پژوهشگر تاریخ و مردم شناسی:

همه دولت ها باید نسبت به میراث فرهنگی دغدغه داشته باشند

همه دولت ها باید نسبت به میراث فرهنگی دغدغه داشته باشند

به گزارش بریونی پژوهشگر تاریخ و مردم شناسی اظهار داشت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نه فقط در دولت جدید بلکه در همه دولت ها و حتی خود دولت باید نسبت به حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و میراث فرهنگی دغدغه داشته باشد و اولویت وزارت خانه را «میراث فرهنگی» قرار دهند.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی از جانب آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری بعنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است؛ او از روز شنبه (۲۳ مرداد ماه ) با حضور در کمیسیون فرهنگی بعنوان کمیسیون تخصصی و سایر کمیسیون های مجلس، برنامه های خویش را برای مدیریت این وزارت خانه عرضه و تبیین می کند.
در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ضرغامی، او سکان دار وزارت خانه ای می شود که با اینکه ثبت ۲۶ اثر میراث فرهنگی ملموس و ۱۶ اثر میراث فرهنگی ناملموس در لیست آثار جهانی یونسکو و همینطور ثبت جهانی ۱۱ شهر و ۳ روستای صنایع دستی در سازمان جهانی صنایع دستی را به میراث گذاشته، اما گردشگری بعنوان یکی از بخش های مهم آن، در ۱۸ ماه گذشته در کوران انتشار کرونا با خسارتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مواجه می باشد، خیلی از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات تا راهنمایان گردشگری یا خانه نشین شده یا تغییر شغل داده اند و کارگاه های هنرهای سنتی و فروشگاه های صنایع دستی تعطیل و خیلی از صاحبان مشاغل کاملا بیکار شده اند.
اکنون وزارت میراث فرهنگی در انتظار مدیری است که دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و هم اکنون دانشجوی دکترای ارتباطات است؛ او که عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی است و در کارنامه خود تجارب و سوابق معاونت سینمایی و پارلمانی در وزارت فرهنگ و ریاست ۱۰ ساله در صداوسیما را هم دارد و بیشتر با عنوان چهره و مدیر فرهنگی شناخته می شود، از الان با مطالبات و انتظارات فنی و تخصصی کارشناسان و صاحب نظران در مورد ثبت، حفاظت، نگهداری، مرمت و تعیین و رعایت حریم های آثار میراث فرهنگی مواجه خواهد بود.
احمد ابوحمزه استاد تاریخ و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره رویکرد دولت سیزدهم و وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: رویکرد و تمرکز او باید بر روی حفظ میراث فرهنگی باشد؛ اگر میراث فرهنگی حفظ نشود، در ایران که خاستگاه گردشگری تاریخی و فرهنگی است و جهان ایران را با همین عناوین و مولفه ها می شناسد صنعت توریسم معنا و مفهومی نخواهد داشت؛ اگر زیرساخت و زیربنایی هم برای صنعتی گردشگری برنامه ریزی و اجرا می شود باید با اولویت و بر اساس گردشگری فرهنگی و تاریخی و توجه به آثار باستانی و تاریخی صورت گیرد.
اولویت نخست باید حفظ و نگهداری میراث فرهنگی باشد، بعد به توسعه گردشگری و احیا و صادرات صنایع دستی پرداخته شود؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گام اول باید یک بازشناسی کلی از وضعیت آثار میراث فرهنگی ملی و جهانی ملموس و غیرملموس، داشته باشد.
پژوهشگر تاریخ و مردم شناسی به اهمیت و نقش صنعت توریسم در توسعه اقتصادی اجتماعی کشور اشاره نمود و اضافه کرد: من هم معتقدم اگر بخواهیم کشور را از این شرایط سخت اقتصادی نجات دهیم تنها راه آن توسعه صنعت گردشگری می باشد، نفت و سایر منابع و صنایع نمی تواند مسیر راه گشا و مشکل گشای وضعیت اقتصادی ایران معاصر باشد و فقط گردشگری می باشد که می تواند به امروز و آینده ایران کمک نماید.
وی اظهار داشت: از طرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران هم با این تنوع و کیفیتی که دارد، اگر دیده نشود و از آن حفاظت نشود و از هنرمندان و صنعتگران آن حمایت نشود و از کنار دو بخش میراث فرهنگی و گردشگری برداشته شود، به لحاظ ذوق هنری و محتوای فرهنگی در آینده ایران چیزی باقی نخواهد ماند که فرزندان ایران زمین به آن افتخار کنند.
استفاده از مشاوران ایران شناس و میراث فرهنگی شناس
ابوحمزه خاطرنشان کرد: صنعت توریسم برای کشور بسیار مهم می باشد، صنایع دستی و هنرهای سنتی برای ایجاد اشتغال و صادرات و ارزآوری هم بسیار پرارزش است، اما به نظرم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نه فقط در دولت جدید، بلکه در همه دولت ها و حتی همه ارکان و اجزا دولت باید نسبت به حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و میراث فرهنگی دغدغه داشته باشند و اولویت وزارت خانه مربوطه را میراث فرهنگی قرار دهند.
پژوهشگر تاریخ و مردم شناسی تصریح کرد: وزیر جدید علاوه بر این که باید خودش آگاهی و دغدغه نسبت به میراث فرهنگی داشته باشد، باید در این عرصه از متخصصان مجرب و با تجربه که هم کاملا آثار و میراث ایران، و هم تمدن فرهنگی ایران را می شناسند و سال ها در این حوزه مطالعه و پژوهش و کار اجرایی کردند، هم در سطح مشاوره و هم در مسئولیت اجرایی، استفاده نماید.


