت آنها را به مردممان معرفی نماییم.
نویسنده حوزه ادبیات اضافه کرد: باید نوجوانان و جوانان را تشویق نماییم تا ترغیب شوند در جهت پیشرفت دانش بنیان قدم بردارند و افتخارآفرینی کنند. این امر از راه روایت زندگی همین شهدا و بیان حقیقت اتفاق می افتد.
دانشگر در ادامه اظهار داشت: ما در حوزه هنری آماده هستیم با نویسندگان تعامل داشته باشیم و دوستانی که سوژه یا انگیزه دارند تا روایتی از اینروزها را بنویسند. ما دنبال آدم هایی می گردیم که مختصات اتفاقات را بشناسند و سوژه داشته باشند با ما آنها را به سراغ سوژه بفرستیم.
*باید رعب زدایی کنیم
میثم نیلی؛ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در انتها این نشست اظهار داشت: بعنوان مجموعه ای که با ناشران ارتباط دارد می گویم که ناشران با وجود همه مشکلات مالی، آمادگی انتشار کتاب های خوب با مبحث این جنگ را دارند و کتاب ها را منتشر می کنند. اما این همه مسئله نیست. حرف هایی که در این جلسه عنوان شد، حرف های خوبی است اما بعضی از آنها از توان انجمن ها و مؤسسات خارج است. باید یک طراحی انجام شده و پیگیری شود.
نیلی در ادامه اظهار داشت: در جایزه جهانی ادبیات فلسطین کتاب های آنها ترجمه شد، اما تعداد کمی از کتاب های فارسی به دیگر زبان ها ترجمه شد. این اتفاق باید بیشتر باشد.
مدیرعامل مجمع ناشران بیان نمود: این جنگ ادامه دارد اما مسئله دیگر رعب و وحشت است. دشمن ما به دنبال ایجاد وحشت در میان نظامیان و سیاستمداران و مردم عادی ماست. مسئله هم اکنون در رابطه با ایران و در تناسب فلسطین است. ما باید حواسمان را جمع نماییم که چارچوب های گفتمانی انقلاب اسلامی که از معجزات الهی است جابه جا نشود. اصلا هم قرار نیست که از آرمان فلسطین کوتاه بیایم.
میثم نیلی اظهار داشت: ما باید رعب زدایی نماییم. این کار هم با یاد خدا و روایت از حماسه سازان اتفاق می افتد. ما باید محتوای عمیق تولید نماییم و نسل بسازیم و انسان بسازیم. روایت انسان ساز است. ما باید انسان سازی نماییم.
او در پایات با بیان پیشنهاد برای تشکیل جمع نخبگانی اظهار داشت: تعدادی از دوستان و نویسندگان به نمایندگی از دیگران اتاق فکری تشکیل بدهند و کار را به عهده بگیرند. مبانی و مباحث و راهبردها را مطرح کنند و کار را شروع کنند. اصل تولید روایت پیش از انتشار محتوا مهم می باشد که یک بخش آن روایتها و کلان روایت هاست. هم اکنون باید جمع اولیه تشکیل گردد و هم فکری کنند و در اختیار دیگران قرار بدهند. تا پس از آن کار تولید و انتشار به سر انجام برسد.