مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه مطرح كرد؛

راه اندازی كارخانه قند در حریم جهانی چغازنبیل

راه اندازی كارخانه قند در حریم جهانی چغازنبیل

به گزارش بریونی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه اظهار داشت: راه اندازی كارخانه قند در محدوده حریم درجه یك محوطه جهانی چغازنبیل مقررات ممنوع بوده و هیچ استعلامی از وزارت میراث فرهنگی، برای آن گرفته نشد.



به گزارش بریونی به نقل از مهر، عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه اظهار داشت: در سال ۹۷ بخش هایی از حریم درجه یک چغازنبیل به مساحت ۳۰۰ هکتار که جزو اراضی ملی بوده به شخص حقیقی واگذار و از اسفند همان سال کارهای تسطیح و خاک برداری آغاز شد، با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی جلوی انجام کار گرفته شد و در مراجع قضائی طرح دعوا کردیم و اعتراض خویش را در خصوص نگرفتن استعلام و صدور موافقت اصولی برای راه اندازی کارخانه قند در حریم این پایگاه میراث جهانی اعلام کردیم.
او اضافه کرد: متأسفانه زمانی که در مرحله طرح دعاوی حقوقی بودیم، دیوارکشی و خاک برداری ۳۰۰ هکتار انجام شد در صورتیکه بر مبنای چارچوب قانونی راه اندازی هرگونه کارخانه و انجام خاک برداری و تسطیح در حریم درجه یک ممنوع می باشد و باردیگر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به مراجع قضائی شکایت نمود.
رشنویی خاطرنشان کرد: پس از دو بار شکایت کردن متأ سفانه قرار منع تعقیب صادر شد و بار دیگر به هیئت تجدید نظر استان نامه نوشتیم و مجدداً طرح دعوی کردیم.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه اظهار داشت: در قانون مشخص و روشن شده پیش از صدور هرگونه مجوز و موافقت اصولی، دستگاه مجری باید نسبت به دریافت استعلام و مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان محیط زیست اقدام نمایند.
او اضافه کرد: اداره جهاد کشاورزی باید پیش از واگذاری این اراضی ملی برای راه اندازی کارخانه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز می گرفت، همینطور جای سوال است که چرا وزارت صمت پیش از پیمودن مراحل استعلام، مبادرت به صدور موافقت اصولی کرده است؟ امیدواریم هر چه زودتر فرمانداری و استانداری شوش در این حوزه ورود کنند.
رشنویی تاکید کرد: اداره کل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به علت اهمیت مبحث و حفظ حریم میراث جهانی که در سطح ملی و جهانی اهمیت فوق العاده ای دارد با جدیت مبحث را از مراجع قضائی دنبال خواهد نمود.


منبع:

1399/08/16
21:01:18
5.0 / 5
1172
تگهای خبر: دستگاه , صنایع دستی , گردشگری , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
بریونی