آیتم های جدید و ثابت در فصل یازدهم قندپهلو از ایران ما تا نتانیاهویسم

آیتم های جدید و ثابت در فصل یازدهم قندپهلو از ایران ما تا نتانیاهویسم

بریونی: برنامه تلویزیونی «قندپهلو» همچون تولیدات ماندگار صداوسیما در عرصه طنز ادبی است که بالاتر از یک دهه از شروع آن می گذرد. این برنامه در طول سالیان فعالیت خود توانسته جایگاهی ویژه میان علاقمندان به شعر و طنز به دست آورد و الان با فصل یازدهم وارد مرحله ای تازه شده است.


فصل جدید «قندپهلو» بعد از وقفه ای سه ساله روی آنتن رفته و در چارچوب ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه ای توسط گروه تولیدات غیرنمایشی سیمرغ تهیه شده و شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹ از شبکه نسیم. پخش می شود.
یکی از مهم ترین تغییرات این فصل، اجرای برنامه بدون مجری است. در ابتدا قرار بود رضا رفیع بار دیگر به عنوان مجری حضور داشته باشد، اما به سبب مشغله های شخصی این امکان فراهم نشد بنابراین تیم سازنده تصمیم گرفتند ساختار را کامل بازطراحی کنند. داوران باسابقه، شهرام شکیبا و ناصر فیض، نقش محوری در اجرای برنامه بر عهده دارند.
در این فصل، بعضی از آیتم های ثابت همچنان حفظ شده اند، اما بخش های جدیدی هم به آن افزوده شده است. آیتم «ایران ما» با هدف تقویت انسجام ملی و بازنمایی همبستگی مردم در حوادث اخیر طراحی شده و توانسته توجه بسیاری را به خود جلب نماید. در کنار آن، بخشی با عنوان «نتانیاهویسم» درنظر گرفته شده که در آن هر شب چند قطعه هجو ضد نخست وزیر رژیم صهیونیستی اجرا می شود. این بخش، علاوه بر جنبه طنز، بعد سیاسی و اجتماعی پررنگی هم دارد و با استقبال گسترده روبرو شده است.
ویژگی مهم دیگر این فصل، تمرکز بر مشارکت سراسری است. بر خلاف دوره های پیشین که حضور شرکت کنندگان تهرانی پررنگ تر بود، حالا تنها یک نفر از تهران در جمع رقابت کنندگان حضور دارد و باقی از نقاط مختلف کشور انتخاب شده اند. حتی فراتر از مراکز استان ها، شاعران طنزپرداز از شهرها و مناطق دورافتاده هم به برنامه دعوت شده اند. به نظر می آید عوامل برنامه این اقدام را در جهت سند تحول رسانه ملی و تاکید بر تمرکززدایی از پایتخت اجرا کرده اند که شایسته تقدیر است.
از نظر محتوایی، «قندپهلو» کوشیده ترکیبی از طنز، شعر و نقد اجتماعی را ارائه نماید. هدف صرفا خنداندن مخاطب نیست، بلکه ایجاد فضایی برای تأمل هم درنظر گرفته شده است. طنزپردازی در این برنامه ابزاری برای انتقال معنا و نقد سازنده به حساب می آید. از همین رو طبق تأکید داوران و عوامل تولید بر این که رقابت باید در کنار رفاقت جلو برود، فضای برنامه به مسابقات خشک و رسمی شباهت ندارد.
فصل یازدهم همینطور به گویش ها و فرهنگ های محلی توجه دارد که به نظر می آید این تمرکز با ایده گرفتن از سفارش های رهبر انقلاب در رابطه با حفظ زبان ها و آداب بومی، آیتم هایی در برنامه گنجانده شده که تنوع زبانی و فرهنگی کشور را در چارچوب طنز به نمایش می گذارند. این مورد باعث نزدیکی بیشتر برنامه به مخاطبان مناطق مختلف شده است.
به طور کلی باید گفت «قندپهلو» در طول بیشتر از ۱۰ سال پخش، تاثیر قابل توجهی در معرفی و پرورش شاعران طنزپرداز داشته است. خیلی از چهره های جوانی که امروز در این حوزه فعالیت می نمایند، اولین بار از راه این برنامه با مخاطبان ارتباط برقرار کردند. حتی برخی استانها جشنواره های طنز را با نام «قندپهلو» برگزار کرده اند که نشان دهنده اثرگذاری فراتر از قاب تلویزیون است.
با مرور کارنامه «قندپهلو» می توان گفت کمتر برنامه ای در تلویزیون ایران توانسته چنین استمرار و نفوذی در حوزه طنز ادبی داشته باشد.
فصل یازدهم، با وجود تغییرات جدی در چارچوب و محتوا، همچنان به اصول اصلی خود پایبند مانده است؛ اصولی که بر پایه تلفیق شعر، طنز و نقد اجتماعی شکل گرفته اند و سبب شده این برنامه هم مخاطبان عام و هم اهل ادب و شعر را با خود همراه کند.
منبع: خبرگزاری آنا به طور خلاصه در ابتدا قرار بود رضا رفیع بار دیگر بعنوان مجری حضور داشته باشد، اما به جهت مشغله های شخصی این امکان فراهم نشد ازاین رو تیم سازنده تصمیم گرفتند ساختار را کامل بازطراحی کنند. در کنار آن، بخشی با عنوان نتانیاهویسم در نظر گرفته شده که در آن هر شب چند قطعه هجو ضد نخست وزیر رژیم صهیونیستی اجرا می شود.


منبع:

1404/07/14
10:27:46
5.0 / 5
68
تگهای خبر: ابزار , تولید , رژیم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

بریونی