مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد
مستند نگاری و پاكسازی ایوان قدمگاه شروع می شود
بریونی: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از شروع مستند نگاری و پاکسازی ایوان قدمگاه (چاشتخوار) آگاهی داد.
به گزارش بریونی به نقل از مهر، حمید فدایی بامداد چهارشنبه در این راستا با تاکید بر اینکه ایوان قدمگاه در انتهای جنوب شرقی کوهستان مهر همچون آثار شاخص هخامنشی است، در جمع خبرنگاران بیان کرد: این اثر منحصر به فرد به جهت حجم سنگ تراشی و تراش کوه کم نظیر است.
وی با اعلان اینکه این اثر باستانی که با عنوان چاشتخوار نیز خوانده می شود امروزه در منطقه توابع شهرستان ارسنجان قرار گرفته است، اضافه کرد: دلیلهای ناتمام ماندن این اثر که بسیاری آنرا ساختاری شبیه به آرامگاه های هخامنشی می پندارند هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد و ضرورت دارد مطالعات بیشتری در این زمینه به عمل آید.
حمید رضا کرمی، کارشناس عتیقه شناس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد نیز در ادامه با تصریح بر اینکه پژوهشگران مختلفی در ارتباط با این اثر نظراتی را مطرح کرده اند، تشریح کرد: این یادمان ساختاری همانند با آرامگاه نیمه تمام داریوش سوم در تخت جمشید دارد و به صورت دو اشکوبه ای در دل کوه تراشیده شده است.
وی با اعلان اینکه ۲ ردیف پله در کناره ها دسترسی به اشکوبه بالا را امکان پذیر کرده است افزود: در ایوان بالایی گودی هایی منظم و خوش تراش بر دیواره سنگی کوه همانند تاقچه هایی تراش خورده است.
فدایی افزود: شوربختانه این یادمان بسیار باارزش مورد گزند و لطمه های طبیعی و انسانی بسیاری قرار گرفته است و نیاز است به صورت بنیادی و همیشگی مورد نگاهبانی و حفاظت و مرمت اصولی قرار گیرد.
فدایی از مستند نگاری و پاکسازی این اثر و محوطه پیرامونی توسط این پایگاه میراث جهانی آگاهی داد و در این زمینه اظهار داشت: هم اکنون باتوجه به حضور کارشناسان با تجربه مستندنگار و حفاظت گر در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در نظر است از این ظرفیت در ساماندهی هر چه بیشتر این محوطه استفاده نمود و بعنوان اولین گام موضوع مستندنگاری محوطه همچون اقداماتی است که برنامه ریزی شده و انجام خواهد شد؛ همین طور مشکل دیوار نوشته ها و رنگ هایی که در چند دهه اخیر تا حالا چهره ای زشت به این محوطه بخشیده است، در برنامه پاکسازی قرار دارد.
کرمی افزود: عناصر معماری و هنری ایوان چاشتخوار به همین گودی های تاقچه مانند محدود می شود و هیچ سنگ نگارهای بر دیواره یادمان دیده نمی شود؛ گوشه ها در ۲ سوی ایوان عمود و هموار است و نشان از دقت سنگ تراشان و معماران در برپا ساختن این یادمان دارد.
وی با اشاره به تحقیقات و پیشنهادهای صورت گرفته نسبت به این اثر شاخص، افزود: با نگاهی به سبک تراش و همین طور نشانه های ابزار سنگ تراشی و همین طور مقایسه این اثر با آرامگاه های هخامنشی که در دل کوه تولید شده است، بنای ایوان قدمگاه را یادمانی از دوران هخامنشی یادآور می شود.
به گفته این کارشناس باستان شناسی، تا حالا پژوهشگران زیادی از این یادمان بازدید کرده و هرکدام در مورد کارکرد آن دیدگاهی را پیشنهاد کرده اند؛ وجود چشمه طبیعی در پایین ایوان که قبل از خشکیدگی بر اثر برداشت بی رویه آب های زیرزمینی جوشان و پرآب بوده است یکی از با اهمیت ترین دلیلهای گزینش این مکان برای برگزاری این یادمان بوده با توجه به این که آب یکی از عناصر مقدس در ایران باستان به شمار می رفته است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه انجام پژوهش و مطالعات علمی و هدفمند در ارتباط با ایوان قدمگاه می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد، مطرح کرد: این تحقیقات می تواند در روشن ساختن ابهامات در پیوند با کارکرد و تاریخ قطعی برگزاری بنا بسیار سودمند باشد.
به گزارش بریونی به نقل از مهر، کوهستان مهر یا رحمت با ارزش های تاریخی و آئینی خود در برگیرنده یادمان های مختلفی از دوره های مختلف تاریخی است؛ خصوصاً در دوره هخامنشی افزون بر ایجاد تخت جمشید، شاهکارهای گوناگون حجاری و معماری و ایجاد معادن سنگ در دامنه های این کوه آئینی، از ارزش های آن محسوب می شود. کثرت آثار تاریخی بر فراز و بر دامنه های کوهستان مهر موجب گردیده بعنوان بخش مهمی از چشم انداز تاریخی و فرهنگی پارسه، دارای ضوابط اختصاصی گردد؛ به شکلی که در سرتاسر این کوهستان هر گونه دخل و تصرف که سبب تغییر توپوگرافی و چشم انداز عمومی کوه شود ممنوع شده است.
منبع: بریونی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب