سفارش های خوراکی برای گرمازدگی

سفارش های خوراکی برای گرمازدگی

به گزارش بریونی، خوزستان کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان ضمن اشاره به نحوه تغذیه هنگام گرمازدگی اظهار داشت: نوشیدن مایعات شیرین و کافئین دار که ادرارآور هستند و باعث از دست دادن آب بدن می شوند، در فصل گرما و تابستان سفارش نمی شود و همینطور باید از مصرف مایعات خیلی سرد و یک دفعه و یکجا پرهیز شود.



ندا فرح بخش در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به تغذیه مفید برای بهبود فرد گرمازده اظهار نمود: با عنایت به این که گرمازدگی در نتیجه اختلال در مکانیزم تنظیم دمای بدن رخ می دهد میتوان اظهار داشت که به صورت کلی هر ماده غذایی که بتواند ضمن تأمین آب بدن، به کاهش درجه حرارت هم کمک نماید، برای گرمازدگی خوب است.

وی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین راه ها برای به تعادل رساندن دمای بدن، تعریق و ادرار است. در واقع بدن ما توسط فعالیت غدد تعریق و دفع ادرار تلاش دارد درجه حرارت خویش را بکاهد.

توصیه های خوراکی برای گرمازدگی

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه برخی خوراکی ها سبب کاهش دمای بدن می شوند و خوردن آنها سفارش می شود، اظهار داشت: در این مواقع مصرف آب و مایعات کافی، یک لیوان آب خنک همراه با چند قطره آبلیموی تازه، شربت تخم شربتی و ریحان، شربت خاکشیر و بیدمشک و شربت گلاب سفارش می شود.

وی افزود: هنگام گرمازدگی خیلی از صیفی جات مانند خیار، هندوانه، انگور، موز، سیب، طالبی، نعناع، لیمو ترش، کاهو، پیاز و کرفس جایگزین الکترولیت ها یا مواد معدنی از دست رفته بدن خواهند شد که مصرف آنها سفارش می شود. آلو هم به علت خاصیت آنتی اکسیدانی آن باعث کاهش التهابات ناشی از گرمازدگی می شود.

فرح بخش اظهار داشت: مصرف آبدوغ خیار هم سفارش می شود چونکه ترکیب آب و ماست و خیار به سیستم تنظیم کننده درجه حرارت بدن کمک می نماید و در کاهش علایم گرمازدگی تأثیر خواهد داشت. میتوان آنرا همراه با نان و کمی برگ نعناع، بعنوان یک عصرانه تابستانی میل کرد.

خوراکی هایی که برای فرد گرمازده سفارش نمی شود

وی بیان نمود: نوشیدن مایعات شیرین و کافئین دار که ادرارآور هستند و باعث از دست دادن آب بدن می شوند، در فصل گرما و تابستان سفارش نمی شود و همینطور باید از مصرف مایعات خیلی سرد و یک دفعه و یکجا پرهیز شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: مصرف نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا و گازدار، مواد غذایی سنگین و دیرهضم مانند غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده و پروتئین های سنگین می تواند فشار بیشتری روی سیستم گوارش اعمال نماید و در نتیجه، از دست دادن مایعات بیشتری از بدن را تسریع کند. مصرف مواد غذایی با نمک بالا هم سفارش نمی شود.





منبع:

1403/04/18
12:21:04
5.0 / 5
39
تگهای خبر: پروتئین , خوراك , خوراكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
بریونی