ثبت جهانی مسئولیت جهانی ایجاد می کند
ابوحمزه ضمن اشاره به ثبت ۲۶ میراث فرهنگی ملموس ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو، اظهار داشت: ثبت جهانی آثار تاریخی افتخارآمیز است، اما مسئولیت جهانی هم ایجاد می کند؛ با اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قبل از ثبت جهانی وظیفه ذاتی و مسئولیت حفاظت و حراست این آثار را بر عهده دارد، اما با جهانی شدن یک اثر این مسئولیت سنگین تر می شود و بطور قطع بودجه و اعتبارات نگهداری این آثار باید افزایش پیدا کرده و پایگاه های آن بیشتر از قبل فعال تر شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بیان نمود: نسبت تعداد آثار میراث فرهنگی ثبت نشده به آثار جهانی ایران خیلی بیشتر است، کشورهای مختلف جهان از چین و فرانسه تا آمریکا بیشتر آثار میراث فرهنگی خویش را در لیست جهانی یونسکو ثبت کرده اند، اما ایران با این تعداد اثر باستانی و تاریخی میراث فرهنگی، فقط ۲۶ اثر را ثبت کرده و سال به سال هم روند ثبت جهانی سخت تر و محدودتر و سهمیه کمتر می شود.
تقویت دغدغه و مشارکت مردم برای حفاظت از آثار جهانی
ابوحمزه عنوان کرد: هم اکنون سالانه فقط میتوان یک پرونده را به کمیته میراث جهانی عرضه کرد و اگر ایرادات فنی و کمبود مستندات نداشته باشد، سالانه فقط همان یک اثر را میتوان در لیست جهانی ثبت کرد، ثبت راه آهن سراسری ایران با همه ارزشمندی تاریخی و صنعتی که دارد، اما به نظرم آثار تاریخی باستانی دیگری مانند تپه و کتیبه باستانی چشمه علی یا دژ رشکان در شهر تاریخی ری و یا خیلی از مناطق و آثار با قدمت تاریخی در کشور وجود دارد که می توانست اولویت و ارجحیت بیشتری نسبت به این میراث صنعتی داشته باشد.
استاد تاریخ تصریح کرد: باید بیشتر از گذشته جایگاه و اهمیت یک اثر فرهنگی که ثبت جهانی شده به مردم منطقه ای که اثر در آن قرار دارد و سایر نقاط کشور معرفی شود و البته دقت و دغدغه و مشارکت آنها برای حفاظت و صیانت آن تقویت شود، علاوه بر این باید تبلیغات بین المللی برای معرفی آثار جهانی بیشتر شود که در این حوزه رسانه ها و سازمان های مردم نهاد نقش موثری دارند.


رسانه ها از طرح پاک سازی کتیبه چشمه علی در ری بازدید کنند
ابوحمزه درباره طرح پاک سازی کتیبه چشمه علی در شهر ری اظهار داشت: این طرح پاک سازی است و با مرمت فرق دارد و درحال تکمیل است طبق زمان بندی سه هفته تا یک ماه طول می کشد، خوب است که رسانه ها و متخصصان و کارشناسان پس از آخر طرح از کتیبه بازدید کنند و با مسوول طرح، گفتگو کنند، تا تفاوت و نتایج آن پس از یک ماه مشخص است در ادامه در این طرح کارشناسان به دنبال یافتن منافذ آب و آب راه ها هستند که بر روی کتیبه قرار دارد و به مرور زمان به آثار تاریخی صدمه می زند تا جلوی تخریب را بگیرند.
وی تصریح کرد: مردم و جامعه محلی باید روی طرح های پاکسازی یا مرمت آثار تاریخی و باستانی نظارت کنند، خود من بعنوان یکی از اهالی ری و به خاطر دغدغه همیشگی ام به ری، هر روز طرح پاک سازی کتیبه چشمه علی را پیگیری می کنم.
استاد تاریخ و ری شناس بیان نمود: با اینکه در پهنه استان تهران کتیبه هایی مانند تنگه واشی وجود دارد، اما در محدوده شهر تهران فقط کتیبه چشمه علی با قدمت ۱۹۵ سال وجود دارد، این کتیبه سال ۱۲۴۸ هجری قمری ساخته شده و نه فقط برای ری و تهران و بلکه برای ایران بسیار پرارزش است، چونکه این نوع آثار بسیار محدود و نادر هستند و باید بیشتر و بهتر، از آنها حفاظت و نگهداری شود.


منبع:

1400/06/01
09:20:10
5.0 / 5
210
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
بریونی