مدیركل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت؛

دانش آموزان بدون صبحانه امتحان ندهند

دانش آموزان بدون صبحانه امتحان ندهند

به گزارش بریونی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: استفاده بیش از اندازه از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در روزهای امتحانات نه فقط مفید نیست، بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی می شود.


به گزارش بریونی به نقل از مهر، زهرا عبداللهی، به برنامه تغذیه صحیح دانش آموزان در روزهای امتحانات اشاره نمود و اضافه کرد: تغذیه خوب موجب تقویت و بهبود عملکرد ارگان های مختلف بدن می شود بنابراین، بهتر است در دوران امتحانات یک برنامه صحیح و مناسب غذایی که از هر ۶ گروه غذایی اصلی یعنی گرون نان و غلات، گروه سبزی ها، گروه میوه ها، گروه شیر و لبنیات، گروه حبوبات و مغزها، گروه گوشت و تخم مرغ در حد متعادل مصرف شود. وی با اعلان اینکه تغذیه صحیح نقش مهمی در یادگیری و تمرکز حواس دارد، عنوان کرد: ویتامین های گروه آهن، روی و ید به یادگیری کمک می کنند و با مصرف سبزی های تازه، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ، حبوبات و انواع گوشت ها این ریزمغذی ها تامین می شوند. برای جلوگیری از کمبود ید هم باید از نمک یددار تصفیه شده در تهیه غذاها استفاده گردد. البته سفارش می شود که نمک کم مصرف شود، اما همان مقدار کم از نوع یددار و تصفیه شده و دارای مجوزهای بهداشتی باشد که ید مورد نیاز بدن تامین گردد. عبداللهی اشاره کرد: برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن به انرژی را افزایش نمی دهد، بدین سبب استفاده بیش از اندازه از مواد غذایی بسیار شیرین و پر چرب در طول دوران امتحانات نه فقط مفید نیست، بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی می شود. وی با تاکید براینکه از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات در روزهای امتحانات باید پرهیز شود، اشاره کرد: این خوراکی ها ممکنست در نگاه اول انرژی زا به نظر برسد، اما باید توجه داشت که این توانایی در آنها خیلی کم دوام است و بعد از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد.اهمیت مصرف صبحانه در افزایش کارایی مغزمدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: در بامداد روز امتحان بهتر است بمنظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند شیر، تخم مرغ، نان سبوس دار و عسل استفاده گردد. مصرف یک صبحانه خوب و کامل می تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد انرژی مورد نیاز بدن را در روز تامین کند و از آنجائیکه بیشتر امتحانات بامداد برگزار می گردند، اهمیت این وعده غذایی هم بیشتر می شود. وی اظهار داشت: صبحانه یا ناهار ۲ ساعت بعد از مصرف تاثیر خودرا بر بدن نشان می دهند و بنا بر این وعده های غذایی باید ۲ ساعت قبل از امتحان مصرف شوند. در فاصله مصرف صبحانه یا ناهار تا زمان شروع امتحان نیز می توان از انواع میوه ها یا اندکی بیسکویت یا کاکائوی تلخ بهره برد.اهمیت خواب کافی در کارکرد حافظهعبداللهی در ادامه به برخی سفارش های تغذیه ای اشاره و بیان کرد: مواد کافئین دار مانند چای و قهوه و حتی برخی شکلات ها که دارای کافئین هستند، بااینکه در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می شوند، اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و موجب برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می شود. متاسفانه بیشتر دانشجویان ما این اشتباه را می کنند که شب امتحان تا پاسی از شب بیدار می مانند و سیستم منظم خوابشان گرفتار تداخل می شود تا جایی که خوابشان را فدای مطالعه می کنند. حتی برخی از دانشجویان برای بیدار ماندن در شب امتحان به مصرف قرص هایی که سبب بیدار ماندن بیش از اندازه می شود، متوسل می شوند و این در حالیست که خواب مسئله بسیار مهمی است و کاهش ساعات آن سبب کاهش تمرکز و راندمان یادگیری دانشجویان می شود، برای داشتن خواب راحت در شب پیش از امتحان، یک لیوان شیر گرم قبل از خواب میل کنند و از مصرف قهوه، چای یا نوشابه گازدار کولا از حدود ۶ ساعت پیش از خواب پرهیز کنند. وی افزود: در وعده ناهار قبل از امتحانات نیز از خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها مانند، برنج زیاده روی نکنید و همین طور از مصرف غذاهای حجیم، چرب و سرخ کرده در ظهر امتحان بپرهیزید! که در موقع امتحان گرفتار خواب آلودگی نشوید. آب میوه های صنعتی به سبب داشتن شکر و مواد افزودنی مناسب نیستند. آب میوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین به این علت که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می کنند، استرس زا هستند. مصرف آب میوه خانگی و تازه مناسب می باشد. وی با اعلان اینکه شیر ومواد لبنی (ماست، پنیر)، سبزی ها ومیوه ها در حد سفارش شده به نشاط دانش آموز کمک می نماید، اظهار داشت: مصرف آب و شیر و لبنیات تسکین بخش هستند و می توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند. مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: دانش آموزان بهتر است در موقع امتحان و استرس، از غذاهای سبک و غذاهایی که انرژی شان به مرور آزاد می شود، استفاده کنند، غلات و موادی حاوی کربوهیدرات های پیچیده که بیشتر در نان های سبوس دار مثل نان سنگک یافت می شود و مقدار فیبر آنها بالاست، سبب کاهش استرس در افراد می شود.مصرف صبحانه سبب کنترل استرس می شودعبداللهی با تاکید بر این که در روزهای امتحانات نباید وعده های غذایی را حذف نمود، اظهار داشت: صبحانه در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، برای اینکه در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می شود. وی اشاره کرد: دانش آموزان درایام امتحانات از خوردن غذاهای چرب و شور به ویژه فست فودها باید اجتناب کنند، برای اینکه غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می شوند و در وضعیت استرس زا مانند ایام امتحانات، در کارکرد دستگاه گوارش همچون سوء هاضمه و تهوع اختلال ایجاد می کنند. پیش از امتحان از خوردن غذای سنگین اجتناب کنند. برای اینکه غذای سنگین سبب خواب آلودگی می شود. عبداللهی در آخر اشاره کرد: مصرف انواع مغزها مانند بادام، گردو، فندق، به سبب این که حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ و خیلی از املاح معدنی مثل آهن و روی هستند و به یادگیری و تمرکز حواس کمک می کنند بعنوان میان وعده در روزهای امتحانات سفارش می شود.


منبع:

1400/03/11
10:40:54
5.0 / 5
237
تگهای خبر: پروتئین , چاقی , خوراك , خوراكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
بریونی